מערכת COL צעיר | יום ג' אלול ה׳תשפ״א 11.08.2021

דייאגו ד'אגילר: איש האינקוויזיציה שהיה לעסקן יהודי

סיפורו ההיסטורי של דייאגו ד'אגילר – העסקן העשיר שרכש קשרי ידידות עם קיסרי אוסטריה ופעל רבות למען אחיו היהודיים • העסקן שנולד בשם "משה", נחטף, הגיע למשרה רמה בשירות האינקוויזיציה הספרדית, גילה את יהדותו ונמלט לארץ מבטחים • בלתי יידח ממנו נידח  
דייאגו ד'אגילר: איש האינקוויזיציה שהיה לעסקן יהודי
shutterstock

האגדות שנקשרו במשך השנים סביב דמותו של דייגו ד'אגילר היו רבות. העסקן העשיר שרכש קשרי ידידות עם קיסרי אוסטריה לא היה אדם פשוט כלל ועיקר. נפתולי חייו הובילו אותו בדרכים בלתי רגילות, מלאות מהמורות וקשיים, אך אלו לא הצליחו להעיב על היותו יהודי נאמן, שמסר את כל אשר לו עבור היהדות ועבור אחיו היהודים.

 

מדריד, ספרד | צילום: shutterstock


 

גילוי מפתיע

בחדרו הגדול שבארמון המפואר בעיר מדריד, ישב דייגו. הוא היה אחד מגדולי האינקוויזטורים באותה התקופה, שחבריו הועידו לגדולות. השעה הייתה שעת לילה מאוחרת והוא ביקש לפרוש לשינת הלילה. קול נקישות רגליו של שומר הפתח העיר אותו מהרהוריו.

"אשה מסתורית מבקשת לדבר עם האינקוויזיטור", אמר השומר.

"בשעה מאוחרת שכזו?" תמה דייגו.

"היא אומרת שבידיה מידע סודי שאינו סובל דיחוי!".

"אם כך - תכניס אותה!"

 

שדה טבק. בזכות קשריו קיבל דייגו את רישיון ניהול עסקי הטבק באוסטריה | צילום: shutterstock


האישה שנכנסה הבהירה במהירות לשם מה הגיעה: "דנת את ביתי לשריפה. זאת הייתה טעות". דמעות עמדו בעיניה, "אני מתחננת בפניך.. חזור בך מהעונש הקשה".

דייגו לא נראה היה מתעניין במיוחד. "היא לא הייתה נוצריה אמיתית. ביתך הייתה יהודיה בסתר לבה, ועל כן היא קיבלה את העונש המגיע לה!".

הדיון היה עליו לטורח והוא ביקש לחתום אותו במהירות.

 

האינקוויזיטור היהודי

"משה", התפרצה פתאום האשה, "האם תישלח את אחותך לשריפה?" --

האינקוויזיטור הביט בה בעיניים קמות. "מה? על מה את מדברת?".

בתוך דקות התברר לאינקוויזיטור המבוהל כי העומדת לפניו היא אימו ומי שדן לשריפה הייתה לא אחרת.. מאחותו.

דייגו ידע כי דבר מה סודי קשור בעברו. הוא גדל כל ימיו במנזר, בלא שיוסבר לו כיצד הגיע לשם. כעת, טענה בפניו מי שהתבררה כאימו כי הוא נלקח ממשפחתו בכוח.

 

ארמון שונברון בוינה. דייגו העניק למלכה סכום כסף עצום לשיפוץ הארמון | צילום: shutterstock


הידיעה כי הוא עצמו יהודי הממה את דייגו. למרבה צערו על אף שביקש להציל את אחותו, התברר כי כבר היה מאוחר מידי. אחותו היהודייה הועלתה על המוקד.

טלטלה עזה פקדה את האינקוויזיטור. שעות ספורות לאחר שהועלתה אחותו על המוקד הגיעו חבריו לחפשו אך מצאו את ביתו ריק. דייגו ברח יחד עם אימו אל מחוץ לאזור שליטת האינקוויזציה.

 

קשרים חמים עם בית המלוכה

דייגו הגיע לאמסטרדם שבהולנד ושם השיל מעליו את חזותו הנוצרית ושב לחיק היהדות. לאחר שעשה תשובה שלימה והצטרף לקהילה היהודית בהולנד, החל לעסוק במסחר, כשהוא משקיע את עיקר זמנו בפיתוח עסקי טבק.

תקופה לא ארוכה לאחר מכן, היגר דייגו לוינה שבאוסטריה. במדינה זו החזיק דייגו, שחזר בינתיים להשתמש בשמו המקורי "משה", קשרים טובים עם ראשי השלטון, ובראשם קיסר אוסטריה וביתו יורשת-העצר. משפחת המלוכה הוקירה את דייגו ד'אגילר מאוד, והוא זכה לקבל מהם את הרישיון על ניהול כל עסקי הטבק במדינה.

 

כיכר היהודים בוינה. באזור זה התגוררו יהודיה הראשונים של העיר | צילום: shutterstock


לצד זאת, כאשר הייתה יורשת-העצר האוסטרית זקוקה לממון עבור שיפוץ ארמונה, היא מצאה את דלתו של דייגו פתוחה בפניה. היהודי העשיר העניק למלכה סכום עצום עבור שיפוץ ארמון ה"שונברון", והיא בתמורה הבטיחה לו את עזרתה בעת הצורך. גם במקרים אחרים היה דייגו זה שנחלץ לטובת הממלכה, ובבית המלוכה זכרו לו על כך חסד. התואר "ברון" המכובד הוענק לו על ידי הקיסר.

 

דייגו נחלץ לעזרה

יורשת העצר האוסטרית מרתה-תרזה, נודעה לימים בשנאתה ליהודים. מרים היו חייהם תחת שלטונה. גזירות ומיסים הוטלו עליהם, והם ייחלו להיגאל מעריצותה. השיא הגיע בשנת ה'תק"ב. אז ביקשה המלכה לגרש את כל היהודים שהתגוררו באיזור 'מורביה' שהיה תחת שליטתה. לא הועילו כל תחנוניהם ומתנותיהם – המלכה לא הייתה מוכנה לחזור בה מהחלטתה.

 

לונדון, אנגליה. תחנה אחרונה במסע | צילום: shutterstock 


מי שנחלץ לעזרתם היה דייגו ד'אגילר. עתה הגיע זמנו להשתמש בקשריו המפורסמים עם המלכה. בפגישה שערך עימה הזכיר דייאגו את הכסף הרב שהעניק למלכה עבור שיפוץ ארמונה, כמו גם את שאר מעשיו לטובת הממלכה. מרתה-תרזה שזכרה את מעשיו של דייגו כמו גם את הערצתו של אביה ליהודי חרקה שן, אך הסכימה לבטל למענו את הגזירה הקשה. עשרות אלפי יהודים ניצלו מגזירת גירוש.

 

מאוסטריה ללונדון

בערוב ימיו, לאחר שספרד ביקשה את הסגרתו מידי שלטונות אוסטריה, היגר דייגו ללונדון שבאנגליה. גם שם, כמו במקומות מגוריו הקודמים, היה דייגו לעסקן ציבורי נמרץ שפעל למען אחיו היהודים ונמנה עם הגורמים החשובים ביותר מבין אנשי העסקים היהודים בבירת בריטניה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.