שלמה מן | יום י"ב תמוז ה׳תשפ״א 22.06.2021

גמרת אדה"ז שהעלתה שאלות: איש בית המכירות מגיב לרב לוין

גמרא מסכת הוריות, העומד למכירה פומבית בירושלים ומיוחס לכ"ק האדמו"ר הזקן, עורר שורה של שאלות בידי הרב שלום בער לוין, מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד ב-770 • מנהל בית המכירות הרב מאיר צולמן מגיב ומשיב על אחת אחת
גמרת אדה
הגמרא המועמדת למכירה

כרך גמרא מסכת הוריות, העומד למכירה פומבית בירושלים ומיוחס לכ"ק האדמו"ר הזקן, עורר שורה של שאלות בידי הרב שלום בער לוין, מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד ב-770, שפורסמו ב-COL.

על פי אתר בית המכירות, מדובר ב'מהדורת דרכים' שליוותה את האדמו"ר הזקן במסעותיו. על הכרך מתנוססת דוגמת חתימת אדמו"ר הזקן.

בתגובתו כתב הרב לוין: "יש דמיון לחתימתו (של אדמו"ר הזקן), אבל לא ברור, עד שמומחים יאמתו. ומוזר שאדמו"ר הזקן יחתום בסוף הספר שלו, בשמו ושם אביו.

ב. לא מובנת הסיבה שבסקירה הזאת אינם מזכירים את העובדה, שהחתימה היא בדף האחורי של הגמרא, שלא הי' נהוג לרשום שם את שם הבעלים של הספר, כי אם הי' רגיל לנסות שם את העט.

גם לא הזכירו את העובדה שכאן החתימה היא "ש' זלמן", ואילו בכל החתימות הקיימות החתימה היא "שניאור זלמן" או "זלמן".

עד כאן תגובת הרשד"ב לוין.

בתגובה לטענות שעלו, מפרט במאמר ל-COL מנהל בית המכירות הרב מאיר צולמן על על דבריו של הרב לוין. להלן דבריו:

הרשד"ב לוין שליט"א כותב: "מוזר שאדמו"ר הזקן יחתום בסוף הספר שלו, בשמו ושם אביו". אולם כנראה שאין זה מוזר כלל. בספרים רבים מופיעות חתימות, חותמות ורישומי בעלות דווקא בסוף הספר, בהם מגדולי ישראל המפורסמים ביותר, כגון ה"פני יהושע" וה"מגלה עמוקות" ועוד רבים. אפשר להיכנס לאתר בידיספריט ולהקליד את המילים "אחורי" ו"חתימה" וכיו"ב ולהיווכח בכך.

ב. עוד כותב הרשד"ב: "לא מובנת הסיבה שבסקירה הזאת אינם מזכירים את העובדה, שהחתימה היא בדף האחורי של הגמרא". אך בתיאור של בית המכירות צולמנ׳ס נכתב בפירוש בתחילת הכיתוב, שחור על גבי מסך: "בדף הפורזץ האחורי חתימת יד קדשו המרטיטה של האדמו"ר הזקן: "ש' זלמן באמ"ו ברוך".

ג. בהמשך דבריו מעלה הרשד"ב השערה שאולי זה שהחתימה מופיעה בדף האחורי, ולא בקדמי, זה מראה שאין מדובר בחתימה, אלא בניסוי קולמוס בלבד. על כך אני משיב יתכן ויתכן. אך מה בכך. לאספן אוטוגרפים של גדולי ישראל די לו בידיעה שמדובר בטיפת דיו בלבד שנתזה מקולמוסו של אדמו"ר הזקן כדי שיוזיל מכיסו הון רב לשם כך. אין זה גורע מקדושת הגמרא כהוא זה. גם אין זה משנה לאספן אם טיפת הדיו ניתזה ממנו בגיל 30 או בגיל 12.

