מנדי ברגר | יום ט"ז אב ה׳תשפ״א 25.07.2021

זוגיות צעירה היא כמו התינוק בשלביו הראשונים | פרק ד'

המערכת החיסונית היא דוגמה לתהליך שקורה לכל אחד מאיתנו ברובד הנפשי ובתא הנישואין. ככל שהנישואין בעלי אופי יציב וחסון, כך גדלים הסיכויים לקיום קשר ארוך- טווח • טור זוגיות מאת המאמן והמטפל החב"די ר' מנחם סעיד
זוגיות צעירה היא כמו התינוק בשלביו הראשונים | פרק ד'
צילום: shutterstock, אילוסטרציה

רובכם מכירים את הסיטואציה הזאת. המוצץ של התינוק נופל על הרצפה. אופס.... מה נעשה עכשיו? אהה, זה תלוי... אם זה תינוק בחודשו הראשון, נרים את המוצץ מהרצפה (הנקיה), נרתיח מים ו'נעקר' את המוצץ במים הרותחים. לאחר מכן, נניח לו להתייבש ורק אז הוא יהיה מוכן לשימוש. (עד הנפילה הבאה…) אולם, כשהמוצץ נופל מפי תינוק בן מספר חודשים, נעדיף לנגב אותו בבגד ובמקרה הפחות טוב, נכניס אותו ישירות לפה התינוק בחזרה. 

למה?! 

כשתינוק נולד, המערכת החיסונית שלו איננה מפותחת דיה, ויש לשמור להגן עליו מכל משמר. ההקפדה בשלב הזה על מזון בריא הינה מאוד משמעותית לבניית וחיזוק המערכת החיסונית. עוברים ימים, חודשים ושנים והמערכת החיסונית מתחזקת ונעשית פעילה יותר ויותר. מערכת חיסונית מפותחת ובריאה מתפתחת לאחר חשיפה מדורגת לסביבה הלא כל כך סטרילית שאנו חיים בה... בשלב מתקדם של התפתחות המערכת, החשיפה הזאת פחות מסוכנת. כעת הוא נושא בתוכו נוגדנים המאפשרים התמודדות עם חיידקים ווירוסים שונים שבעבר היוו סכנה אמיתית עבורו.

המערכת החיסונית היא דוגמה לתהליך שקורה לכל אחד מאיתנו ברובד הנפשי ובתא הנישואין. ככל שהנישואין בעלי אופי יציב וחסון, כך גדלים הסיכויים לקיום קשר ארוך- טווח. מחקרים מראים, כי ככל שבני-זוג מחליפים ביניהם מחמאות, שבחים, ביטויי הערכה, הכרת תודה וכו', נישואיהם מאושרים יותר. הסיבה לכך פשוטה – אוירה חיובית, חמה ונעימה, מחזקת את הקשר בין השניים, ומעניקה לבני הזוג ביטחון בקשר. תחושת ביטחון זו, מתחזקת ומחזקת את המעגלים החיוביים – כשטוב לנו לצד בן הזוג, כיף לנו לחזור ולהעניק לו. בזוגיות כזו, החוויות השליליות בין בני הזוג אינן מערערות את הקשר, והן נחוות באופן פרופורציונלי.

מתוך כך מובן, כי סיטואציה זהה שתתרחש אצל שני זוגות, אצל זוג אחד תגרום ל"פיצוץ", בעוד שאצל זוג אחר יתכן וכמעט לא תורגש. חילוק זה נעוץ ברמת התפקוד של המערכת החיסונית של הקשר. מערכת חיסונית חזקה, מאפשרת להתמודד מול אתגרים בקשר, לעומתה, מערכת חיסונית חלשה לא תצליח להתמודד במקרה של פגיעה קלה באחד מבני הזוג.

אספקט זה בא לידי ביטוי במאמר חז"ל: "לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת" (סוטה מז, א). יד שמאל הינה היד הכהה - החלשה, לעומתה יד ימין הינה חזקה – סמל לעוצמה. תנאי הכרחי למערכת יחסים בעלת חוסן הוא, שהקירוב יהיה בעוצמה - 'ימין מקרבת', והדחייה - 'שמאל דוחה'. כלומר, עיקר האנרגיה תהיה מנותבת לדברים המקרבים בין בני הזוג.

סיכומו של דבר, זוגיות צעירה הינה ממש כמו התינוק בשלביו הראשונים. בשלב ראשוני של התהוות הקשר צריכה להיות ערנות לפיתוח וחיזוק המערכת החיסונית הזוגית. אם באופן כללי החיובי בקשר צריך להיות דומיננטי, בטח ובטח שכן הוא בשלב הבראשיתי של בניית הקשר וביסוסו. זוג שישקיע בשנים הראשונות ויגיע לביטחון רגשי וחוסן אמיתי, יבלה את המשך חייו בטוב ובנעימים, כיוון שהקשר כבר מבוסס דיו, ולאורך החיים נשאר רק להמשיך ולתחזק אותו.

*

רוצים מערכת חזקה ויציבה שתעמוד בפני התמודדויות שונות? השקיעו והכניסו המון חיובי בקשר!  רוצים לדעת איך לחסן עוד את המערכת הזוגית שלכם? על כך ועוד נעסוק בטור הבא. בהצלחה לכולנו!

*

מנחם סעיד

מטפל זוגי, יועץ בקדושה, מדריך שידוכים וחתנים ומאמן אישי NLP

לתגובות: 0528622770 – [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.