מערכת COL צעיר | יום כ"ג אב ה׳תשפ״א 01.08.2021

תשכ"ט: האדם הראשון נוחת על הירח ומעורר מחלוקת הלכתית

גל של התרגשות הציף את העולם בשלהי שנת תשכ"ט. סוכנות החלל האמריקאית בישרה בהתרגשות על נחיתתו של האסטרונאוט ניל ארמסטרונג על אדמת הירח, ועוררה סערת רגשות בכל רחבי תבל • אלא שההישג המדעי המדהים גרם לרב אחד לבקש לשנות את נוסח התפילה, ולעורר מחלוקת חריפה  
תשכ
shutterstock

שלהי שנת תשכ"ט.

החדשות שהגיעו מארצות הברית הסעירו את העולם כולו. כולם ביקשו להתעדכן במאורעות – האמנם, בני אדם עתידים לנחות בקרוב על הירח?

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, הייתה עתידה בעוד ימים ספורים להוציא לפועל את תוכנית הטיסה עליה היא עמלה שנים ארוכות. אלפי שעות תכנון והכנה באים כעת למבחן. ההכנות להמראה ההיסטורית מגיעים כעת לישורת האחרונה.

 

החללית "אפולו 11" ממריאה מכדור הארץ | צילום: shutterstock


 

ו' באב תשכ"ט.

הקריאה שעברה מאות אלפי קילומטרים ובקעה מבעד לרמקולים בחדר הבקרה של נאס"א, הרעידה את גבם של כל הנוכחים בחדר. "זהו צעד קטן לאדם, וצעד גדול עבור האנושות" אמר ניל ארמסטרונג, האסטרונאוט האמריקאי, בשעה שהציב את רגלו על קרקע הירח. זה אכן היה צעד גדול – הצעד של האסטרונאוט האמריקאי היה הצעד הראשון אי-פעם של אדם מכדור ארץ על פני הירח.

 

חגיגות של שמחה פרצו בארצות הברית. היה זה הישג עצום שטרם נראה כמותו בתחום זה. עיתוני העולם כולו בישרו לקוראיהם בהתרגשות על פריצת הדרך המרגשת באמצעות כתבות עמוסות-מלל ותמונות ראשונות מסוגן שהגיעו היישר מן החלל.

 

טביעת הנעל של הצעד הראשון על הירח | קרדיט: shutterstock


 

סערה הלכתית

גם בארץ-הקודש התרגשו כולם מההישג המדהים. אך לסערת השמחה וההתפעלות, הצטרפה גם סערה מסוג מעט אחר. דיון הלכתי חריף הצליח לעורר את יהודי הארץ, ובעקבותיהם גם את שאר יהודי העולם.

היה זה רב חשוב בארץ הקודש שטען כי מילות הנוסח בסידור אינם מתאימים למציאות החדשה, ולכן – לפי שיטתו - יש לשנות מן הנוסח המקובל, ח"ו.

במה מדובר?

מידי חודש בחודשו אנו קוראים במהלך 'קידוש לבנה' את המילים - "כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך, כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה". לפי נוסח זה, טען אותו רב, אין אפשרות לנגוע בירח, שהרי כתוב במפורש "ואיני יכול לנגוע בך"!

לכן, טען הרב, יש לשנות את הנוסח למילים "ואיני נוגע בך". כלומר, ביכולתי לנגוע בירח מבחינה תיאורטית, אלא שכעת בפועל איני נוגע בו. הוא גם מצא סימוכין לנוסח זה מגרסה עתיקה של משפט זה מנוסח "קידוש לבנה".

סערה הלכתית פרצה. האמנם? האם יש לשנות מן הנוסח המקובל עלינו מדורי־דורות?

 

קרדיט: shutterstock


 

"כשם שאני רוקד כנגדך"

במהלך התוועדות השבת, התייחס גם הרבי לנושא. ראשית, דיבר הרבי על ההישג המדהים אליו נחשף העולם באותו השבוע. גילוי עצום שכזה, שבאמצעותו נחשף האדם לגודלו העצום של היקום והיכולות אליהם הגיעו בני-האדם למרות שלא האמינו שייתכנו – מוסיפים ומלמדים אותנו על אפסותו של האדם וגדלותו האינסופית של הבורא.

 

קרדיט: shutterstock


ובאשר לשאלתו של אותו רב בנוגע לנוסח קידוש לבנה? הן זו שאלה שגם "בן חמש למקרא" יוכל לענות עליה. צריך רק לקרוא את המשפט "כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך, כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי" בשלימותו.

כשם שבשעה שאני רוקד כנגדך – על כדור הארץ, איני מסוגל גם לדרוך כאן וגם לגעת בירח, כך לא יוכלו כל אויבי לגעת בי.
אין הכוונה שלא ניתן לגעת בירח כלל. זה לא נאמר. הכוונה שלא ניתן לגעת גם בירח וגם בכדור הארץ באותו הזמן.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.