מנדי שדה | יום ה' אב ה׳תשפ״א 14.07.2021

ההונאה ההיסטורית: מי אתה הרב יהודה אלגאזי-פרידלנדר?

רב או נוכל? ספרדי או אשכנזי? זוסיא או שלמה יהודה? מי היה הרב שלמה יהודה אלגאזי-פרידלנדר שטען לגילוי כתב היד החסר מן התלמוד הירושלמי? • סיפור היסטורי מסעיר על אחת ההונאות הגדולות שידע העולם היהודי
ההונאה ההיסטורית: מי אתה הרב יהודה אלגאזי-פרידלנדר?
shutterstock

 


גילוי היסטורי

הבשורה שיצאה מהונגריה הדהימה את העולם היהודי כולו. גדולי תורה בכל רחבי העולם הודו כי מדובר בגילוי היסטורי שלא היה לו אח ורע מזה מאות בשנים. רטט של התרגשות אחז את יושבי בית המדרש עם בוא הידיעה על המציאה הנדירה.

נמצא התלמוד הירושלמי על סדר קדשים! זעקו האותיות מתוך ה'קול קורא'. עד לשנה הבאה – תרס"ז – עתיד כתב היד העתיק להסדר ולהדפס בהונגריה. בלהט של התרגשות ביקשו כותבי המנשר מהקוראים - אנא תרמו ביד נדיבה למען המפעל האדיר, הוצאת סדר קדשים בתלמוד ירושלמי!

 

קרדיט: shutterstock


וזאת יש לדעת; רק ארבע סדרי משנה נמצאו בתלמוד הירושלמי שבידינו – סדרי זרעים, מועד, נזיקין ונשים. הן אמת שמדברי הרמב"ם משמע שבעבר נפוץ היה גם סדר חמישי לתלמוד הירושלמי, אך סדר זה עד-עתה לא נמצא בידינו. והנה – גילוי היסטורי! שישו ושמחו בשמחת תורה!

 

הרב שלמה יהודה אלגאזי

הסיפור שעמד מאחורי הגילוי היה לא פחות ממדהים. הרב שלמה יהודה אלגאזי, יהודי מיוחס שמוצאו מטורקיה התגלגל ברבות השנים לארצות אשכנז, ושם אימץ לו את השם פרידנלנדר. הרב אלגאזי-פרידלנדר התפרסם כתלמיד חכם מופלג וכבעל כשרונות נדירים. הוא התיישב בכפר קטן באזור העיירה סאטמר שבהונגריה, קיבל עליו את הנהגת הקהילה היהודית הקטנה ושקד על כתיבת ספריו.

תקופה קצרה קודם גילוי הירושלמי, פירסם הרב אלגאזי-פרידלנדר את פירושו המקיף על התלמוד הירושלמי, "חשק שלמה". לספרו זה, צירף הרב את הסכמותיהם הנלהבות של רבנים מפורסמים מרחבי הונגריה, שהעידו כי פירושיו ומעשה גדולתו ראויים להתפרסם בקרב ציבור לומדי התורה. הדפסת ספרו זה, העניקה לרב אלגאזי-פרידלנדר פירסום רב והאדירה את שמו של מי שהתברר כתלמיד חכם בעל שיעור קומה.

קרדיט: shutterstock


תקופה קצרה לאחר מכן, בא לעולם הגילוי המפתיע – הרב יהודה אלגאזי-פרידלנדר הצליח להניח את ידיו על עותק נדיר בכתב יד, של התלמוד ירושלמי לסדר קדשים.

 

גילוי מרעיש במכתב ישן

אחיו של הרב אלגאזי, ביקר לרגל עסקיו בעיר איזמיר שבטורקיה. במקרה, הוצע לו לקנות את עזבונו של רבי יהושע בנבנישתי, אחד מתלמידי החכמים שהתגוררו בעיר איזמיר.

