מערכת COL צעיר | יום כ"ח תמוז ה׳תשפ״א 08.07.2021

ר' יוסלמן: השתדלן היהודי שאלפים חבו לו את חייהם

אחד ומיוחד היה השתדלן היהודי ר' יוסלמן מהעיר רוסהיים • סיפורו של מרד האיכרים בחבל אלזס שבצרפת ומעשהו ההירואי של ר' יוסלמן להצלת אחיו מן הסכנה • השתדלן היהודי  
ר' יוסלמן: השתדלן היהודי שאלפים חבו לו את חייהם
shutterstock

אחד ומיוחד היה ר' יוסלמן מהעיר רוסהיים. שנים רבות לאחר פטירתו עוד נישא שמו לתהילה בפיהם של יהודי אירופה שהתקשו להיפרד מהיהודי המפורסם שהיה אחראי בחייו להצלתם של אלפי יהודים.

אותם הימים של לפני כ-500 שנים, שרר מתח עצום בין בני ה'מעמד הגבוה' לאיכרים הפשוטים, עובדי האדמה. האיכרים היוו השלב האחרון בסולם מעמדות מסודר, והם היו נתונים למרותם של אדונים שונים שהתעמרו בהם ושללו מהם זכויות בסיסיות. בין שורות האיכרים שררה איבה עזה לאדונים האכזריים, והתפרצות של מרד עממי הייתה רק עניין של זמן.

רושהיים, צרפת | צילום: shutterstock


מרד האיכרים הגדול

ה'רפ"ה, חבל אלזס, צרפת

ר' יוסלמן הסתובב מודאג ברחובות עירו – רוסהיים. זה עתה חזר ממחנה המורדים העצום שעל גבול שווייץ. 15,000 איכרים זועמים התייצבו שם, חדורי תאוות נקם. בזכות חינו המיוחד הצליח להכנס למחנה ולשוחח עם רבים ממנהיגי המרד. אנחנו עתידים לעלות מחר על רוסהיים, הזהירו אותו האיכרים. נכנס לעיר ונחריב אותה עד היסוד!

האיכרים שנאו את כל מי שעמד מעליהם בסולם המעמד החברתי. זה כלל גם את בני הערים, שנחשבו 'גבוהים' יותר במעמדם מאיכרי הכפרים. כעת, החליטו האיכרים, הגיעה עת נקם. בעיניהם לא היה הבדל בין יהודים לגויים – הם תכננו להחריב את הערים על יושביהם, בלי יוצא מן הכלל.

 

קרדיטshutterstock


כעת, הסתובב ר' יוסלמן בין ראשי האזרחים בעיר. מנסה לשכנע כי התקפת האיכרים קרובה וכי יש למצוא את הדרך לפשרה. אחרת, הזהיר, העיר כולה תיחרב. הם לא שעו לדבריו של ר' יוסלמן, והוא מצא את עצמו בודד במערכה. שעון החול הלך ואזל, ועתידה של רוסהיים נראה היה קודר.

 

במחנה המורדים

אבל לא איש כר' יוסלמן יכנע. רגליו נשאו אותו למחנה המורדים. הוא החליט לשים נפשו בכפו, ובלבד שינסה לבוא להצלת אחיו היהודים.

עם בואו למחנה קרא אליו ר' יוסלמן את כל ראשי המורדים. רבים נאלמו אלם למראה היהודי האמיץ וחריף הלשון שעמד לפניהם ללא־מורא. שעות ארוכות ישב ר' יוסלמן עם מארגני המרד. במילים קולחות הסביר להם כי ליהודים אין דבר עם המתעמרים בהם, ואדרבה, שותפים היהודים לאיכרים במלחמתם הצודקת.

דבריו של ר' יוסלמן התקבלו על ליבם של המורדים. תמורת סכום של שמונים מטבעות זהב הסכימו הם גם לוותר על ההתקפה המיועדת על רוסהיים. השתדלותו של ר' יוסלמן הסתיימה בהצלחה.

 

קרדיטshutterstock


ההצלה

בימים הבאים התנפלו האיכרים על ערים רבות בצרפת ובגרמניה. בחמת זעם הרסו, הרגו, פצעו ופגעו בכל מי שנקרה לידם. באכזריות מחרידה טבחו באנשים רבים ושדדו את רכושם.

רק בקבוצה אחת לא פגעו האיכרים – ביהודי הערים. אלו זכו למעמד מיוחד, ולא נפגעו בפרעות, תודות לר' יוסלמן האמיץ.

למרבה הצער, לא כל האיכרים עמדו בהבטחת ראשי המרד. רבים מהם פנו לפגוע גם ביהודים ולבזוז את רכושם, אך בהתייחס למה שעלול היה להתרחש, היו פגיעות אלו מועטות.

 

קרדיטshutterstock


 

מלאך מושיע

ר' יוסלמן היה מלאך מושיע עבור יהודי אירופה. בכל עת שהיה בכך צורך, התייצב ר' יוסלמן בארמונותיהם של מלכים ושרים והיטה את ליבם לטובת אחיו. בויכוחים רבים עמד השתדלן המפורסם, שהיה גם רב ותלמיד חכם גדול, והתנצח עם מומרים ושונאי ישראל. לזכותו עומדים עשרות מקרים בהם הציל מגזירות גירוש וכליה, יהודים מכל רחבי אירופה. עלילות דם מרושעות בוטלו בהשתדלותו, ומלחמות עולם מול אנטישמיים שונאי ישראל התנהלו בהנהגתו.

רבים ממעשיו המופלאים השתמרו ביומן אישי שכתב לעצמו, ובאמצעות מסמכים רשמיים שנותרו מאותה התקופה ומעידים על גודל פועלו.

שמו המלא של ר' יוסלמן היה - רבי יוסף בן גרשון לואנץ. למגינת ליבם של אחיו הוא הלך לבית עולמו בסמוך לחג הפסח של שנת ה'שי"ד.

 

 
 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.