מערכת COL צעיר | יום א' אלול ה׳תשפ״א 09.08.2021

האיש שהחזיק 2 מיליארד דולר וחש פחד מוות ממזגנים. מרתק

הווארד יוז היה לאגדה מהלכת בחייו. שמועות וסיפורים הילכו אחר דמותו, ותעלומת שנותיו האחרונות רק הוסיפה להם הילה של מסתורין • עשרות שנות התהילה של האיש העשיר בארצות הברית התחלפו בבת אחת בשנים של פחד ואימה • ומה ההוראה בעבודת השם שלמד מכך הרבי?  
האיש שהחזיק 2 מיליארד דולר וחש פחד מוות ממזגנים. מרתק
shutterstock

הווארד יוז היה לאגדה בחייו. שמועות וסיפורים הילכו אחר דמותו, ותעלומת שנותיו האחרונות הוסיפה להם הילה של מיסתורין.

 

 

טייס מלידה

הווארד נולד בטקסס בשנת תרס"ה. בהיותו בגיל חמש המציא אביו - שהיה אדם מוכשר וחכם - מקדחה שבאמצעותה ניתן לשאוב נפט מן האדמה, בקלות רבה לאין ערוך מהדרך שהייתה מקובלת עד אז. משפחתו של יוז הפכה לאחת המשפחות העשירות במדינה, בזכות המצאתו הגאונית של האב. לא רבות היו השנים בהם זכה יוז הבן לגדול לצד אביו. בהיותו בן 18 נפטר אביו, והווארד הצעיר ירש לרשותו את החברה המשפחתית.

 

הווארד יוז | Natata/Shutterstock


מכאן, החל כוכבו של הווארד יוז לזרוח. הבחור הצעיר והמוכשר, שהספיק לבנות במו ידיו אופנוע מתוצרת אישית, נכנס לנעלי אביו ובכישרונו העצום פיתח את יכולות החברה למימדים עצומים.

אחד התחומים שהיו חביבים על הווארד יוז היה תחום התעופה. הוא שקד על בניית דגמים שונים של מטוסים והצליח להדהים את העולם כאשר המריא לטיסת בכורה על המטוס שהמציא, ושבר את שיא העולם עם המטוס האזרחי המהיר ביותר. ההערצה הגדולה רק התעצמה כאשר הודיע כי הוא בעצמו מתכנן להטיס את המטוס, שרבים חששו כי מהירותו העצומה עלולה להביא אותו להתרסקות.

 

מתרסק – וחוזר לטוס

יוז חיפש אתגרים חדשים. הוא לא נח אף-פעם. במשך תקופה שימש גם כטייס אלמוני בחברת תעופה כושלת. הוא ביקש להוכיח לעצמו כי הוא מסוגל לעבוד גם כמו 'אדם רגיל'.

 

צילום: shutterstock


ככל שחלף הזמן, הלך הונו של יוז וגדל. המצאותיו הגאוניות הניבו כספים עצומים לכיסו, ובעודו צעיר יחסית הפך לאחד מהאנשים העשירים בארצות הברית של אותם השנים. בה בעת הוא לא חדל מלעסוק בתחביב האהוב עליו – הטסת מטוסים.

יותר מפעם אחת התרסק יוז ועמד בשערי מוות. הסכנות לא הרתיעו אותו והוא הוסיף להסתכן ולטוס בעצמו בהזדמנויות שונות. אחת ההתרסקויות, וזו שפגעה בו ככל הנראה יותר מהאחרות, התרחשה בשנת תש"ז. באותה הפעם התרסק מטוסו של יוז על גג בשכונת מגורים יוקרתית בעיר לוס אנג'לס. חמשה שבועות שכב יוז בבית הרפואה כשהוא מיטלטל בין חיים למוות. לבסוף, באורח פלאי התעורר המיליארדר האמריקאי ושב לפעילות מלאה.

 

עסקה כושלת

באותה התקופה היה עסוק יוז באחת העסקאות הגדולות שעשה בחייו; מספר שנים קודם לכן, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, הציע המיליארדר חובב הטייס לצבא האמריקני הצעה מפתה. הצבא היה זקוק אז בדחיפות למטוס ענק שיוכל להעביר חיילים וציוד למרחקים גדולים, אלא שבאותה תקופה מטוס כמו זה טרם הומצא. יוז היה זה שביקש להמציא אותו.

 

צילום: shutterstock


הצבא קפץ על הרעיון והעניק ליוז את המימון עבור הפרוייקט השאפתני. יוז שקע בו לחלוטין והשקיע בו את כל כשרונותיו. אלא שבמקרה הזה חוש הדיוק וההקפדה של יוז עמדו לו לרועץ - היות ולא רצה להוציא תוצר שאינו מושלם עד לפרט האחרון מבין ידיו, חלפו עוד שנים רבות עד שהכריז על סיום המלאכה. המלחמה תמה מזמן, ורק בשנת תש"ז הסכים סוף-סוף המיליארדר הפרפקציוניסט להכריז על טיסת הבכורה של מטוסו.

טיסתו הראשונה והאחרונה של המטוס הענק שבה יוז הייתה טיסת הבכורה שאותה הטיס – כמנהגו – בעצמו. לא היה עוד צורך במטוס הענק והוא הועבר ישירות להאנגר מטוסים שם העלה אבק עוד עשרות שנים.

