מערכת COL צעיר | יום ו' אב ה׳תשפ״א 15.07.2021

הכירו את תרומתו של נפוליאון למטבח שלנו: קופסאות שימורים!

הצבא צועד על קיבתו, אמר פעם נפוליאון, והתכוון שללא אוכל מזין – לא יכולים החיילים להלחם. המשפט הזה של נפוליאון נותר מפורסם עד היום, אבל הקשר שלו לקופסאות השימורים קצת־פחות • איך קשור נפוליאון להמצאת קופסאות השימורים? וממה היו מיוצרים קופסאות השימורים בגרסתם הראשונה?  
הכירו את תרומתו של נפוליאון למטבח שלנו: קופסאות שימורים!
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

עבור מה הומצאו קופסאות השימורים?

 

 

 

"הצבא צועד על קיבתו", אמר פעם נפוליאון, והתכוון שללא אוכל מזין – לא יכולים החיילים להלחם. המשפט הזה של נפוליאון נותר מפורסם עד היום, אבל הקשר שלו לקופסאות השימורים קצת־פחות.

 

 

// המטבח הצבאי

הימים הם ימי המלחמות הגדולות של צרפת, לפני כ220 שנים. נפוליאון עומד בראש הצבא הצרפתי האדיר, שקוצר באותם הימים נצחונות גדולים בשדה הקרב. המצביא הצרפתי קרוץ מחומר שונה מעט משל מצביאים אחרים, והוא מחפש כיצד לעזור ללוחמיו הצעירים.

 


בין שאר המסקנות אליהם מגיע נפוליאון נמצאת גם המשוואה הקובעת כי חיילים רעבים, נלחמים פחות. בהתאם לכך הוא מעוניין לדאוג לאוכל טרי יותר עבור הנלחמים בחזית.

באותם הימים, לא ניתן היה לשמר מזון. אוכל שהיה מתעכב מעט בדרכו לשדה הקרב, היה מתקלקל במהרה והופך ללא אכיל במקרה הטוב, ואף למסוכן במקרה הפחות טוב.

 

// שימורים בזכוכית

פרס עצום של 12,000 מרקים צרפתיים הציע נפוליאון למי שיבוא עם המצאה חדשה שתאפשר לשמר אוכל למשך תקופה ארוכה. 12,000 אלף מרקים היו סכום עצום באותם הימים ורבים התחרו על הצלחת המשימה.

מי שהצליח לעמוד במשימה המאתגרת היה בעל מסעדה צרפתי בשם ניקולא פרנסואה אפר. הוא ייצר קופסאות זכוכית אטומות ב'וואקום', וראו זה פלא – המאכלים שבתוך הקופסאות שרדו בטריותם במשך זמן רב.

 


הצבא הצרפתי, שכבר עמד בעיצומה של המלחמה, החל מיד לייצר את קופסאות השימורים החדשניות. למרבה הצער, לאחר שקופסאות רבות נשברו בדרכם אל החזית, התברר כי הפתרון עוד לא מושלם. השלב הבא היה לייצר קופסאות שימורים מפח, ואלו כצפוי, החזיקו מעמד גם בטלטולי דרך קשים ומפרכים.

 

// המצאה תועלתית במיוחד

עשר שנים לאחר שהומצאו, לקח את הקרדיט על המצאתם של קופסאות השימורים סוחר אנגלי בשם פיטר דורנד. הסוחר רשם את הפטנט לייצור הקופסאות על שמו, אך לא הסתיר כי הרעיון אינו שלו וכי שמע עליו מחברו.

בתוך תקופה קצרה החלו חברות מזון בכל רחבי העולם לייצר מזון באמצעות קופסאות שימורים. ההמצאה החדשה הצילה אוכל רב שבימים אחרים היה נוטה להתקלקל במהירות ולהיאבד בטרם עשו בו שימוש.

 


// הצד העצוב

בשנים הראשונות הולחמו קופסאות השימורים באמצעות עופרת. שיטת אטימה זו הובילה לאסונות רבים. בעולם מפורסם סיפורה של משלחת מחקר בריטית, שחבריה מצאו את מותם בזה אחר זה על אי בודד. האירוע שנודע כתעלומה מחרידה, נפתר לבסוף כשהתברר כמקרה של הרעלת עופרת.

בדרך אגב  - ממציא קופסאות השימורים, הצרפתי פרנסואה ניקולא אפר אכן זכה לקבל את הפרס המובטח על סך 12,000 מרקים צרפתיים, ובעזרתם פתח מפעל לייצור קופסאות שימורים. אלא שלמרבה צערו של הממציא המוכשר, לא האריך המפעל ימים, ושנים בודדות לאחר בנייתו עלה באש, במהלך אחת ההפצצות על צרפת. סוף עצוב לסיפור גדול.

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.