מערכת COL צעיר | יום ט"ו תמוז ה׳תשפ״א 25.06.2021

"כבה נר המערבי" • דמותו הפלאית של ה'אור החיים' הקדוש

לרגל יום ההילולא ט"ו בתמוז - קורות חייו של רבי חיים בן עטר זי"ע בעל 'אור החיים' על התורה • סיפור חייו של הצדיק שהבעל שם טוב ביקש לפוגשו ולא עלתה בידו • מיוחד לקוראי COL צעיר
(shutterstock)

 

// אור החיים הקדוש – רבי חיים בן עטר //

 


רבי חיים בן עטר, המכונה גם "אור החיים" הקדוש, היה מגדולי הצדיקים בדורות האחרונים. נודע כפועל ניסים וישועות שניהל את כל עניניו למעלה מדרך הטבע. בנוסף, ידועים גם סיפורים רבים על ניסים שאירעו ליהודים שהתפללו על ציונו.

רבי חיים בן עטר ידוע גם בגדולתו בתורה. הוא כתב ספרים רבים, אשר הידוע מביניהם הוא ספר "אור החיים" – באור על התורה. מתלמידיו הידועים הוא הרב יוסף דוד אזולאי, המכונה החיד"א.

 


ה"אור החיים" הקדוש נולד במרוקו. מספר שנים לפני פטירתו עבר להתגורר באיטליה ובשנת חייו האחרונה עלה לירושלים והקים בה את ישיבת "היכל האהבה". הוא נפטר ונטמן בירושלים בהר הזיתים, בט"ו בתמוז, שנת תק"ג.

 

 

לפרנסתו עסק "אור החיים" במלאכת הצורפות. עם זאת, הקפיד מאד ללמוד תורה בכל רגע פנוי. מיד כשהשתכר די מחייתו הפסיק עבודתו והלך לבית המדרש.

כאשר חיתן מלך מרוקו את בתו, הוא הזמין תכשיטים אצל הצורף שבעל ה"אור החיים" עבד אצלו כשכיר. בגלל אהבתו הצדיק ללימוד התורה, התכשיטים לא היו מוכנים במועד שנקבע והצורף האשים בכך את העובד היהודי שלו.

המלך דרש שהצדיק יושלך לגוב האריות שבגן החיות שלו.

"אור החיים" הקדוש הביע ביטחון מלא בקב"ה שיצילנו מצרה זו. הוא ביקש לקחת את הטלית, התפילין וספרי הקודש שלו.

 


מספר ימים עברו עד שעובדי המלך הגיעו לוודא שלא נשאר זכר מהצדיק... ולהפתעתם ראו אותו יושב עטור בטלית ותפילין בין האריות ועוסק בתורה כאשר האריות יושבים כנועים במעגל סביבו כתלמידים היושבים לפני רבם!

קראו למלך להגיע מיד לראות את הנס.

המלך המופתע בירך מיד בהתרגשות רבה את אלוקי היהודים. הוא פקד להוציא מיד את "אור החיים" מגוב האריות בהבינו כי מדובר באיש אלוקים קדוש.

לא ארכו הימים והמלך קירב את הצדיק, מינה אותו ליועץ ולשר בכיר  וכבוד גדול הגיע לכל היהודים בזכותו.

 

 

לרבי חיים בן עטר היה קשר מופלא עם הבעל שם טוב הקדוש. הצדיקים היו בקשר רוחני למרות המרחק הגשמי ביניהם. מסופר כי גילו לבעל שם טוב הקדוש מן השמיים  כי פגישה שלו עם  "אור החיים" הקדוש יכולה להביא את הגאולה. הוא יצא מביתו בעירה אוקופ שבפולין במטרה להיפגש עם "אור החיים" הקדוש שבינתיים עלה לארץ הקודש.

הבעל שם טוב הקדוש עלה על ספינה לכיוון ארץ ישראל אך...מעט לפני שהגיע ליעדו קיבל מסרים מן השמיים שחייו נתונים בסכנה! הצדיק נאלץ לוותר על הגשמת חלומו ולחזור לביתו.

כשלושה חודשים לאחר מכן, בשבת קודש פרשת פנחס שנת תק"ג, נטל הבעל שם טוב הקדוש את ידיו לסעודה. פתאום נאנח ואמר "כבה נר המערבי". על פניו נראתה התרגשות עצומה. החסידים ביקשו מרבם שיגלה להם מה אירע.

 


סיפר להם הבעל שם טוב הקדוש כי ברגעים אלו הסתלק "אור החיים" הקדוש. לשאלתם כיצד ידע זאת אמר, כי בנטילת הידיים יש כוונה מיוחדת שאותה מגלים רק לצדיק אחד בכל דור, והוא התגלה רק  ל"אור החיים" הקדוש. כאשר נטל את ידיו לסעודה התגלתה לנגד עיניו הכוונה המיוחדת וכך הבין כי האור החיים הקדוש הסתלק.

עוד סיפר לתלמידיו כי נשמת "אור החיים" הקדוש היא נשמת רבי משה קורדברו, מתלמידי האר"י הקדוש. הבעל שם טוב הקדוש הוסיף ואמר, כי חיפש אחר נשמת "אור החיים" בעולמות העליונים, אך הצדיק התעלה במהירות כה גדולה דרך ההיכלות העליונים עד שלא הצליח למוצאו...

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.