צבי סופר | יום י"ב תמוז ה׳תשפ״א 22.06.2021

גמרא של אדמו"ר הזקן? הרב לוין: "חתימה דומה, אבל משהו מוזר"

כרך גמרא מסכת הוריות, עומד למכירה פומבית בירושלים ומיוחס לכ"ק רבינו האדמו"ר הזקן בעל התניא והשולחן ערוך • על פי אתר בית המכירות, מדובר ב'מהדורת דרכים' שליוותה את האדמו"ר הזקן במסעותיו • על הכרך מתנוססת דוגמת חתימת אדמו"ר הזקן • בתגובה לפניית COL, עונה מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד ב-770 הרשד"ב לוין: "יש דמיון לחתימתו, אבל לא ברור. מוזר שאדמו"ר הזקן יחתום בסוף הספר שלו, בשמו ושם אביו" • ויש לו השגות נוספות
גמרא של אדמו

כרך גמרא מסכת הוריות, העומד למכירה פומבית בירושלים ומיוחס לכ"ק האדמו"ר הזקן בעל התניא והשולחן ערוך.

על פי אתר בית המכירות, מדובר ב'מהדורת דרכים' שליוותה את האדמו"ר הזקן במסעותיו. על הכרך מתנוססת דוגמת חתימת אדמו"ר הזקן.

הצעת מחיר מובילה, על פי נתוני בית המכירות: 15,000 דולר.

לצד צילום כרך הגמרא, בית המכירות מוסיף תיאור:

"תמונות הגמרא של קודש הקדשים 'בעל התניא' בה הגה כל ימי חייו.

"מסכת הוריות מן התלמוד בבלי, מהדורת אמסטרדם, תפ"ז. העותק האישי של קודש הקדשים רבי שניאור זלמן מליאדי מייסד חסידות חב"ד. מהדורת דרכים מפוארת שליוותה את הרבי כל ימי חייו מילדות ועד שיבה ובפרט במסעותיו הארוכים מלאי ההוד בערבות רוסיה הלבנה: ליאזנה-מעזריטש-ויטבסק-ליאדי-האדיטש. בדף הפורזץ האחורי חתימת יד קדשו המרטיטה של האדמו"ר הזקן: "ש' זלמן באמ"ו ברוך". כפי שהיא ידועה ומוכרת לנו מחתימותיו הרבות האחרות המופיעות בספר "אגרות קודש מאת כ"ק אדמו"ר הזקן" (מהדורת תשע"ב). מצורפים אישורי מומחים לכתבי יד."

צילום הגמרא מסכת הוריות (צילום: בית המכירות)


 

עוד מוסיף בית המכירות, השערות לגבי כרך הגמרא:

"לפי שנת ההדפסה המוקדמת ולפי חתימת קדשו של בעל התניא שאינו מזכיר את אביו - הצדיק הנסתר רבי ברוך - בברכת הנפטרים, אנו למדים לדעת כי הגמרא שלפנינו ליוותה את בעל התניא כל ימי חייו ממש, החל משנותיו המוקדמות ביותר, ימי הבניין, בהסתופפו ב'צילא דמהימנותא' של ה'מגיד הגדול' ממעזריטש, אליו החל לנסוע בהיותו כבן 20 שנה. בגמרא זו, שהינה מהדורת 'ובלכתך בדרך', וודאי הגה ללא הרף, בנסיעותיו הארוכות מוויטבסק למעזריטש שארכו בשעתו ימים ואף שבועות. לא תהיה זו השערה מרחיקת לכת לומר שגם בנסיעתו המפורסמת כעשר שנים לאחר מכן, ביחד עם רבו-רעו האדמו"ר רבי מנדל'י מוויטבסק, אל הגאון מווילנא בכדי להתווכח עמו על תנועת החסידות, נטל עמו לדרך גם כן את הגמרא הזו - מסכת הוריות, שהסוגיות שבה עוסקות כידוע בליבת טענותיהם של המתנגדים כנגד תנועת החסידות."

"מצורף אישור אותנטיות חתום, מאת מומחה כתבי היד החסידיים (שגדולי האספנים נדרשים לחוות דעתו) הרה"ג יצחק ישעיה ווייס, אב"ד נווה אחיעזר, בני ברק. כמו כן אישור מאת הרה"ג יוסף צבי לידר מומחה לכתבי יד ובפרט כת"י חב"דיים, מעורכי הספר "אגרות קודש מאת כ"ק אדמו"ר הזקן" [מהדורת תשע"ב]."

החתימה בסוף ספר הגמרא, המיוחסת לאדמו"ר הזקן


 

COL פנה ל'מומחה מספר 1' בכל הקשור לספרי רבותינו נשיאנו, מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד ב-770, הרב שלום דובער לוין, בבקשה להתייחס לתגלית המדוברת. והנה הערותיו:

הרב שלום דובער לוין:

"יש דמיון לחתימתו (של אדמו"ר הזקן), אבל לא ברור, עד שמומחים יאמתו. ומוזר שאדמו"ר הזקן יחתום בסוף הספר שלו, בשמו ושם אביו.

ב. לא מובנת הסיבה שבסקירה הזאת אינם מזכירים את העובדה, שהחתימה היא בדף האחורי של הגמרא, שלא הי' נהוג לרשום שם את שם הבעלים של הספר, כי אם הי' רגיל לנסות שם את העט.

גם לא הזכירו את העובדה שכאן החתימה היא "ש' זלמן", ואילו בכל החתימות הקיימות החתימה היא "שניאור זלמן" או "זלמן".

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.