מערכת COL צעיר | יום כ' אב ה׳תשפ״א 29.07.2021

כ' אב תשמ"א | המעמד שחתם את חלקו הראשון של המבצע

חודשים של מאמץ והתמסרות של אלפי חסידים הגיעו לסיומם ביום כ' אב תשמ"א, בשעה שספר התורה של ילדי ישראל הובל על כפיים לרחבת הכותל המערבי • השליח המיוחד של הרבי, מעמד כתיבת האותיות והריקודים ברחבת הכותל • סקירה
כ' אב תשמ
המעמד בכותל

פרק שני

 

חודשים של מאמץ והתמסרות מצד החסידים נשאו פרי. בעיצומם של ימי בין-המצרים ניתן היה להכריז על המוגמר – הסתיים הרישום לקניית 304,805 האותיות בספר התורה של ילדי ישראל!

 מספר שבועות לאחר מכן, בהתוועדות שבת פרשת ואתחנן, בישר הרבי כי 'נתקבלה הידיעה' שסיום ספר התורה של הילדים יתקיים בירושלים עיר-הקודש, ביום כ' מנחם-אב. ההתרגשות שפשטה בקרב כולם הייתה עצומה. חסידי חב"ד בכל רחבי הארץ התכוננו בהתרגשות לנסיעה לעיר בעתיקה ביום המיועד.

 

שליחו של הרבי למעמד הרב זלמן שמעון דבורקין ע"ה


 

שליח אישי

במהרה נפוצה ב-770 שמועה מסקרנת. הכל שחו על-כך שהרבי מתעתד לשלוח למעמד הסיום שליח מיוחד – רבה של שכונת קראון הייטס, הרב זלמן-שמעון דבורקין.

אכן, ביום שני י"ז מנחם-אב, נקרא הרב דבורקין לחדרו הק' של הרבי. לאחר ששהה שם זמן מה, יצא הרב דבורקין כשהוא מלווה על ידי הרבי עצמו. הרבי נעמד בפתח 'גן עדן התחתון' וליווה אותו במבטו הקדוש עד שיצא מן הדלת הראשית של 770.

באמתחתו של הרב דבורקין נמצאו 1,200 דולר שנתן לו הרבי כהשתתפות בספר התורה. בנוסף לזה העניקו הרבי והרבנית סכום של 118 דולרים כהשתתפות בקניית המעילים שישמשו את הספר.

 


בהיותו בחדרו של הרבי הציג בפניו הרבי בקבוק משקה שהגיע באותם הימים מהתוועדות חסידית שנערכה ברוסיה הסובייטית. הרבי נתן לשליחו, הרב דבורקין את הבקבוק על מנת שיחלק ממנו משקה בארץ הקודש. לצד הבקבוק והכסף שנתן לו הרבי כהשתתפות בספר התורה, העניק לו הרבי גם צרור של שטרות כדי לחלקם לצדקה.

השליח המיוחד יצא בצהרי אותו היום בדרכו לארץ ישראל. לשדה התעופה ליוו אותה קבוצה גדולה של חסידים, מהם רבנים ומשפיעים מכובדים. כיאה לשליחו של הרבי, הובא הרב דבורקין עם מכונית עד לפתח המטוס, כפי שנוהגים עם אישים מכובדים.

 

התרגשות אדירה

ביום חמישי כ' מנחם-אב, בשעה שלוש אחר הצהריים, התאספו מאות מחסידי חב"ד בבית-הכנסת 'צמח צדק' בעיר העתיקה למעמד כתיבת האותיות האחרונות בספר התורה. סופרי הסת"ם שעסקו בכתיבת הספר הרב שלמה אהרן הניג והרב שמשון כהנא, עמדו לצד ספר התורה והעניקו את קולמוסם לרבנים ואדמו"רים מפורסמים שהגיעו להשתתף במעמד ולכתוב בעצמם אותיות בספר.

האות האחרונה בספר התורה נכתבה על ידי שליחו של הרבי – הרב זלמן-שמעון דבורקין. בהגבהת הספר כובד הרב מאיר פריימן, ובגלילתו כובד רבו של כפר חב"ד הרב נחום טרבניק.

בהוראת הרבי, החלה מיד כתיבת ספר התורה השני, כשאת האות הראשונה, הפותחת את הספר כותב הרב דבורקין.

 


 

תהלוכת ענק וריקודים

לקראת השעה חמש וחצי אחר הצהריים, שעת צאת התהלוכה היה רחוב חב"ד בעיר העתיקה, בו שוכן בית-הכנסת 'צמח צדק', מלא וגדוש עד אפס מקום.

בראש התהלוכה הענקית צעדו ילדי ישראל ולפידים בידיהם, חצוצרות התזמורת החסידית פצחו בזמר והתהלוכה החלה לצעוד, בליווי אבטחה כבדה, לעבר רחבת הכותל המערבי, שם כבר ציפו לספר התורה רבבות אנשים, נשים וטף שהגיעו מכל רחבי הארץ.

את האירוע הנחה ביד רמה הרב נפתלי רוט, שהזמין את רבו של כפר חב"ד – הרב מרדכי שמואל אשכנזי לנהל את מעמד ההקפות. מרגע לרגע הלכה והתגברה התרגשותם של הנוכחים. שמחה גדולה והתרוממות רוח הקיפו את כולם. ספרי התורה הוצאו מארונות הקודש שבכותל המערבי, ושירה אדירה התפרצה מפיותיהם של אלפי החוגגים.

 


לאחר מעמד ההקפות המרגש ברחבת הכותל, שב ספר התורה אל משכנו הקבוע – בית הכנסת 'צמח צדק' שבעיר העתיקה. באולם בית הכנסת נערכה סעודת מצווה והתוועדות חסידית שנמשכה עמוק אל תוך הלילה. רק בשעה 3:30 לפנות בוקר תמה הסעודה,  והנוכחים הרבים פנו לשמוע את בשידור חי את דבריו של הרבי שנאמרו באותה העת ב770, בהתוועדות לרגל יום כ' אב.

 

התורה מאחדת

בהתוועדות ששודרה אל החוגגים בעיר העתיקה, דיבר הרבי על ספר התורה שהושלם זה-עתה, ואמר בין הדברים כי כתיבת ספר התורה של הילדים הוסיפה רבות לאחדות של עם ישראל, משום שהתורה היא גורם מאחד בין כל היהודים, גם בין אלו שנראה כי הקשר שלהם אליה רופף.

 


הרבי הוסיף וביאר עניינים שונים בקשר לספר התורה יוצא הדופן, וביניהם הזכיר במיוחד את מעלתו המיוחדת בכך שנכתב בירושלים שבין החומות, בתוך בית כנסת ובית מדרש "בית שמגדלין בו תורה ותפילה".

שישו ושמחו בשמחת תורה!

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.