מערכת COL צעיר | יום י"ג תמוז ה׳תשפ״א 23.06.2021

נרות שבת בסתר: באי האיטלקי עדיין מסתתרת קהילת אנוסים

בשנים האחרונות, החל סודם להיחשף. הסודות השמורים שנלחשו מאות בשנים רק בחיק המשפחה ותוך זהירות מופלגת הפכו גלויים לכל • סיפורם הסודי של ה'צ'ואטוס' שנשמר בסוד מאות בשנים החל להיחשף יחד ולהסיר את הלוט מעל המוני יהודים מסתתרים • מיוחד
נרות שבת בסתר: באי האיטלקי עדיין מסתתרת קהילת אנוסים
(shutterstock)

בנופים מרהיבים התברך האי מיורקה שבאיטליה. אי יפה, שליו ושקט, שמשפחות תושביו מתגוררות בו כבר מאות שנים ואף יותר מזה.

גם יהודים יש באי. זה אמנם סוד, ובודאי לא תסכנו אותם ותספרו זאת בקולי-קולות, אבל זאת היא המציאות הנסתרת. כבר מאות שנים שמסתתרים באי יהודים עלומים. את מנהגיהם הם מקיימים בסתר, ולעין כל הם נראים כנוצרים לכל דבר, אבל תחת מעטה החשאיות ומאחורי דלתות מוגפות הם מקיימים אורח חיים שונה וייחודי.

 

נוף באי מיורקה שבאיטליה | צילום: shutterstock


 

 

// הצ'ואטוס

ל'צ'ואטס', כפי שהם מכונים על ידי הגויים המקומיים, יש מעמד מיוחד. הם אינם מתערבים בין הגויים, ואיש לא מתחתן עמם. כולם יודעים להצביע ולומר – אלו הצ'ואטס. בימים עברו התייחסו אליהם בהשפלה ובזלזול, אך עם הזמן פחתה האיבה והם נעשו שווי-זכויות יותר מבעבר.

שמות המשפחה שלהם ייחודיים. בערך 15 שמות משפחה יש לקבוצת הצ'ואטס, וכולם מתחתנים זה עם זה. משפחה אחת ענקית.

בשנים האחרונות, החל סודם להיחשף. הסודות השמורים שנלחשו מאות בשנים רק בחיק המשפחה ותוך זהירות מופלגת הפכו גלויים לכל. הפחד שרדף את הצ'ואטס מתחיל להתמסמס, ועם העלמו, נחשפו הסיפורים המרתקים.

הצ'ואטס הם בני האנוסים שהוכרחו להמיר את דתם כאן, לפני מאות שנים, כאשר הרחיבה ספרד את שליטתה גל אל תחומי האי האיטלקי.

 

בית הכנסת 'אל טרנסיטו' שבספרד. בית הכנסת נהרס במהלך גירוש ספרד אך שרידיו נותרו | צילום: shutterstock


הכנסייה והנוצרים המקומיים רדפו את האנוסים ומיררו את חייהם. הם נותרו מושפלים למרות שכביכול המירו את דתם. איש לא התחתן עמם, ובמשך מאות שנים לא התקבלו ילדיהם למוסדות המקומיים. רדיפה זו חיזקה את יהדותם הנסתרת של הצ'ואטס. ההיבדלות מן הגויים סייעה להם לשמור על הגחלת שלחשה בסתר עמוק בלבבות.

 

// מנהגים יחודיים

במקומות רבים בעולם נותרו צאצאי אנוסים המשמרים מנהגים עתיקים, שמקורם בנסיונות האנוסים הראשונים לשמור על יהדותם בסתר. רבים מהם אינם יודעים אף על כך שהם צאצאיהם של יהודים; אבותיהם שמרו זאת בסוד מחשש שיבולע להם באם יתגלה הסוד.

בין בני הצ'ואטס מפורסמים מנהגים שונים ומדהימים. נחלת כלל המשפחות היא האיסור לאכול בשר חזיר, למרות שרבים מהן היו קונים ממנו בשוק כדי להשליכו לאחר מכן בסתר. נרות דלקו בסלוני הבתים במשך כל השבוע, אך הם היוו הסוואה לנרות השבת. ביום כיפור נוהגים הם כבר מאות בשנים לצום במשך היום כולו, ולקראת פורים יש להם מנהג ייחודי – תענית אסתר המפורסמת, נמשכת בקרב בני משפחותיהם לאורך שלשה ימים. יהודי הצ'ואטס מתחברים במיוחד לדמותה של אסתר המלכה – גם היא, בדומה להם נאלצה להסתיר את יהדותה ולהסתתר תחת זהות אחרת.

 

חצר בית בשכונה היהודית במיורקה. הבית הוקם לפני כ-700 שנים | צילום: Emily Marie Wilson/Shutterstock


 

// האם הם אכן יהודים?

ייתכן שבקרוב יידרשו רבנים גדולים לשאלת היהדות של בני הצ'ואטוס. היות ושמרו על קשרי משפחה בינם לבין עצמם, וקשרי המשפחות שלהם תועדו במסמכים רשמיים כבר מאות בשנים, ייתכן והם יתבררו כיהודים לכל דבר ועניין. קהילות רבות של אנוסים התקיימו במשך שנים ארוכות ברחבי העולם, אך כמעט כולם התבוללו ונאבדו במשך הדורות. קהילה זו מיוחדת בכך שייתכן שכל בניה (מדובר בעשרות אלפים!), נותרו יהודים כשרים.

מה יהיה עתידם של בני האנוסים שעל האי מיורקה? ימים יגידו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.