משך הזמן הארוך והבלתי־צפוי שלקח ליוז לבנות את המטוס, הביא את הצבא האמריקני לזמן אותו למשפט ש'תפס כותרות' והיה לשיחת היום בארצות הברית. בסופו של דבר, ניצח יוז במשפט, לשמחתו של הקהל האמריקני שהעריץ את המיליארדר חסר המעצורים.

 

יוז עומד לצד מטוס


 

מזגנים מפיצי חיידקים

אלא שאז ארעה התפנית. הווארד יוז החל מסתגר ומסתתר. שוב לא נראה עוד בחברת בני אדם, ובמקום זאת החל מנהל את עסקיו באמצעות עוזרים ונציגים. הווארד יוז עצמו נעלם ולא יצא עוד לרחוב.

השמועות על המתרחש עמו היו עמומות ובלתי מאומתות. הקהל האמריקני עקב בתדהמה אחר העשיר העצום ש'השתגע' בבת-אחת. יוז החל מפחד מחיידקים. הוא חשש ממאכלים בלעי ריח חריף, ונמנע עד יום מותו מלגעת בידיות או בכוסות. יום אחד הגיע יוז למסקנה כי מזגנים הם כלי שתפקידו להפיץ חיידקים ועל כן דרש לכבות את מערכת האוורור בכל קומת המלון בה התגורר.

במשך תקופה ארוכה נדד יוז בין בתי מלונות. הוא חשש כי אנשים החפצים ברכושו רודפים אחריו ומבקשים להרע לו. הוא שוחח בטלפון רק בשעות הלילה כדי להקטין את הסיכויים שמישהו מאזין לו. הוא חשש גם מהאנשים שהקיפו אותו והתייחס אליהם בחשדנות ובמידה של פחד.

 

צילום: shutterstock


 

סוף טראגי

שלושים שנים היה המיליארדר האמריקני שקוע בפחדיו. איש לא רדף אחריו אך הוא היה בטוח שהוא נמצא בסכנה. בתום שלושים שנה של סבל, לאחר שמספר מחלות תקפו אותו והוא בחר שלא לקבל טיפול רפואי, נכנס הווארד יוז לתרדמת. היה זה בליל ד' בניסן תשל"ו. יוז הועבר מיד באמצעות מטוסו לבית רפואה קרוב, אך היה זה מאוחר מידי – בגיל 70 הלך לעולמו אחד האנשים העשירים והאומללים ביותר שידעה ארצות הברית.

 

 

שבוע לאחר מכן התקיימה ב770 התוועדות י"א ניסן תשל"ו. למרבה ההפתעה, בעיצומה של אחת השיחות פתח הרבי בדברים על "יוז", המיליארדר האמריקאי שנפטר רק שבוע קודם לכן.

 

הרבי בהתוועדות י"א ניסן תשל"ו


 

חירות או מאסר?

בדבריו עמד הרבי על משמעותה של "חירות".

וכך אמר הרבי:

ידועה הוראתו של הבעל שם טוב שכל דבר שרואים או שומעים, הרי זה בהשגחה פרטית כדי ללמוד ממנו הוראה בעבודת השם. בהתאם לכך – אמר הרבי – יש להתייחס לסיפור שאירע לאחרונה, והתפרסם בקול רעש גדול, אודות מותו של ה"גביר" האמריקאי – "יוז".

אותו הגוי, היה גביר עצום, כזה שכמעט ולא עמדו בפניו הגבלות. אפילו ממשלות גדולות התחשבו בדעתו. לכאורה, הרי זה האדם החופשי ביותר!

עם 2 מיליארד הדולרים שהיו ברשותו יכל "יוז" לעשות ככל שברצונו!

 

התוועדות י"א ניסן תשל"ו


 

עשיר אך אומלל

למרות זאת, היה הווארד יוז אומלל אף יותר מילד עני שאין ברשותו כסף. ילד עני מסוגל לאכול מה שעולה בדעתו, ללכת להיכן שברצונו ולעשות את כל מה שבחפצו. לעומת זאת אותו עשיר עצום – חשש לאכול שמא מרעילים אותו, "התחבא" כדי שלא ידעו היכן הוא מתגורר, ובכללות – היה כלוא במשך שנים ארוכות רק "בזכות" שני מיליארד הדולרים שהיו ברשותו..

וזוהי ההוראה לכל יהודי, הנלמדת בייחוד עתה כאשר עומדים בערב "חג חירותנו":

שני מיליארד דולר אינם המתכון ל"חירות", ואדרבה הם עלולים להביא גם ל"מאסר" נורא. "חירות" היא דווקא כאשר אתה לוקח את מה שיש לך, ועושה בו את השימוש הראוי והנכון. הכל תלוי בדרך שבה האדם מביט על מה שיש ברשותו – אילו תרצה, תוכל להיות מאושר בכל מצב שבו תבחר!

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יפה מאוד
ב' אלול ה׳תשפ״א
למה אתם שמים את זה תחת הכותרת COL צעיר אתם גורמים לכל המבוגרים לחשוב שמדובר על חומר שמתאים לילדים בלבד. חבל!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.