מערכת COL צעיר | יום י"ב אב ה׳תשפ״א 21.07.2021

איחר בשעתיים ואיבד את אחת ההמצאות ששינו את ההיסטוריה

התחרות הגדולה בין חבורת הממציאים שלא ידעו איש על רעהו וסיומה בנצחונו של האחד, שהקדים את רעהו בשעתיים בסך הכול • מה היו המילים הראשונות שנאמרו אי פעם בשיחת טלפון? ומי היה הממציא שאמר אותם?
איחר בשעתיים ואיבד את אחת ההמצאות ששינו את ההיסטוריה
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

מי המציא את מכשיר הטלפון?

 

 

 

הצלילים בקעו בבירור מן האפרכסת. "ווטסון", אמר הקול "בא הנה, אני רוצה לראות אותך!". המילים הכה-פשוטות הללו, ריגשו את ווטסון כמעט עד דמעות. הצלחנו!

מי היה ווטסון ומה היה מרגש כל כך במילים השגרתיות הללו? כדי להבין זאת, יש לחזור מספר שנים לאחור.

 

אלכסנדר גרהם בל | קרדיט: Simply Amazing/Shutterstock


 

 

// אלכסנדר בל

מספר ממציאים עמלו בו זמנית, בלי שידעו איש מאחיו, על המצאה חדשה שעתידה לשנות את העולם – הטלפון. אחד הממציאים, אלכסנדר גרהם בל, היה מורה לחרשים במקצועו, מה שהקנה לו ידע נרחב שבא לעזרתו שעה שבא לתכנן את מבנה אפרכסת המכשיר החדש. באותו הזמן עמלו גם פיליפ רייס הגרמני, ואלישע גריי האמריקני על המצאה דומה, וכמו בל היו קרובים לרשום את פטנט הטלפון על שמם. בל היה הראשון שהספיק לרשום את ההמצאה על שמו.

בי"ד באדר תרל"ו, הגיעה שעתו הגדולה של בל. לאחר ניסויים רבים בדרכים שונות, מצא בל דרך חדשה לגרום לצליל קולו להישמע מעבר לקו במקום אחר. באותו היום, החזיק בל את הטלפון בידיו ואמר בקול: "ווטסון, בא הנה, אני רוצה לראות אותך!". מן העבר השני, עמד עוזרו מר ווטסון ולאזניו הגיעו הצלילים, ברורים וחדים. היו אלו המילים הראשונות שנשמעו אי-פעם דרך מכשיר טלפון.

 

// טלפון בלי מספר

לאחר שהקים חברה, יחד עם משקיעים נוספים, פנה בל לבנות את קו הטלפון הבינעירוני הראשון. הערים הראשונות שחוברו זה לזה, היו הערים בוסטון וניו יורק. במשך שנים רבות, לא כלל מכשיר הטלפון אמצעי חיוג. תחילה היה על המטלפן לשוחח עם פקיד ה"מרכזיה" ולבקש ממנו "לחבר" אותו עם האדם עמו רצה לשוחח.

 

מכשיר הטלפון הראשון של בל | קרדיט: Everett Collection/Shutterstock


עברו עוד מספר שנים, עד שמנהל חברה שם-לב כי הפקידים במרכזיה מפנים את המתקשרים לבקש את שירותיו, במקום אליו – למתחריו. ברוב כעסו, המציא מנהל החברה את שיטת החיוג באמצעות מספר, שקישרה ישירות בין אנשים והפכה לצורת התקשורת הרגילה והמוכרת.

 

// הבדל של שעתיים

אבל לא הכול התנהל על מי מנוחות. באותו היום בו ניגש בל לרשום את הפטנט על המצאתו, צעד למשרד לרישום פטנטים גם ממציא אחר, אלישע גריי שמו. אלא שגריי אחר את המועד. שעתיים לפני שהגיע כדי לרשום את המצאתו, עשה זאת בל, ובכך היה הכבוד ההיסטורי למנת חלקו. היה זה צירוף מקרים מוזר.

אלא שגריי לא ויתר על זכות הממציא כל-כך מהר. הוא הגיש תביעה לבית המשפט בטענה שבל גנב את המצאתו.

לאחר דיונים משפטיים מייגעים ותהליך שארך זמן רב, כדרכם של תהליכים משפטיים, ניצח בל וטענותיו של גריי נדחו מכל וכל.

 

בול אוסטרלי לזכרו של בל | קרדיט: Sergey Kohl/Shutterstock


 

 

// מחווה לממציא

לא היה זה המשפט היחיד בו התמודד בל עם הטענה כי המצאת הטלפון נגנבה על ידו. ממציאים רבים טענו לכתר, והיו מהם שאף תבעו את בל בבית המשפט. למותר לציין כי טענות כולם נדחו מכל וכל.

ביום ח׳ באב תרפ״ב, דממו למשך דקה שלימה כל קווי הטלפון בארצות הברית ובקנדה. לא הייתה זו תקלה, אלא היה זה דווקא מעשה מכוון של מחווה, לזכרו של ממציא הטלפון שנפטר באותו היום בקנדה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.