מערכת COL צעיר | יום כ"ז אב ה׳תשפ״א 05.08.2021

האם קולומבוס היה יהודי? השאלה שמסעירה את החוקרים

חיים סוערים ומלאי תהפוכות היו לו לכריסטופר קולומובוס. יורד-ים בעל שאיפות גדולות וחלומות עתירי דמיון • במשך שנים רבים הסעירה דמותו של 'מגלה אמריקה' את החוקרים שביקשו לגלות את שורשיו • האם היה כריסטופר קולומבוס יהודי?  | לכתבה המלאה
האם קולומבוס היה יהודי? השאלה שמסעירה את החוקרים
shutterstock

חיים סוערים ומלאי תהפוכות היו לו לכריסטופר קולומובוס. הוא היה יורד-ים בעל שאיפות גדולות וחלומות עתירי דמיון.

אף שאיווה בכלל למצוא דרך חדשה להודו, מצא קולומבוס יבשת חדשה, והיה זה ש'גילה את אמריקה' לעולם כולו. הוא לא היה הראשון שהגיע למקום, אך עיקר פירסומה של היבשת נרשם על שמו.

 

מדינת קולומביה שבדרום-אמריקה נקראה על שמו של קולומבוס | צילום: shutterstock


 

מי אתה, קולומבוס?

תעלומות רבות נקשרו בדמותו של מגלה הארצות הספרדי. מאין בא? ומה היו הכוונות שהסתתרו מאחורי מסעותיו?

חוקרי ההיסטוריה התייגעו וחיפשו אחר הסברים שישפכו אור על דמותו של קולומבוס. הם לא מצאו יתר על המידה, אבל גם המעט שעלה בידם מאיר את דמותו באור חדש. המסקנות המעניינות של רבים מהם מעניקות למסעותיו מטרות סודיות ובלתי-ידועות.

 

ראשי תיבות מוזרים

בין המסמכים שנותרו כיום מכריסטופר קולומבוס, הם מקבץ של מכתבים שכתב לבנו דייגו. על דפי מכתבים אלו – בשונה מעל גבי מכתבים אחרים – ציין קולומבוס ראשי תיבות תמוהים. בתחילה, לא ידעו החוקרים להסביר את משמעות, אך חוקרים יהודים שנדרשו לשאלת ראשי התיבות פתרו את התעלומה בקלות. ראשי התיבות היו BH. ובאותיות עבריות – ב"ה. מוכר לכם?

 

צילום: shutterstock


ממכתב אחד בלבד מבין אלו שכתב לבנו, נעדרו אותם ראשי תיבות מוזרים. היה זה מכתב אותו ביקש כריסטופר מבנו שיעביר למלכה לאחר שיסיים לקרוא אותו. מסתבר בהחלט שבמכתב שעתיד להגיע לעיני המלכה, העדיף קולומבוס להימנע מלכתוב ביטויים שעלולים לסבך אותו.

 

יהודי בסתר

קורותיו בימי ילדותו נותרו משום-מה עלומים, ולא בטעות, אלא בכוונה תחילה. מסמכים משפחתיים וסימנים אחרים מעידים כי מסיבה לא ידועה בחר קולומבוס להעלים ככל-האפשר את מה שהתרחש עמו בשלב זה של החיים.

הטענה הרווחת קובעת כי קולומבוס נולד בגנואה שבאיטליה. כאשר בגר התגורר בליסבון שבפורטוגל ושם ביקש את מבית המלוכה הפורטוגלי שיעניק את חסותו למסעותיו הגדולים. לאחר שסורב, היגר קולומבוס לספרד ושם – באמצעות קשרים שרכש עם אנשי בית המלוכה קיבל לשמחתו חסות למסע הגדול, שבסופו הוא עתיד לגלות את היבשת החדשה.

 

כריסטופר קולומבוס | קרדיט: Naci Yavuz/Shutterstock


מועד יציאתו למסע היה גם הוא מסתורי משהו. ההפלגה נקבעה ליום י' באב ה'רנ"ב; יום למחרת המועד האחרון ליציאת היהודים מספרד לאחר פקודת הגירוש. היו מי שטענו במשך הדורות כי בעיני רוחו יצא קולומבוס למסע על-מנת למצוא מקום מקלט לאחיו המגורשים.

על צוותו נמנו יהודים רבים, ביניהם גם כאלו שנאלצו להמיר את דתם למראית עין רק יום לפני ההפלגה, על מנת שיוכלו להישאר אזרחי ספרד.

 

שם משפחה יהודי

אחת העובדות המעניינות שמציינים חוקרי דמותו של קולומבוס, היא העובדה שמגלה הארצות ההרפתקן שינה את שמו מספר פעמים במהלך חייו. במקור, כך מתברר – היה שם משפחתו במשך כמה דורות "קולון". שם זה מוכר לנו מרבי יוסף קולון המוכר גם בכינויו "המהרי"ק". רבי יוסף קולון היה מגדולי חכמי ישראל שהתגוררו באיטליה באותה התקופה שבה חי קולומבוס.

אף שהשם "קולון" זה השתייך גם לגויים, אנו מוצאים אותו בקרב מספר משפחות יהודיות גדולות שהתגוררו אז באיטליה ובספרד. מבין בני אותם משפחות היו אף מספר אישים שהועלו על המוקד בידי האינקוויזיציה. פרט חשוב בפאזל, הוא מה שאנו מוצאים בצוואתו של קולומבוס בה הוא מוריש את רכושו רק למי מצאצאיו שישמור על השם "קולון" ולא ישנה אותו!

 

קרדיט: shutterstock


 

האמנם, יהודי נסתר?

כל אלו הם רק חלק מן ההוכחות שמצאו החוקרים, המבקשות לאשש את הטענה כי קולומבוס היה יהודי בסתר. מעבר לכך ידוע גם כי בחתימתו מופיעים סימנים יהודיים, וכי הנוצרים הספרדים בני דורו כבר חשדו ביהדותו.

האם היה קולומבוס אכן יהודי? מסתבר מאוד, לאור טענות החוקרים. אם אכן נכון הדבר, מעודד להיווכח עד כמה שמרו יהודים על יהדותם גם בהיותם נתונים בסיטואציות מורכבות כמו זו שהיה בה קולומבוס, אשר נאלץ לגלות נאמנות לבית המלוכה הספרדי, בשעה שנלחם בבני עמו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.