מערכת COL צעיר | יום ד' אב ה׳תשפ״א 13.07.2021

לואי ברייל: הילד הצרפתי הסקרן שהמציא את הכתב המפורסם

סיפורו של לואי ברייל הוא סיפורו של ילד אחד קטן שהצליח לשנות את חייהם של אנשים רבים אחרים בזכות עקשנותו ורצונו לעשות את העולם לטוב יותר • הילד שהתעוור בגיל 3 והמציא את 'כתב ברייל' בעודו נער בן 15  
לואי ברייל: הילד הצרפתי הסקרן שהמציא את הכתב המפורסם
shutterstock

 

 

תתפלאו לגלות:

מי הוא הילד הצרפתי שהמציא את 'כתב ברייל'?

 

 

 

לואי ברייל היה ילד צרפתי סקרן. הוא התגורר באחד הכפרים הסמוכים לפריז הגדולה, ועקב בעניין אחר עבודתו של אביו, שעסק בעיבוד עורות. בעודו ילד רך, אירע מקרה נורא, ומשחק בלתי זהיר בכלי העבודה של אביו הביא לכך שלואי הצעיר איבד את ראייתו.

למרות החושך שירד עליו, לא אבדה ללואי הקטן סקרנותו הטבעית, והוא הוסיף ללכת לבית הספר עד גיל 5, כדי ללמוד יחד עם חבריו. לאחר כשנתיים, הבין לואי כי לא יוכל להתקדם בבית ספרו ללא לימוד קרוא וכתוב, ומשכך הוא נאלץ לעזוב את כיתתו ולעבור למוסד לימודים חדש בפריז, שנועד עבור עיוורים.

 


 

 

// עולם ללא ספרים

כמה עשרות שנים קודם לכן הקים ולנטין הוואי את בית הספר לעיוורים בפריז. ולנטין גילה כי גם עיוורים יכולים ללמוד לקרוא את האותיות, אילו רק ידפיסו אותם כאותיות בולטות וגדולות מספיק. למרות רצונם העז של מנהלי המוסד לאפשר לילדים העיוורים ללמוד את אמנות הקריאה, לא היו להם את האמצעים הדרושים לכך. ספרי הקריאה שהמציא ולנטין, בעלי האותיות המודגשות, יוצרו באמצעות נחושת יקרה, ומלאכת הכנתם הייתה מורכבת ולא קלה. בסך הכל, ארבעה עשר ספרי לימוד כאלו היו בכל בית הספר.
 
 
לואי ברייל
לואי ברייל הצעיר הבין שלימוד קריאה וכתיבה הם שלב הכרחי עבור התקדמותו בחיים. הוא למד מתוך ספרי הלימוד שהיו בבית הספר במרץ, ובתוך תקופה לא ארוכה סיים את כולם. הוא הבין שדרכו לצבירת ידע נוסף נחסמה. לא נותרו עוד ספרים שהוא יכול לקוראם ועדיין לא עשה זאת. תארו לעצמכם עולם שבו ישנם רק 14 ספרי קריאה! זהו הרי עולם נורא!

 

// כתב ברייל

ברייל היה נחוש למצוא פתרון למצוקתו. הוא הבין שאם ימצא את הדרך ליצור כתב מתאים לעיוורים, הכתב ישמש עיוורים רבים ברחבי העולם וישנה את חייהם.

המפנה החל כאשר בבית הספר הופיע חייל בשם שארל ברבייה. שארל סיפר כי בהיותו בשדה הקרב, כאשר היה צורך לשמור על דממה מוחלטת, ועם זאת, היה עליו להעביר מסר לחבריו שהסתתרו בסמוך אליו, המציא שיטה המתבססת על סימנים הבולטים מן הנייר, שמחליפה אותיות כתובות. השיטה המעניינת לא התקבלה בצבא כדרך להעברת הודעות, גם בשל היותה מעט מסורבלת ובעלת כמות גדולה מידי של סימנים.

 

יהודי מבוגר קורא מתוך 'כתב ברייל' בכותל המערבי


 

לואי ברייל ששמע את סיפורו של שארל החייל, 'נדלק' מיד. גלגלי מוחו החלו נעים במהירות, ובטרם חלפו מספר ימים, כבר היה רעיונו של לואי מגובש דיו. בגיל 15, פרסם לואי ברייל את הכתב שהמציא ומכונה על שמו – 'כתב ברייל'.

 

// איך זה עובד?

כתב ברייל מורכב מנקודות הבולטות מן הדף. כל אות כוללת בין נקודה אחת לששה נקודות. העיוור ממשש את האותיות הבולטות מן הדף ולפי מספרם וצורתם הוא יכול להבין את משמעותם.

עד מהרה הפך כתב הברייל לכתב העיוורים המוכר והמפורסם. הוא הותאם לשפות רבות ברחבי העולם, ושינה את חייהם של רבים.

 

סימני כתב ברייל בעברית


 

למרות הצלחתה הרבה, רוב העיוורים ברחבי העולם כיום, אינם בקיאים בשפה זו. הסיבה לכך היא שחלקם הגדול של העיוורים איבד את מאור עיניו רק בגיל מבוגר ולא נולד כשהוא לוקה בכך. לימוד שפת הברייל בגיל מבוגר קשה יותר ודורש מאמץ לא-קל.

דמיינו בעצמכם עד להיכן הגיעו מעשיו של הילד לואי ברייל; בזכותו, עד היום, כ-200 שנה לאחר שהמציא את הכתב, יכולים עיוורים ללמוד תורה ולהבין טוב יותר את המתרחש סביבם.

זהו לימוד עצום, על כוחו של ילד אחד, שעשה מעשה אחד – ושינה את העולם. גם אנחנו יכולים!

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.