מערכת COL צעיר | יום י' תמוז ה׳תשפ״א 20.06.2021

אחת ולתמיד: למה כתוב על שקיות החלב 'חלב מפוסטר'?

לפני כ-150 שני חי בצרפת כימאי בשם לואי פסטר • פסטר המציא שיטה שסייעה למשקאות שונים להאריך ימים על המדפים והצילה את חייהם של רבים • על שמו של הממציא נקראה השיטה שהמציא – 'פיסטור'  • מעניין
אחת ולתמיד: למה כתוב על שקיות החלב 'חלב מפוסטר'?
(shutterstock)

 

 

 

תתפלאו לגלות:

למה כתוב על שקיות החלב 'חלב מפוסטר'?

 

 


הייתה בטח ארוחת בוקר אחת בה הייתם לבד במטבח, וקצת היה משעמם. לעסתם לאט את הקרונפלקס ואז איכשהו מצאתם את עצמכם עוברים עם העיניים על הקופסה של הקרונפלקס, קוראים את המרכיבים. משם עברתם לשקית החלב, מחפשים מילים מעניינות.

ופתאום הן קפצו, המילים המוזרות – "חלב מפוסטר". ומיד שאלתם את עצמכם, מה בדיוק הפירוש של המילה הזו 'מפוסטר'?

טוב, גם אם זה לא קרה בדיוק ככה, אנחנו די בטוחים שנתקלתם במילים הללו בעבר, וככל הנראה לא ידעתם להסביר במדויק מה הן רוצות לומר. ובכן – בשביל זה אנחנו פה.


בול שהוצא לזכרו של לואי פסטר | קרדיט: spatuletail/Shutterstock


 

// לואי פסטר

לפני כ-150 שני חי בצרפת כימאי בשם לואי פסטר. פסטר ערך ניסויים רבים ונודע כמדען פורץ דרך ובעל תעוזה כבר בצעירותו.

תתפלאו לגלות, אבל עובדות רבות שכיום אנחנו מודעים להם כבר מילדות, באותן השנים לא היו ברורות, ויתרה מכך, הן לא היו ידועות כלל.

אחת העובדות המעניינות שעבורנו היא פשוטה וברורה, אך באותם שנים עוד טרם התבררה, היא הקשר שבין חיידקים למחלות ובעיות בריאותיות.

פריצת הדרך של לואי פסטר הייתה כאשר גילה כי משקה ה'בירה', נוטה להתקלקל במהירות כאשר יש בו חיידקים רבים. לעומת זאת, בירה (וכך גם משקאות אחרים, כמו יין) שכמות החיידקים בה מועטת שורדת ימים ארוכים על המדף.

הוא הבין שאם ימצא דרך למעט בכמות החיידקים, יוכלו מאכלים רבים לשרוד משך זמן ארוך, וחשוב לא פחות מכך ואף יותר, יהפוך העולם לבריא יותר.

 

// ככה 'מפסטרים' חלב

ההמצאה של לואי הייתה תוצאה של שרשרת ניסויים ארוכה, שבסופה הוא מצא את הדרך לחסל את אותם חיידקים רעים. חום גבוה, גילה לואי, פוגע ומכחיד את החיידקים. הוא המציא שיטה, שקיבלה את כינויה על שמו של ממציאה - 'פיסטור', על־פיה מוכנסים משקאות לתנור חימום מיוחד, בו הם חוטפים מכת חום למשך דקות ארוכות במהלכן מושמדים החיידקים המזיקים.

כיום, הפיסטור המקובל נמשך כ-30 דקות בהם מקבלים המשקאות מכת חום של כ-65 מעלות צלזיוס.

 

שלבי התהליך שעובר החלב עד הגעתו למדפים | קרדיט: shutterstock


 

המצאה זו התאימה גם לחלב פרות, ובכך הצילה רבים ממחלות שונות ואף ממוות. בטרם הומצא הפיסטור היה עלול החלב, שהכיל חיידקים רבים, להיהרס אף בתוך מספר שעות, או לחילופין לגרום לאנשים ששתו ממנו למחלות או בעיות בריאותיות שונות. הבעיה הייתה כאמור, שבנוזל המשקה התקיימו חיידקים רבים. היצורים הקטנים הוכחדו רק לאחר שעברו 'פיסטור'.

מעתה אתם כבר יודעים, שבכל פעם שתיתקלו ב'חלב מפוסטר' מוכרח להיות שהוא עבר את תהליך הפסטור. גם על יינות רבים תוכלו למצוא את המילים 'מבושל על ידי פיסטור', וכך גם על מוצרים אחרים נוספים. חפשו במקרר: על כמה מוצרים מופיעה המילה 'מפוסטר'?

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.