האח, קנה את עזבון הרב ובשעה שעלעל בין המכתבים שנכללו בו, נתקף בהלם. התכתבות קצרה בין הרב בנבנישתי לאחיו סיפרה כי לידי הרב בנבנישתי התגלגל כתב-יד נדיר של סדר קדשים בתלמוד הירושלמי. מן ההתכתבות עלה כי אחי הרב המליץ לו מסיבות שונות שלא לפרסם את דבר מציאת כתב-היד באותו הזמן, וכך נותר העותק הנדיר עלום וגנוז.

 העיר סאטמר כיום | קרדיט: shutterstock


הסוחר אלגאזי מיהר לשתף בידיעה המרעישה את אחיו, הרב יהודה אלגאזי-פרידנלנדר שהתרגש גם הוא מהתגלית ויצא למסע בעקבות העותק הנעלם. בתום מסע ארוך ומאתגר הצליח הרב אלגאזי-פרידנלנדר להניח את ידו על כתב היד שנמצא בביתו של אחד מנכדי הרב בנבנישתי. הנכד, שהיה יהודי פשוט, לא היה מודע לחשיבותו של כתב היד שהחזיק בביתו.

כך התגלה ויצא לאור ה'תלמוד ירושלמי – סדר קדשים'.

 

ההתלהבות הגדולה

המלצותיהם של גדולי הרבנים באותה התקופה קראו ליהודי העולם לעזור ולהשתתף בעלות הגבוהה של סידור הספר והכנתו לדפוס. ההתרגשות בקרב אנשי-הספר היהודיים הייתה בשיאה.

כהבטחתם של המדפיסים, כבר בשנה לאחר מכן – תרס"ז – יצא לאור הכרך הראשון בסדרה. מסכתות חולין ובכורות, כשהם מעוטרים בפירושו של הרב אלגאזי-פרידלנדר, הרב הספרדי-הונגרי שעמד מאחורי מציאת החלק האבוד.

פירושו של 'הרב פרידלנדר-אלגאזי' על התלמוד ירושלמי


תחילה, התקבלו הכרכים בזרועות פתוחות. על אחד מחשובי רבני ארץ ישראל מסופר כי ביום שקיבל לידיו את הספר לבש בגדי לבן, ובשעה שהגיע לידיו בירך עליו ברכת "שהחיינו" בשם ומלכות. רב אחר, קיבל על עצמו להניח מידי יום תפילין דר"ת, היות ומצא להם אסמכתא בדברי הירושלמי שזה עתה נחשפו. גל של שמחה הציף את הריכוזים היהודים.

אלא שעם שוך ההתלהבות הראשונית, החל העסק לחרוק.

העסק חורק

קולות של מפקפקים החלו להשמע ממקומות שונים. רבנים וחוקרים העלו תהיות באשר לקטעים שונים בכרכי התלמוד הירושלמי, כשהם טוענים ל..זיוף!

עוד ועוד קולות הצטרפו לעדת המפקפקים. השמחה הגדולה הפכה לסערה. השאלה הגדולה הציתה ויכוחים שהקיפו את בתי המדרשות סביב הדיון: אמיתי או זיוף?

הרגצ'ובר. רבי יוסף ראזין


מי שסתמו את הגולל על הפרשה היו הגאון 'הרג'צובר' - רבי יוסף ראזין מרגאטשוב, לצד בן עירו הגאון בעל 'אור שמח' והאדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' מגור שעם בוא הספר לידם, פסקו על אתר כי מדובר בזיוף גמור.

הפולומוס לא שכך באחת. עוד תקופה ארוכה שבו והתנצחו הרב אלגאזי-פרידלנדר ואנשיו עם גדולי הדור שטענו כי הוא עומד מאחורי אחת ההונאות הגדולות שידעה היהדות. דעתם של כל גדולי ישראל הכריעה את הכף לבסוף, וזיופו של אלגאזי נידון לכשלון.

 

מי אתה הרב אלגאזי-פרידלנדר?

