מערכת COL צעיר | יום י"ג אב ה׳תשפ״א 22.07.2021

מגילה עתיקה מכילה רמזים מסתוריים, אולי אתם תדעו לפתור?

בעשרות השנים האחרונות מנסים רבים לפתור את רמזיה של 'מגילת הנחושת' העתיקה שנמצאה במערות קומראן • במגילה מופיע פירוט ארוך המכיל רמזים שונים המובילים למקום הטמנתם של אוצרות עצומים יקרי ערך • עד עתה העלו המחפשים חרס בידם  
מגילה עתיקה מכילה רמזים מסתוריים, אולי אתם תדעו לפתור?
shutterstock

 


קרוב לעשור שנים חלף מאז נתפסו חוליית שודדי העתיקות באתר החפירות הארכיאולוגי שעל יד מודיעין. חברי החוליה שנתפסו ובידיהם כלי חפירה ומכשיר לאיתור מתכות, נמצאו בעיצומה של מלאכת חשיפת האדמה.

למרבה הצער, גרמו החופרים נזק רב בחיפושיהם אחר אוצרות אבודים באתר, אך הם גם הובילו בלא כוונה לממצא חשוב – חשיפת מקווה טהרה עתיק.

כדי להבין מה ביקשו למצוא חוליית השודדים באתר החפירות, עלינו לשוב עשרות שנים לאחור ולהכיר תגלית היסטורית נדירה.

 

במערות אלו התגלו המגילות הגנוזות


 

המגילות הגנוזות

במערות קומראן שבמדבר יהודה, מצאו מספר חוקרים לפני כ-70 שנה עשרות מגילות עתיקות. המגילות, נכתבו - ככל הנראה - בידי אנשי כת שהתרחקה מדרך החיים היהודית המסורתית, והתגוררה בהרי המדבר, הרחק ממקום יישוב.

בין המגילות שהתגלו, הייתה אחת יוצאת דופן לחלוטין. מגילה אפופת מיסתורין, שעד היום מעסיקה חוקרים רבים בשאלת נכונותה. המגילה הזו הייתה שונה לחלוטין מכל חברותיה. היא נכתבה על נחושת ולא על קלף כמו שאר המגילות, וגם תוכנה התמוה לא דמה כלל לתוכנם של המגילות האחרות שהיוו בדרך כלל העתקים לספרים שונים - כמו חלקים מן התורה, או מספרי הנביאים והכתובים.

מחשש שתתפורר, לא נפתחה המגילה במשך מספר שנים, עד שנמצאה הדרך לנסר את חלקיה ולחברם בלי לפגוע בתוכנה.

 

חלק מהמגילות התגלו שמורים בתוך כלי חרס


 

רמזים מסתוריים

משפתחו החוקרים את המגילה וחשפו את תוכנה, התגלתה לעיניהם רשימה מוזרה, שפיענוחה עלול – לפי דברי המגילה – להובילם לאוצר עצום. פירוט בן 180 שורות, חושף בפני הקוראים רשימה ארוכה של אוצרות, ובהם כיכרות כסף וכלים יקרים שונים. הוראות ההגעה למקומות המטמון נכתבו בעברית־ארמית, ופוענחו על ידי החוקרים.

הנה לדוגמה הקטע שפותח את המגילה:

"בחרובהא שבעמק עכור תחת

המעלות חבואה למזרח אמות

אריח ארבעין שדת כסף וכליה

משקל ככרן שבעשרה".

 

קטע מתוך מגילת הנחושת


 

תעלומה לא פתורה

כיום, נמצאת המגילה במוזיאון רבת עמון שבירדן לשם היא נלקחה לאחר מציאתה, מפני שבאותו הזמן היה האזור נתון לשליטת הירדנים. למרות זאת, תוכנה מפורסם לכל. כולם מוזמנים לנסות ולפענח את המסתורין שמאחורי המילים המסקרנות.

במשך השנים ניסו חוקרים לבצע חפירות לחיפוש האוצרות הרבים, לפי זיהויים שונים שעלו בידיהם למקומות שהוזכרו במגילה. עד עתה, העלו המחפשים חרס בידם.

זו הייתה גם הסיבה שהביאה את חבורת שודדי האוצרות עליהם סופר בראשית הכתבה, לאתר 'חירבת חורבהא' שעל יד מודיעין. מן הקטע שהוזכר לעיל עולה כי 'בחורבהא שבעמק עכור' מסתתרים 17 כיכרות של כסף וחבורת גנבי האוצרות החליטה גם היא לנסות את מזלה.

 

 חוקרים מפענחים את המגילות לאחר מציאתן


 

אוצרות המקדש?

חישוב פשוט של כמות הכסף והזהב המוסתרים על פי המגילה עולה, כי מדובר במשקל עצום של למעלה ממאה טון כסף, מה שהותיר חוקרים רבים מפקפקים באמתותה של המגילה. מדובר באוצר ששוויו עצום בקנה מידה לא מוכר.

מהיכן הגיע האוצר לכותב? יש טוענים כי הכסף וכלי הזהב הרבים אינם אחרים מאשר אוצרות המקדש. החוקרים הסוברים זאת, מבקשים לומר כי לקראת חורבן הבית היה מי שביקש להציל את כלי המקדש ואוצרותיו, ולשם כך הטמינם במספר מקומות סודיים. השערה זו מקבלת ביסוס, כאשר ברשימה מתגלים שמותיהם של מספר כלים שהיו בשימוש בבית המקדש - כמו "מזרקות" ו"מנקיות" המוזכרים בתורה.

הטענה כי מדובר באוצרות המקדש, מעלה שאלה אחרת – כיצד אם כן נקלעה המגילה לידיהם של אנשי כת קיצונית במדבר יהודה?

התשובה ככל הנראה לא תיוודע לעולם.

 

צילום: shutterstock


 

מסכת כלים ומגילת הנחושת

ראוי לסיים את הכתבה בציטוט מתוך הספר 'מסכת כלים' (לא המסכת מן המשנה, אלא חיבור אחר), שנכתב בידי רבי נפתלי בכרך מהעיר פרנקפורט לפני כ-350 שנה. בספר, מובאות מעין 'משניות' בהם מתוארים המקומות בהם הוטמנו אוצרות המקדש. במגילת הנחושת וב'מסכת כלים' נמצאו מספר הדרכות דומות, שהפכו את העסק לנעלם ומסתורי עוד יותר.

 

ב'משנה' השניה המובאת בספר נאמר כך:

"אלו כלי הקודש וכלי בית המקדש שהיו בירושלים ובכל מקום קודש כתבום שימור הלוי וחביריו על לוח נחושת". עובדה זו, גרמה לחוקרים רבים לחשוב כי מגילת הנחושת שנמצאה במדבר אכן מובילה למקום אוצרות המקדש.

 

אחת מהמגילות הגנוזות שנמצאו במערות קומראן | צילום: alefbet/Shutterstock


 

בחרנו לסיים את הכתבה עם עדותו המיוחדת של המחבר בספרו:

"אלו המשניות כתבו חמשה צדיקים גדולים, והם: שימור הלוי, וחזקיה, וצדקיה, וחגי הנביא, וזכריה בן עדו הנביא.

והם גנזו הכלים של בית המקדש ועושר האוצרות שהיו בירושלים, ולא יתגלו עד יום בא משיח בן דוד במהרה בימינו, אמן ואמן כן יהי רצון".

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.