מערכת COL צעיר | יום י"א תמוז ה׳תשפ״א 21.06.2021

הרב הראשי ושר האוצר: יהודי החצר המפורסם של המלך

בחצרותיהם של מלכי אירופה שימשו במשך השנים "יהודי חצר" רבים שהמלך ראה בהם אנשים שניתן לבטוח בהם • רבי שמשון היה מהמיוחדים שבהם בהיותו גם תלמיד חכם עצום ורב בכמה קהילות לצד תפקידו בבית המלוכה • זכור ימות עולם
הרב הראשי ושר האוצר: יהודי החצר המפורסם של המלך
(shutterstock)

בחצרות מלכי אירופה של עד לפני מאה שנים, ניתן היה תמיד לחוש את החשש והפחד. לאיש לא היה תעודת ביטוח, וזה כלל את המלך בעצמו. תככים ומזימות שקשרו ביניהם מתנגדי שלטון הצליחו לא פעם להביא לחילופי שלטון ולמיטוט שלטונם של מלכים. עבור המלך, כולם היו בגדר חשודים כ'לא נאמנים'.

 

// יהודי החצר

בתקופה זו, מצאו מלכים רבים באירופה פתרון לבעיית 'חוסר הנאמנות' בדמותם של יהודים. הם ידעו כי היהודים לא ינסו ולא יוכלו לרשת את מלכותם, ומכיוון שכך הרשו לעצמם למנות להם 'סוכנים' יהודיים, עליהם יטילו שליחויות ומשימות שונות, שמחמת סודיותם לא יכלו להפקיד בידי אחרים.

היהודים הצטיינו גם בקשרי מסחר מוצלחים, ובידיעת קרוא וכתוב, מה שלא היה מקובל בצורה רחבה בקרב שאר אוכלוסיית אירופה. כך, הגיעו מספר יהודים למשרות שלטוניות רמות, והפכו למפורסמים ובעלי השפעה. יהודים אלו כונו "יהודי החצר".

 

קרדיט: shutterstock


 

// רבי שמשון ורטהיימר

אחד מאותם יהודי חצר היה רבי שמשון ורטהיימר. סיפורו של תלמיד חכם זה יוצא דופן ומעורר השראה. בתקופתו היה הוא הסמל לאדם שנתקיימו בו 'תורה וגדולה במקום אחד'. הוא היה עשיר מופלג ובעל השפעה עצומה, ויחד עם זאת תלמיד חכם בקנה מידה גדול ששאלות רבות שיחרו לפתחו. לצד תפקידו כיועץ המלך שימש גם כרבם של מספר קהילות.

רבי שמשון נולד בעיר וורמייזא (וורמס) שבגרמניה, ולאחר חתונתו עבר להתגורר בעיר המפורסמת וינה. עד מהרה הוא התחבב על המלך לאופולד הראשון ששלט במדינות האזור, והפך לסוכנו האישי ואחד מיועציו הנאמנים.

חוכמתו הרבה, גדלותו התורנית והשפעתו הרחבה הביאו לכך שכתבי רבנות מקהילות יהודיות בכל רחבי אירופה הגיעו אליו בבקשה שיסכים ליטול עליו את עול הנהגתם. במקרים רבים שלחו לו קהילות שונות כתב הכתרה לרבנות כאות כבוד סמלית.

 

דיוקן דמותו של רבי שמשון ורטהיימר


 

בארמונו של רבי שמשון נבנה גם בית כנסת, ודרשותיו שנאמרו בו, נמצאו בקובץ של כתבי יד שכתב. זאת בנוסף על חידושים אחרים ומפורסמים שכתב על הש"ס ועל התנ"ך. בבית דינו של רבי שמשון ישבו לצידו גדולי עולם ובהם בעל ה"חוות יאיר", ותלמידי חכמים מפורסמים אחרים.

בעל ה"חוות יאיר", כתב על רבי שמשון, כי 'מימות רב אשי לא נמצא דוגמתו, תורה וגדולה במקום אחד'.

 

// לעזרת אחיו

שתדלנותו של רבי שמשון באה לעזרת היהודים פעמים רבות. עבור שלשה דורות של מלכים שימש רבי שמשון יועץ ועוזר, ואצל כל אחד מהם פעל הוא גדולות ונצורות. בתקופתו הותר שוב ליהודים להתגורר בעיר וינה לאחר שגורשו משם בגזירת המלך, רבי שמשון השתדל עבור יהודי הממלכה נגד עלילות שווא ופרעות שונות שכמעט והתרגשו על היהודים. המלכים כיבדוהו ביותר והעריכו את גדולתו וחוכמתו הרבה. במקרים רבים, סייע רבי שמשון לבית המלוכה באמצעות תפקידים שנטל על עצמו לטובת הממלכה ובעצות טובות שהצילו לא־פעם את אוצר המלוכה.

 

ביתו של רבי שמשון בעיר אייזנשטט | מקור: צילומסך,  Google maps


// אחרית ימיו

שמעו של רבי שמשון יצא לו בקרב אחיו היהודים כאיש חסד גדול, שליבו פתוח ואזנו כרויה לשמוע את צרות אחיו. מצודתו פרוסה הייתה למרחקים, והוא נודע גם כאחד התומכים ביהודי ארץ ישראל שסבלו מחוסר אמצעים.

רבי שמשון שנולד בי"ג שבט ה'תי"ח, נפטר לבית עולמו למגינת לב אחיו היהודים בי"ז באב ה'תפ"ד, בגיל 66.  הוא נקבר בבית הקברות היהודי העתיק של וינה, וקברו ניצב שם עד היום הזה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.