מערכת COL צעיר | יום כ' תמוז ה׳תשפ״א 30.06.2021

מרד נועז ומלוכה קצרה: סיפורה של הממלכה היהודית בפרס

זוהרה הגדול של בבל היהודית, החל מתעמעם והולך לקראת סוף תקופתם של ה'אמוראים' • לאחר תקופה ארוכה של סבל וגזירות קשות מצד מלך פרס החליט ראש הגולה לעשות מעשה • סיפורו של המרד והממלכה היהודית בבבל
מרד נועז ומלוכה קצרה: סיפורה של הממלכה היהודית בפרס
(shutterstock)

מתקופות הזוהר הנהדרות של עמנו היו ימי שבתו על אדמת בבל. דווקא בארץ גלותם, על אדמת ניכר, גילו היהודים תעצומות בעצמם, הקימו ישיבות וייסדו בתי מדרשות, העמידו עליהם ראשי ישיבות ו'ראשי גולה' שהורו להם דרך ועצה.

זוהרה הגדול של בבל היהודית, החל מתעמעם והולך לקראת סוף תקופתם של ה'אמוראים'. תמורות שלטוניות עברו על הממלכה. החיים הפכו קשים תחת שלטונם של מלכים רשעים ואכזריים.

 

קרדיטshutterstock


 

ראש הגולה מר זוטרא (השני), נעשה מוטרד מהתגברות הצרות וההפרעות לבני עמו. יהודים נכבדים הוצאו להורג על לא עוול בכפם, ובתי ישיבות ננעלו על מסגר ובריח. גזירות שונות ומשונות פגעו אנושות ברוחה של הקהילה היהודית.

עם חלוף הזמן והתגברות הלחץ על בני הקהילה, החליט ראש הגולה לעשות מעשה. היה בו, במעשה זה אומץ רב והעזה גדולה, כפי שעתיד להתברר בעתיד.

 

// המרד

מבית מר זוטרא יצאה פקודת גיוס כללית, ועד מהרה התקבצו סביבו 400 אנשי חיל יהודים, בעלי עוז וגבורה שהיו מוכנים לצאת למלחמה ולהילחם עד טיפת דמם האחרונה עבור אחיהם הסובלים.

זו הייתה הכרזה רשמית על מרד.

עד מהרה מצאו עצמם שני הצבאות עומדים זה מול זה. צבא היהודים מול צבאו של קבאד מלך פרס.

 

קרדיטshutterstock


 

המלחמה הוכרעה בתוך זמן קצר. הצבא הפרסי ניגף לפני חייליו של ראש הגולה, וליהודים הייתה אורה ושמחה. בעיר מחוזא, מקום מושבו של מר זוטרא הוקמה הממלכה החדשה. ממלכת היהודים בפרס.

במקביל, הצליחו מתנגדיו של המלך מקרב הפרסיים להדיחו מכסאו ולהמליך את אחיו תחתיו. המלך המודח, הושלך לכלא בבזיון ובושת פנים.

// ממלכה יהודית במחוזא

חוסר היציבות ששרר בפרס אפשרה את קיום ממלכת היהודים. במשך שבע שנים מלך מר זוטרא על מחוזא. בני העיר העלו לו מיסים, ומצבם הגשמי של היהודים הלך ושפר.

אלא שלצד מצבם הגשמי של יהודי הממלכה החדשה שהלך והשתפר, הלכו אנשי צבאו והתדרדרו מדחי אל דחי. מצבם הרוחני של חיילי ראש הגולה היה בשפל המדרגה והם נמצאו נכשלים בעוונות חמורים.

 

שחזור אחד משערי הכניסה לבבל | צילום: shutterstock 


 

// סוף טרגי

באותו הזמן, הצליח המלך המודח לברוח מתא כלאו. הוא נמלט לארץ סמוכה ובה מקבל את עזרתו של השליט המקומי, צבא הממלכה הסמוכה מצטרף למלך המודח, ויחד הם שבים לארצו ומכניעים את המורדים ומשיבים אותו אל כס הממלכה.

בתוך תקופה קצרה מבסס המלך קבאד את שלטונו ומחזק את צבאו, ובשנת ד'רס"ב, שבע שנים לאחר שמרדו בו היהודים הוא יוצא עם צבאו למערכה נוספת נגד צבא ראש הגולה.

הפעם התוצאות שונות לחלוטין.

חיילי ראש הגולה נופלים בפני הצבא הפרסי הגדול, העיר מחוזא נופלת שבי בפני חיילי המלך קבאד וראש הגולה, יחד עם סבו ראש הישיבה, מוצאים להורג בידי חייליו של המלך האכזר שונא־היהודים. חלום הממלכה היהודית בפרס נגוז.

 

// אחרית דבר

מאז הפכו חיי היהודים בבבל למדרון חלקלק. צרות התרגשו על ראשיהם, ומלכים מקומיים פגעו באורח חייהם. החיים הפכו בלתי נסבלים, ורבים בחרו להגר למדינות אחרות.

היהודים לא עזבו לחלוטין את פרס, אך תקופת 'תור הזהב' של יהודי הממלכה המפוארת דעכה באיטיות והגיעה אל קיצה בשנים הבאות, בעיקר לאחר תום ימי הגאונים שהתגוררו בבבל.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.