מערכת COL צעיר | יום י"ד תמוז ה׳תשפ״א 24.06.2021

כשיהודי מרוקו אולצו לעזוב את בתיהם ולעבור ל'מלאח'

בכל רחבי המדינה המוסלמית הוקמו עבור יהודי הערים והכפרים השונים רובעים מיוחדים שקיבלו את הכינוי ה'מלאח' • מקור שמו של ה'מלאח' אינו ברור וחוקרים העלו השערות שונות בקשר למשמעותו • רק מאות שנים לאחר מכן, כאשר מדינת מרוקו עברה לשליטת צרפת הותר ליהודים להתגורר מחוץ לרובע
כשיהודי מרוקו אולצו לעזוב את בתיהם ולעבור ל'מלאח'
צילום: mehdi33300/Shutterstock

זהו סיפור הרובע היהודי של יהודי מרוקו, שהיה מוכר במשך שנים רבות בשם ה'מלאח'. בכל רחבי המדינה המוסלמית הוקמו עבור יהודי הערים והכפרים השונים רובעים מיוחדים תחת כינוי זה, ורק בהם הותרו להם המגורים.

 

// שנאת ישראל?

ראשית ימיו של ה'מלאח' לפני כ-400 שנים, אז שלט במרוקו המלך עבד אל חאק השני שרוב ימיו נטה חסד לנתיניו היהודים. בהוראתו נבנה ה'מלאח' הראשון בעיר פס.

חוקרי ההיסטוריה אינם מסכימים על הסיבה בגינה הוקם ה'מלאח' - אם היה זה מרשעות או מרצון טוב, אך הסיבה הרשמית לבניית אזור מגורים מיוחד עבור יהודים, טענה שאילו יתגוררו כולם יחד יוכלו להתגונן ביתר קלות מהתקפות מוסלמים. בפועל, הקמת ה'מלאח' רק הקלה את המלאכה על הפורעים המוסלמים, ששדדו ופגעו ביהודים ביתר קלות מפני שהתגוררו כולם במקום אחד.

 

מבנים ב'מלאח' בעיר 'פס', כיום. בעיר זו הוקם ה'מלאח' הראשון במדינה | צילום: shutterstock


לאחר הקמת ה'מלאח' הראשון בעיר פס, אומץ הרעיון גם בשאר ערי המדינה והיהודים בכל מקום חויבו להתגורר בתחום המיוחד להם. המעבר לתחומי ה'מלאח' לא היה קל עבור היהודים. היה בכך השפלה גדולה, ועבור רבים נדרשה הקרבה לעזוב את בתיהם המרווחים והנאים שבמרכז העיר לטובת דירות צפופות ברובע מרוחק.

מקור שמו של ה'מלאח' אינו ברור. יש שניסו להסביר את שמו, בכך שה'מלאח' הראשון הוקם באזור מסוים בעיר פס שעמד בסמיכות לביצות-מלח. על שמם של ביצות המלח נקרא הרובע היהודי – 'מלאח'.

 

// ביטול האיסור

רק מאות שנים לאחר מכן, כאשר מדינת מרוקו עברה לשליטת צרפת הותר ליהודים להתגורר מחוץ לרובע. רבים מיהרו אז לקנות בתים חדשים, היות וה'מלאח' בערים רבות היה צפוף מאוד. במשך מאות בשנים נאלצו היהודים להצטופף בין בתי הרובע היהודי שהיה צר מלהכיל את כולם. השנים שחלפו רק החריפו את המצב, וברגע שניתנה האפשרות ניצל אותה כל מי שהיה ביכולתו.

 

בית הכנסת 'אבן דנן' ב'מלאח' שבעיר פס | צילום: KajzrPhotography/Shutterstock


כאמור היה המלאח צפוף ועמוס ביהודים, מה שגרם לגלים רבים של תחלואה ולבעיות חמורות בהגיינה. נוסף על בעיות בלתי-נשלטות אלו, הוטלו על תושבי המלאח היהודים הגבלות שונות, כמו האיסור לצאת משעריו בכל משך שעות הלילה.

במלחמת העולם השניה נאסרו על היהודים שוב המגורים מחוץ לגבולות ה'מלאח' שהפך למעין 'גטו' של יהודי מרוקו.

כיום, לאחר שמרבית יהודי מרוקו עזבו אותה וחלקם הגדול עלה לארץ הקודש, מתגוררים בין גבולות המלאח היהודי לשעבר משפחות מוסלמיות מקומיות. בערים רבות, משמש ה'מלאח' יעד תיירותי עבור מבקרים המגיעים לראות את האזור בו התגוררו קהילות מפוארות בישראל במשך מאות בשנים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.