ד. עוד כותב הרשד"ב לוין: "גם לא הזכירו את העובדה שכאן החתימה היא 'ש' זלמן', ואילו בכל החתימות הקיימות החתימה היא 'שניאור זלמן' או 'זלמן'". אך מה לעשות שבכתבה שלפנינו הזכירו גם הזכירו. הדבר מוזכר שם אף פעמיים.

הנה מה שנדפס בהמשך הכתבה: "מצינו בששה מקומות שבעל התניא חותם "זלמן בן ברוך" בלבד, ולא את שמו המלא. לדוגמה, ראה בספר "אגרות קודש מאת כ"ק אדמו"ר הזקן" מהדורת תשע"ב בעמ' 56, 57 (2 חתימות), רכו, שו, תקב".

כמו כן פרט מידע נוסף הובא בכתבה, ולא נזכר בדברי הרשד"ב, והוא:

"ישנו מכתב מאחד מתלמידי הרמ"מ מויטבסק שכתב בשנת תקמ"ג, בשנות השלושים לחייו של בעל התניא, כשהתגורר בהורודוק, בו כותב עליו "הרב מהור"ר ש' זלמן מהראדאק" [כפי נוסח החתימה שלפנינו]. (ראה: בכתב עת "קתדרה", ניסן תשנ"ב, גליון 63, במאמרו של הרב יהושע מונדשיין ז"ל, עמ' 94, הערה 99, ובגליון 64, תמוז תשנ"ב, עמ' 93; יסוד המעלה, מאת הרב אהרן סורסקי, מהדורת תש"ס, כרך ב, עמ' מו, הערה 1, ובעמ' תמג, תנב; קטלוג קדם 61, בצילום בעמ' 103)".

דבר זה מראה שיתכן ובשנותיו הצעירות כך היה כינויו אצל ידידיו מהחבריא קדישא תלמידי המגיד ותלמידי הרמ"מ מהראדאק. אולי גם הוא עצמו חתם להם כך במכתביו בשנים אלו. אין בידינו חתימות של אדה"ז מלפני שנות התק"מ, וגם לאחר מכן יש בהם כמה שינויים.

ה. רשד"ב כותב בתחילת דבריו: "לא ברור, עד שמומחים יאמתו". בסוף הכתבה מופיעים שמותיהם של שני מומחים שאימתו את החתימה בנוסף לכך אני יודע על עוד שני מומחים לפחות שאימתו את זה.

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
שאלה
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
איך הגמרא הזו הגיע למוכר?
2.
מצטרף לשאלה עם הרבה סימנים...
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
מה שקורה באתרי המכירות - על פניו - זועק לשמים. זה מצדיק חקירה מעמיקה על ידי מומחים/אנשי תקשורת וכדומה, כאלו שיודעים לחפור לעומק. בלשון המעטה זה נראה תמוה מאוד מה שקורה שם. איך מגיעים לידיהם דברים שאמורים להיות בידיים פרטיות ועוד.
מה לא מובן ?
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
כל מה שמגיע לבית מכירות הכל זה מאנשים פרטיים שחייבים את הכסף. חז"ל התירו למכור ס"ת כדי לממן נישואים (ראה שו"ע ריש אבה"ע), וכ"ש שמותר למכור דברים מעין אלו כדי לעזור לילדים או להחזיר חובות.
לידיעתך, יש עוד כת"י מאדה"ז בעולם שהם בידיים פרטיות. היו לו הרבה צאצאים.
3.
ועוד...
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
שהגמרא צריכה להיות בספריית אגו''ח,
4.
בושה שמוכרים ספרי רבותינו נשיאינו!
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
ועוד במכירות מבזות שכאלו!
מאיפה החוסר פרגון הזה ?
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
תחשוב שאתה הוא זה שמנהל בית מכירות לפרנסתך. למה לא לפרגן לו על כך שאנה ה' לידו מציאה זו. וכי זה על חשבונך ? מישהו לקח לך משהו ? קצת אהבת ישראל ופרגון לשני לא יזיקו.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.