מערכת COL צעיר | יום י' אב ה׳תשפ״א 19.07.2021

האישה שהפכה את המכונית לכלי הרכב המוביל בעולם

רבים ניסו, אך איש לא הצליח להפוך את המכונית לכלי רכב שימושי ומוכר. מי שעשתה זאת הייתה אישה אחת שנטלה את ילדיה ויצאה יחד עמם למסע ארוך והרפתקני • סיפור המצאתו של הרכב המוכר הראשון  
האישה שהפכה את המכונית לכלי הרכב המוביל בעולם
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

האישה שהפכה את המכונית לכלי הרכב המוביל בעולם

 

 

 

השמש שרק בקושי החלה עולה על פני העיירה הגרמנית המנומנמת מנהיים, שלחה קרניים תמהות לכיוונה של האישה שחמקה עם שני ילדיה מפתח ביתה.

בטרם עזבה את הבית, סרקה ברטה בנץ במבט מהיר את המכתב שהותירה על השולחן. חיוך משועשע עבר על פניה. היא דמיינה את בעלה קורא את המילים ועיניו נפערות מתדהמה.

 

העיר מנהיים כיום |  Anirut Thailand/Shutterstock


 

לא היה לה זמן להתעכב. ברטה בנץ פנתה בזריזות אל החצר, כשילדיה מקפצים מאחורי גבה. היא וידאה כי כל הדרוש להם עבור המסע נמצא על הרכב, ובתוך מספר דקות הפכו היא, ילדיה ורכבם הקטן, לנקודה קטנה באופק.

 

// תקלות

הדרך לא הייתה קלה. מידי פעם השתעל הרכב בן שלושת הגלגלים כשהוא מאיים מפורשות להותיר אותם באמצע הדרך, אך ככלות הכול התברר כי החששות היו לשווא, והכלי המקרטע הוכיח את עצמו מעל ומעבר.

למעט כמה תקלות.

תחילה הייתה זו צינורית הדלק שנסתמה. כדי להמשיך הם היו זקוקים לתדלק כל העת, והבעיה הייתה זקוקה לטיפול מיידי. ברטה הייתה יצירתית במיוחד, והפתרון שמצאה בדמות סיכת הראש שלה התאים בדיוק כדי לנקות את הסתימה המעצבנת.

 

אנדרטה לזכרו של קרל בנץ בעיר מנהיים | צילום: shutterstock


לאחר מכן נשחקו בלמי הרכב, ושוב הייתה סכנה לנהוג בו מחשש התדרדרות פתאומית. הפעם נזקקה ברטה לעזרתו של סנדלר מקומי שמצאה בכפר סמוך. הסנדלר החביב שמח לעזור לגברת והתקין לה רצועת עור על הבלמים, כזו שהתגברה על הבעיה באופן מושלם.

 

// מחזה מפתיע

בינתיים, יצאו אלפים לצפות במחזה. השמועה עשתה לה כנפיים ורבים רבים נעמדו בשולי הדרך כדי לראות את האישה ושני ילדיה, רוכבים על כלי-הרכב המוזר. איש עוד לא הכיר את ה'מכונית'.

ברטה נהגה על המכונית בביטחון ובשלווה. התופעה של כלי-רכב הנוסע בלי עזרת סוס, הייתה חדשה לעיניהם של תושבי הערים והכפרים בהם עברה ברטה וכולם ביקשו לעצור אותה ולהתעניין: מהיכן הבאת את ההמצאה הזו?

 

בול שיצא בפרגוואי לזכר המכונית הראשונה של בנץ | קרדיט: Lefteris Papaulakis/Shutterstock


עד הערב הספיקה ברטה להגיע לפפורצהיים, עיר מגוריהם של הוריה. הגעתה בהצלחה לפפורצהיים היה בעבור ברטה הסימן כי המכונית של בעלה עתידה להיות המצאה גדולה שעוד תכבוש את העולם. הנסיעה הארוכה הייתה ההוכחה שהנסיעה ברכב היא דבר אפשרי.

מפפורצהיים שלחה ברטה מברק לבעלה במנהיים, ובו בישרה לו כי עשתה את כל הדרך במכונית שהמציא, וכי רבים מאלו שפגשו בה במהלך הדרך הביעו את התפעלותם.

 

// המכונית של קרל בנץ

מכאן ועד לשיווק המכונית של קרל בנץ, בעלה של ברטה, הייתה הדרך קצרה. לאחר החשיפה הגדולה שהעניקה לה ברטה התעניינו רבים כיצד ניתן לרכוש את הרכב המשוכלל, ובתוך חודשים ספורים הספיק בנץ למכור אלפי מכוניות.

 

הסדנה בה עמל קרל בנץ על המצאת המכונית


 

// המצאת הרכב

באותה התקופה רבים ניסו להמציא את הרכב. היה ברור לכל בר-דעת כי המנוע, שהיה המצאה חדשנית באותה התקופה – עתיד לשמש את הכלי שיחליף את העגלות והכרכרות – אך איש לא ידע כיצד. ממציאים שונים ניסו לייצר את המכונית, אך איש לא הצליח ליצור מכונית כזו שתגרום לאנשים לרצות להשתמש בה.

קרל בנץ היה שונה. הוא עבד על המצאתו ביסודיות. הרכב שלו היה נראה אחרת. גם יפה בחיצוניות, וגם חזק ובעל איכות. ולמרות זאת הוא לא הצליח לשווק את הרכב. אולי זה היה קשור קצת לחששותיו של קרל, שלמרות היותו ממציא מחונן, בתחום השיווק היה רק בעל ידע קטן.

 

חזית בניין 'מרכז קרל בנץ' בעיר מנהיים | Jan von nebenan/Shutterstock


// מסע בהפתעה

אשתו, ברטה, האמינה בהמצאה החדשה בכל ליבה. כשראתה כיצד המצאתו של בעלה שוכבת כאבן שאין לה הופכין בחצר ביתם, וכיצד כל השקעתו לצד מצב רוחו יורדים לטמיון, החליטה לעשות מעשה בעצמה.

בשעת בוקר מוקדמת יצאה עם ילדיה למסע על גבה של ההמצאה החדשנית. לבעלה היא הותירה פתק בו היא מספרת לו על תוכניתה. ברטה ידעה כי בעלה החששן, לא יסכים לה לצאת למסע שכזה ומשכך נאלצה להעמיד אותו בפני עובדה מוגמרת.

תוכניתה של ברטה הוכתרה בהצלחה עצומה, ובזכות הפרסום הרב שהקנתה להמצאה, קמה בתוך תקופה קצרה חברת הרכבים הראשונה בעולם 'בנץ', והייתה להצלחה מסחררת. וכל השאר, היסטוריה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.