מערכת COL צעיר | יום י"ג אב ה׳תשפ״א 22.07.2021

האחים שלא השלימו לימודיהם, אבל ניסו ושינו את העולם

אף שלא היו תלמידים מצליחים בבית ספרם, ידעו האחים רייט לעמול ולעבוד קשה עבור מה שנראה היה חשוב בעיניהם • גם בשנים שעבדו בבתי עסק שונים עסקו השניים בפיתוח חלומם הגדול – בניית כלי טייס שיוכל לרחף בשמיים • ההמצאה ששינתה את פני העולם כולו
האחים שלא השלימו לימודיהם, אבל ניסו ושינו את העולם
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

מי היו האחים שהמציאו את המטוס?

 

 

האחים אורוויל ווילבור רייט לא היו גאוות בית הספר בו למדו. אורוויל הצעיר סבל בייחוד מתדמית שלילית של נער שובב ומתמרד. בהזדמנות אחת הוא עף גורש מבית הספר בעקבות מעשה קונדס.

למרות זאת היו השניים ילדים חרוצים ובעלי דמיון מפותח וחוש יצירתי במיוחד. הם לא בחלו בעבודה קשה וידעו לעמול על מה שנראה היה חשוב בעיניהם.

 

קרדיט: shutterstock


 

// ה"הליקופטר"

אביהם, מילטון רייט, נהג לנסוע למקומות מרוחקים לרגל עסקיו. בשובו השתדל תמיד להביא עמו מתנה קטנה לצמד הילדים השובב. באחת ההזדמנויות, כאשר שב האב לעיירת מגוריו האמריקנית, הוא הביא עמו משחק קטן אך מתוחכם במיוחד – "הליקופטר". ההליקופטר הזעיר היה מתרומם לאוויר לאחר שסובבו קפיץ מיוחד שעמד בבסיסו.

המשחק החדש שבה את ליבם של השניים, והם שיחקו בו שוב ושוב, עד שנשבר ולא היה ראוי עוד לשימוש. הצמד, שגילה את אהבתו לכלי טיס מעופפים למד את מבנה ה"הליקופטר" ובנה בעצמו כלי טיס דומה.

 

אחד המטוסים הראשונים עומד למבחן הצבא האמריקני |  קרדיט: shutterstock


 

עברו שנים. הילדים רייט המשיכו בלימודיהם בבית הספר המקומי עד שבשלב כלשהו נאלצה המשפחה לעבור דירה לאזור מגורים אחר. אך במקום לעבור ללמוד בבית ספר אחר, החליט צמד הילדים למצוא להם תעסוקה מעניינת אחרת. באותם השנים היה זה דבר מקובל יותר מאשר היום לראות ילדים שעזבו את בית הספר בגיל צעיר.

 

// חולמים ומנסים

אורוויל ווילבור לא עזבו את בית הספר על מנת לנוח. על אף היותם נערים צעירים, הקימו השניים יחד בית דפוס קטן. לאחר מספר שנים, כאשר בית הדפוס התפתח מעט, הם החלו להוציא גם עיתון מקומי שהודפס בבית הדפוס שלהם.

ככל הנראה, העסקים בבית הדפוס לא התנהלו כשורה, מפני שבשלב כלשהו סגרו האחים את הדפוס והקימו עסק לאופניים. עסק זה היה לרוחם של השניים. הם למדו יחד את מבנה האופניים וההיגיון העומד מאחורי בנייתם, ויחד תכננו דגם חדש ומשוכלל יותר של אופניים.

למרות עיסוקיהם השונים, היו עיניהם נשואות כל העת קדימה. לעולם התעופה. דמיונותיהם וחלומותיהם הגדולים היו נטועים אי־שם מעבר לעננים הגבוהים.

 

בול שיצא בארצות הברית לזכרם של האחים רייט | קרדיט: Yuriy Boyko/Shutterstock


באותם השנים עוד לא ריחף אף מטוס בשמיים. גם הרעיון להמציא כלי-טיס שיתעופף בשמיים היה נשמע הזוי ומופרך. איש לא האמין שניתן ליצור דבר שכזה.

אבל האחים רייט חלמו. חלמו וגם ניסו.

