מערכת COL צעיר | יום כ' תמוז ה׳תשפ״א 30.06.2021

כשהרבי הריי"ץ יצא למסע של שנה סביב ארצות הברית • מרתק

סיפור מסעו הארוך של אדמו"ר הריי"ץ על אדמת ארצות הברית לא מוכר דיו, על אף חשיבותו ההיסטורית • בכתבה המרתקת סקירה מלאה על המסע המיוחד, במלאות 91 שנים לסיומו בכ"א בתמוז תר"צ
כשהרבי הריי
הרבי הריי"ץ יורד מהספינה בניו יורק

 

 

מסע הרבי

בארצות הברית

 


אחד הנדבכים המשמעותיים בבניינה של ליובאוויטש על אדמת ארצות הברית, הוא מסעו הארוך של אדמו"ר הריי"ץ לחיזוק יהודייה.

משום מה, לא זכה המסע המרתק לכבוד הראוי לו בספרי ההיסטוריה החב"דית, אך למרות זאת, הידיעות שנותרו לנו מאותם ימים בהם הקיף הרבי את קהילות ארצות הברית היהודיות, מספקות הצצה מעוררת־עניין למסע היסטורי שאין דומה לו בתולדות החסידות.

 


 

// ההחלטה נופלת

הימים הם ימי שהותו של אדמו"ר הריי"ץ בעיר ריגא שבלטביה. שנים ספורות קודם לכן שוחרר מהכלא הסובייטי ויצא את שערי ברית המועצות, אך גם לאחר מכן, הוסיף הרבי לפעול ולהשתדל למען אחיו היהודים שנותרו מאחורי מסך הברזל.

במסגרת פעולותיו למען יהודי ברית המועצות, מגיע הרבי למסקנה כי ביקור בארצות הברית יכול לעורר את דעת הקהל שם, שיש בידיו לסייע באופנים שונים למצבם של היהודים הנאנקים תחת המגף הסובייטי.

חילופי המכתבים בין מזכירו של הרבי ליושב ראש אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית – הרב ישראל ג'ייקובסון, הופכים תכופים וענייניים. תוכנית הביקור הולכת ומתגבשת לאיטה, כשעל המלאכה בשטח מופקד הרב ג'ייקובסון.

 


 

לקראת סוף שנת תרפ"ט, יוצא אדמו"ר הריי"ץ למסעו המפורסם בארץ הקודש. בארץ הוא שוהה מספר שבועות, מבקר במקומות הקדושים, ונפגש עם אישים חשובים. מקץ שבועות ספורים הוא מסיים את ביקורו בארץ ויוצא למצרים, וממנה לאירופה בדרכו לארצות הברית.

 

 

// ההפלגה

בו' אלול מפליג אדמו"ר הריי"ץ בספינה לכיוון אדמת ארצות הברית. ההפלגה נמשכת מספר ימים, ורק בי"ב אלול, שישה ימים אחרי שעזבה את אדמת אירופה, נכנסת הספינה לנמל ניו יורק.

התקופה הראשונה לשהותו של אדמור הריי"ץ בארצות הברית מוקדשת בעיקר לאזור ניו יורק. כשלשה חודשים שוהה הרבי בעיר. רוב הזמן שוהה הרבי בדירתו השכורה שבקראון הייטס, ובזמנים אחרים הוא מבקר באזורים אחרים בעיר, כמו בשכונת בראנזוויל בה הוא שוהה במהלך ראש השנה ויום הכיפורים.

בזמן שהותו בעיר פוגש הרבי אלפי יהודים, אנשים, נשים וטף. הוא מתוועד בבתי כנסיות ודורש בני קהילות שונות. לצד זאת הוא פוגש ברבנים ואישי ציבור מפורסמים.

שלשה חודשים גדושים חולפים ביעף, ואדמו"ר הריי"ץ פונה לתחנות הבאות במסעו הארוך.

 


 

// שנה בדרכים

פנסילבניה, בולטימור, שיקגו, דטרויט, ס' לואיס, מילוואקי, בוסטון, וושינגטון. בכל המקומות הללו מבקר הרבי ומקהיל סביבו המונים מאחיו היהודים. בכל עיר בה הוא מבקר, מתקבצים המונים לקבל את פניו, לשמוע את דבריו ולקבל את ברכתו.

עשרות אלפי יהודים פוגש הרבי במהלך מסעו. עשירים ועניים, צעירים ומבוגרים, מכל גווני הקשת הם היהודים שבאים להתחמם לאורו. בלב כולם מצית הרבי אור חדש, אור של יהדות וחסידות.

בנאומיו והתוועדויותיו מעורר הרבי את ליבם של ישראל להוסיף בשמירת התורה והמצוות, לא להתפעל מקרירותה של אמריקה הגדולה, ולהישאר נאמנים לה' ולתורתו. גם לא־יהודים נפגשים עם הרבי, בעיקר סנטורים ואישי ציבור, ובראשם – נשיא ארצות הברית דאז הרברט הובר.

פעילותו הנמרצת של הרבי מעוררת הדים בכל רחבי היבשת, העיתונים מסקרים בהרחבה את מסעו ופעולותיו, ורבבות נחשפים לעבודתו.

 


 

כמעט שנה שלימה נמשך מסעו של הרבי. במהלך השנה הוא הטלטל מעיר לעיר וממדינה למדינה, ובכל מקום שהה לפי הצורך והיכולת – לעיתים שעות ספורות, ולעיתים חודשים ארוכים. כתום כמעט שנה, בכ"א בתמוז תר"צ, נחתם מסעו של הרבי, כשהוא מפליג בחזרה מחופי ניו יורק בדרכו לפולין.

 

התמונות בכתבה צולמו במהלך ביקורו של הרבי בארצות הברית

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.