עתה, החלו הכול מתעניינים בעברו של 'הרב אלגאזי-פרידלנדר'. לאחר שנתגלה כי הוא עומד מאחורי זיוף מרושע שכזה, החלו רבים מפקפקים גם באשר לסיפור חייו המוזר. ואכן, העובדות שהחלו צצות בזה אחר זה, חשפו סיפור שונה לחלוטין, מפוקפק ומדהים כאחד.

שלמה יהודה אלגאזי-פרידלנדר, נולד בעיירה ביעשנקוביץ הרוסית ונקרא בשם זוסיא. בילדותו התייתם משני הוריו, ובשל כך עבר להתגורר בבית סבו. על אף היותו תלמיד בעל ראש טוב, לא ארכו הימים וכבר ריננו הבריות שהוא נמצא משוטט בקרבתם של ברנשים מפוקפקים. כאשר התבגר מעט, אזר הנער אומץ וביום מן הימים נעלם מן העיירה הקטנה.


 

שקרן מדופלם

גלגולים רבים עבר זוסיא. תקופה קצרה למד בישיבת וולז'ין המפורסמת, לאחר מכן שהה תקופה קצרה בצ'רנוביץ – שם גם שינה את שמו לשלמה יהודה פרידלנדר – בהמשך ככל־הנראה למד באחת האוניברסיטאות בגרמניה. הוא נשא אישה, ולאחר מכן נמלט והותירה עגונה.

בעיר אחרת ביקש לישא אשה נוספת, אך שם התגלה סיפורו והוא נמלט בבושת פנים. במקומות אחרים הצליח השקרן במזימתו, וכך מתברר כי ככל הנראה נשא מספר נשים אותם עזב לאנחות לאחר תקופה. במהלך מסעותיו ממקום למקום שינה את שמו שוב ושוב, כשהוא מעמיד פנים של תלמיד חכם ישר דרך.

כאשר הגיע להונגריה, ביקשו השלטונות להסגירו למדינת גרמניה, שטענה כי פרידלנדר זייף וגנב שטרות כששהה על אדמתה. לטענתם, כאשר הבין פרידלנדר כי הוא עומד לקראת מעצר בידי המשטרה הגרמנית, מיהר להימלט מהמדינה, בעיצומה של שבת-קודש.

הטיפוס הזייפן שהשקר היה חברו הטוב, מיהר להמציא לממשלה ההונגרית מסמכים (מזוייפים ככל הנראה..) המעידים כי הוא אזרח הונגרי, ובשל כך נמנעה הונגריה מלהסגירו לידי הגרמנים.

 

קרדיט: shutterstock


 

המזימה הגדולה

בהונגריה, לבש שלמה יהודה פרידלנדר את דמותו החדשה. הוא הפך לבן משפחה ספרדית מיוחסת שהתגלגל לארצות אשכנז. בהיותו בעל ראש חריף וכשרונות יוצאי-דופן הציג עצמו פרידלנדר כתלמיד חכם גדול, הצגה שאותה השלים עם כתיבת הפירוש לתלמוד הירושלמי שקיבל הסכמות נלהבות מרבני האזור. ההמצאה המתוחכמת על האח מאיזמיר וכתב היד שנתגלה בעזבונו של רב טורקי הייתה רק חלק אחד בפאזל של שקרים רבים.

עתה, כאשר נתגלה סודו הגדול של האיש בעל אלף הפרצופים הוא נאלץ לעזוב את משרת רבנותו בבושת פנים. קלונו נגלה לעין כל והפעם לא נותר לו עוד אלא לקבל עליו את הדין. לימים הסתובב פרידלנדר ברחבי אירופה, וניסה את מזלו כדרשן.

את חייו סיים האיש שללא ספק היה בעל כשרונות עצומים, בחוסר כל, בעיר וינה שבאוסטריה. גופו נטמן בבית החיים שבסטמאר שם עומדת מצבתו עד עצם היום הזה.

  

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
כתבות מרתקות!!!
ז' אב ה׳תשפ״א
כתבות אחת אחת!!
מלאות תוכן מעשיר ומרתק!!!!
תוסיפו כהנה וכהנה!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.