 

// טיסת ניסוי ראשונה

בכ"ה בכסלו תרס"ד התקיימה טיסת המבחן הראשונה של האחים רייט. את הטיסה קיימו השנים אחרי שנים ארוכות של ניסויים ובדיקות, שעלו להם ביזע ובממון רבים. חלומם של השניים עמד עתה למבחן – האם יצליח המטוס להמריא מעל פני הקרקע?

שניות ספורות לאחר ההמראה חרק המטוס ונעצר על מקומו. תקלה טכנית שיבשה את מהלך הטיסה ועצרה את המטוס רגעים לפני שהמריא אל-על. התקלה הקטנה לא שברה את רוחם של האחים, שפנו לטפל בה בכוונה לשוב על הניסוי בהקדם האפשרי.

 

דגם מטוסם הראשון של האחים רייט | צילום: Wangkun Jia/Shutterstock


שלשה ימים לאחר מכן, המריא המטוס שוב – והפעם, בהצלחה גדולה. מספר טיסות ערכו האחים באותו היום, כשבשיאה, הצליחה הטיסה הארוכה ביותר להימשך 59 שניות למרחק של 280 מטרים. במושגים של אז הייתה זו הצלחה עצומה.

הניסויים הפכו למואצים והמצאתם של השניים הלכה וקרמה עור וגידים. במשך השנים למדו האחים מטעויות העבר ובזהירות מפליגה שיכללו את כלי הטיס שלהם, בדקדקנות ובמרץ בלתי נדלה.

 

// חזון מופרך?

בשנת תרס"ו, הרגישו השניים כי הגיעה העת לגלות לעולם את המצאתם הגדולה. שוב לא שמרו בסוד האחים את עובדת קיומו של כלי הטייס שלהם, ובמהירות עשתה לה השמועה כנפיים.

עד מהרה הגיעו השמועות אל עיתוני העולם. העיתונאים השונים פקפקו בסיפור שנשמע היה להם הזוי מכדי שיתרחש. מאמרי העיתונים טענו כי האחים רייט מספרים כי "טסו באוויר", אך למעשה הם שקרנים ותו לא. המצאת המטוס הייתה חזון מופרך.

 

האחים רייט בוחנים את המטוס במסגרת ניסוייהם


האחים לא התפעלו מהספקנות והלגלוג. הם היו בטוחים בהמצאתם, ופנו לצבא האמריקני בהצעה למכור להם את המצאתם. לאחר שנציגי הצבא נכחו בהמראת מטוסם של האחים והבינו כי מדובר ב'דבר אמיתי', הסכים הצבא האמריקני לעסקה. תנאי אחד הציבו נציגי הצבא בטרם תצא העסקה אל הפועל – על האחים לקיים מספר מפגני ראווה לעיניהם של קהל צופים, בו יוכיחו את יכולותיו של כלי הטייס המשוכלל.

 

// העולם משתאה

וילבור נשלח לקיים את טיסת הראווה הראשונה באירופה, ואורוויל נותר לקיים את המופע עבור הציבור האמריקאי. עד הרגע האחרונים טענו העיתונים כי מדובר ב'בלוף', וכי המטוס לא יוכל להמריא.

בי"א באב תרס"ח המריא מטוסו של וילבור אל שמי העיר לה-מאן שבצרפת. קהל ההמונים שעמד תחתיו שפשף עינים בהשתאות. הייתה זו להם ההזדמנות הראשונה בחייהם לראות מטוס. החלום הפך למציאות!

רבים מהעיתונאים מיהרו להתנצל מעל דפי העיתונים. 'טעינו' הודו כולם. החזון הבלתי-מציאותי התממש למול העיניים והתגלה כאמיתי לחלוטין.

 

קרדיט: shutterstock


 

// חלום שהפך למציאות

תחום התעופה הלך והתפתח במהירות. טייסים הוכשרו כדי להנהיג את מטוסיהם של האחים רייט. המצאות חדשות שכללו את כלי הטיס. לא הרבה שנים לאחר מכן, במהלך מלחמת העולם, כבר נלחמו הצבאות זה בזה באמצעות מטוסי קרב שהפכו לכלי מוכר ושכיח בשמיים.

חלומם של שני הילדים השובבים שאף לא הספיקו להשלים את לימודיהם בבית הספר, התגשם והפך למציאות. בתוך שנים אחדות שינו שני אחים את פני העולם כולו, בזכות מרצם ועיקשותם האין־סופיים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.