מערכת COL צעיר | יום ג' אב ה׳תשפ״א 12.07.2021

סופר הילדים הראשון: לדמותו של שמואל ארגמן ע"ה

החייל ששרבט במרץ שורות-שורות על הנייר, בעיצומה של מלחמת יום-הכיפורים והפך לימים לסופר הילדים המוכר ביותר בעולם החרדי • האברך הצעיר שנטל את המושכות לידיו והחל מוציא במרץ ספרים עלילתיים על טהרת הקודש, בימים בהם לא ניתן היה למצוא כמעט ספרי ילדים חרדיים  
סופר הילדים הראשון: לדמותו של שמואל ארגמן ע
ר' שמואל רוט (ארגמן) ע"ה

החייל שישב בשוחה ושרבט במרץ על גבי הנייר, לא משך תשומת לב רבה מידי. חיילים רבים ישבו באותן השעות וכתבו מכתבים לבני משפחותיהם. איש לא שת ליבו במיוחד לחייל החרדי הזה.

אילו מישהו היה בוחן בדקדקנות את הנייר, היה מגלה להפתעתו שלא מדובר פה בחייל הכותב מכתב למשפחתו.  למעשה – אין הוא כותב מכתב כלל.

 

חייל משקיף על תעלת סואץ במהלך מלחמת יום הכיפורים | צילום: MILNER MOSHE/לע"מ


הנייר שתחת ידו של שמואל רוט הצעיר, התמלא באותיות ומילים, עד שהפך לפרק שלם של סיפור. עוד פרק ועוד אחד. שם, בין שוחות המלחמה, במהלכה של מלחמת יום כיפור, התרקם ונכתב ספרו הראשון של מי שעתיד להיות גדול סופרי הילדים החרדיים במשך שנים רבות.

"הילדה שברחה מהמנזר", היה ספרו הראשון של שמואל רוט, המוכר יותר בשמו האחר, הספרותי – שמואל ארגמן. איש מאלו שעמדו אז לצידו, על משמרתם, לא היה מודע לגדולתו של המעשה ההיסטורי לו הוא עד.

 

הפריצה הגדולה

באותם הימים היה עדיין שמואל ארגמן איש צעיר, בתחילת שנות השלושים לחייו. לפרנסתו, עסק ר' שמואל בחינוך ילדים, מה שעתיד להשפיע רבות על כתיבתו.

ילדי התקופה זוכרים את דלותו של ארון ספרי הילדים החרדי באותו הזמן. במשך עשרות שנים, ניזונו הילדים החרדיים מספריהם של סופרים בודדים, בהם ניתן למנות את דוד זריצקי והרב מאיר להמן. למעט מספר קטן מאוד של ספרים שנכתבו בידי אותם יהודים יראים ושלמים, לא ניתן היה למצוא ספרי ילדים שרוח היהדות נוחה מהם.

 

ר' שמואל ע"ה וספריו הרבים


מי שנטל לידיו את המושכות, והפיח רוח חיים בעולם ספרי הילדים היה האברך הצעיר שמואל רוט. במשך מספר שנים כתב ר' שמואל בעיתון הילדים החרדי 'זרקור'. לאחר שחש כי סיפוריו מתקבלים באהדה בקרב ציבור הילדים, החליט כי הגיע הזמן 'להעביר הילוך' ולהוציא גם ספרים של ממש, שהדרישה להם הייתה עצומה.

 

עשרות ספרי ילדים

ההד שיצר ספרו הראשון "הילדה שברחה מהמנזר", הבהיר לר' שמואל שהוצאתו הייתה כורח המציאות וכי הקריירה שלו כסופר ילדים רק החלה. תוך זמן קצר ראה אור גם ספרו השני "הצוללת הפליגה בחצות" וכבש בסערה את בתיהם של ילדי ישראל.

 


ספריו של ר' שמואל היו הספרים העלילתיים-בדיוניים הראשונים שיצאו לאור בעולם החרדי. לצד סיפוריו יוצאי הדופן, שהעניקו לקוראים הצעירים שעות ארוכות של הנאה צרופה, נלוו גם מסרים יהודיים אותנטיים, שהובעו מפורשות מפי גיבורי-העלילה השונים, וניכרו היטב מבין מהלכי הסיפורים.

 

הרבי: להדגיש את המסרים!

את ספרו השני, "הצוללת הפליגה בחצות", שלח שמואל רוט (ארגמן) גם לרבי. עם הספר שלח ר' שמואל מכתב, בו שטח לפני הרבי את הסיבה בגינה כתב את הספר העלילתי, כשהוא מסביר שעלילת הסיפור מושכת את הילד-הקורא ומביאה אותו לידי לימוד מסרים חינוכיים הנלוים לספר, גם אם לא התכוון לכך.

 

מכתבו של הרבי לר' שמואל ע"ה


 

בתגובה, שיגר לו הרבי מכתב, ובו הודה לו על הספר והמכתב, אך גם הביע את דעתו על סגנון הכתיבה של ר' שמואל; במכתב הסביר הרבי, כי ילדים אינם נוטים לשים לב לפרטים נעלמים המסתתרים בין השורות. בשל כך – הסביר הרבי – יש לכתוב את המסרים החינוכיים בצורה ברורה ומפורשת, ולדוגמה – באמצעות ציורים נושאי מסרים יהודיים, או באמצעות כותרות ברורות המדגישות את המוטיב היהודי שבסיפור.

 

זכות ראשונים

מאז ועד היום הוסיפו לצאת מתחת ידו של שמואל ארגמן עוד עשרות ספרי מתח ועלילה. עשרות אלפי ילדים חבים לו שעות רבות של קריאה שהעניק להם בכישרונו ובמרצו. אחריו, קמו בזה אחר זה סופרים יראי-שמיים רבים, עד שכיום קשה לעקוב אחר שלל ספרי הילדים החרדיים היוצאים לאור. למרות זאת, היה ונותר במשך שנים רבות 'שמואל ארגמן' לשם-דבר. ספריו שהיו נכס צאן ברזל ליהדות הנאמנה, קנו להם מקום של כבוד לדורות, וזכות הראשונים של כותבם תעמוד לו לעולם.

תנצב"ה.
 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.