מערכת COL צעיר | יום ו' תמוז ה׳תשפ״א 16.06.2021

ממלכת כוזר: האם הייתה באמת או סתם עוד אגדה?

מרחק השנים הגדול מותיר מן הסיפור המרתק של ממלכת כוזר היהודית בעיקר סימני שאלה • האם אכן הייתה או שמא בכלל לא? האם כל תושבי התגיירו או רק חלקם? איך זה היה נראה? • לסיפור הזה אין הרבה תשובות, אבל גם השאלות מרתקות לא-פחות • הממלכה היהודית
ממלכת כוזר: האם הייתה באמת או סתם עוד אגדה?
(shutterstock)

 

ממלכת הכוזרים

הייתה או לא הייתה?


סיפורה של הממלכה היהודית האדירה הסעיר את דמיונם של רבים במשך הדורות. דמותו של 'בולאן' מלך כוזר שהתגייר וסחף אחריו את אנשי מלכותו מרתקת ומעניינת רבים מאיתנו גם 1,200 שנים לאחר פטירתו מן העולם.

מרחק השנים הגדול מותיר מן הסיפור המרתק הזה של ממלכת כוזר היהודית, בעיקר סימני שאלה. אין בידינו כמעט פרטים על מה שהתרחש שם, בעיר המלוכה אתיל. האם התגיירו כל בני הממלכה? האם הם קיבלו עליהם את שמירת התורה והמצוות לחלוטין? ובעיקר – האם הם אכן היו, הכוזרים היהודים?

 

מצודה עתיקה שעל פי השערות נבנתה בידי הכוזרים


הרבה תשובות אין בידינו. חוקרים ומומחים נחלקו זה על זה כמעט בנוגע לכל עובדה הקשורה בממלכת הכוזרים. למרות זאת, ננסה לשרטט את צורתה של ממלכת כוזר האדירה לפחות על־פי טענתם של חלק מהחוקרים.

 

// מי היו הכוזרים?

תחילה, היו הכוזרים בני שבטי­־נוודים שונים. השבטים שישבו בשטחה של הממלכה התקוטטו ונלחמו זה עם זה במשך שנים רבות, עד החליטו להתאחד ולהקים להם שלטון מאוחד. מאז, עמד בראש הממלכה מלך שניהל את ענייניהם של נתיניו ונלחם את מלחמותיהם.

שושלת המלכים של כוזר ניהלה את הממלכה בהצלחה גדולה. שטחה היה עצום, והיא עמדה על אזור ששימש למעבר סחורות עובדה שסייעה לה להפוך לממלכה עשירה ומצליחה. נתיני הממלכה, שהיו במקור שבטים נודדים, עזבו את אורח החיים הנוודי והחלו מתגוררים בערים ובכפרים כשהם נוטשים את מקצועותיהם הקודמים והופכים לחקלאים ודייגים.

 


 

// החלום ושברו

חלום פלאי אחד גרם למלך בולאן לזמן אליו רב, כומר ואיש דת מוסלמי. הוא לא רצה ליצור בדיחה, אלא לבחון את דבריהם ולבחור באחת מן הדרכים שתיראה לו לנכונה יותר.

בסיום הויכוח הוא קיבל על עצמו את הדת היהודית ופנה להתגייר כשהוא סוחף אחריו בכירים נוספים בבית המלוכה ובעיר הבירה. הדעות בין החוקרים חלוקות, האם התגיירו בעקבותיו כל תושבי הממלכה או שמא רק המיוחסים והמכובדים שבהם.

מכתבים שנמצאו מעידים לכאורה על התכתבות בין מלך כוזר לחסדאי בן שפרוט, שתדלן יהודי מפורסם שהתגורר בקורדובה שבספרד.

במכתב שכתב המלך לחסדאי נמצא התיאור הבא:

"וּמִן הַיּוֹם הַהוּא שֶׁנִּכְנְסוּ אֲבוֹתֵינוּ תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, אֱלֹהֵ-י יִשְׂרָאֵל הִכְנִיעַ לִפְנֵיהֶם אֶת כָּל אוֹיְבֵיהֶם וְהִשְׁפִּיל אֶת כָּל הָאֻמּוֹת וְהַלְּשׁוֹנוֹת אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וְלֹא עָמַד אִישׁ בִּפְנֵיהֶם עַד הַיּוֹם וַיִּהְיוּ כֻּלָּם לְמַס: בֵּין מַלְכֵי אֱדוֹם וּבֵין מַלְכֵי יִשְׁמָעֵאל.

אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה עָמַד מֶלֶךְ מִבְּנֵי בָנָיו וּשְׁמוֹ עוֹבַדְיָה. צַדִּיק וְיָשָׁר, הוּא חִדֵּשׁ אֶת הַמַּמְלָכָה וְהֶעֱמִיד אֶת הַדִּין כַּדִּין וְכַהֲלָכָה, וְהוּא בָּנָה בָתֵּי כְנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת וְקִבֵּץ לָרֹב מֵחַכְמֵי יִשְׂרָאֵל. וַיִּתֵּן לָהֶם כֶּסֶף וְזָהָב לָרֹב וַיְפָרְשׁוּ לוֹ אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים סְפָרִים וּמִשְׁנָה וְתַלְמוּד וּמַחֲזוֹרוֹת שֶׁל חַזָּנִים וְהָיָה יְרֵא אֱלֹהִי-ם וְאוֹהֵב הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, עֶבֶד מֵעַבְדֵי ה‘, רוּחַ ה’ תְּנִיחֶנּוּ".

מן התיאור הזה אנו למדים על ממלכה שהתקיימו בה חיים יהודיים תוססים. על מלכים יראי שמיים ועל תלמידי חכמים היגעים בתורה בחסות בית המלוכה.

 


 

// קריסתה של ממלכה

קיצה של הממלכה בא ככל הנראה כ-300 שנים לאחר התגיירותו של המלך בולאן. ממלכת רוסיה בגרסתה ההיסטורית כבשה את כוזר לאחר קרבות מרים וקשים, ובכך הביאה את הסוף על 'כוזר'. שטחה סופח לשטחה של רוסיה, ותוך תקופה קצרה לא נותר כמעט זכר מהאימפריה המפוארת שהתקיימה בה.

רבים תמהים היכן נמצאים צאצאי הכוזרים; שאלה זו טרדה את מנוחתם של חוקרים רבים והשערות שונות הועלו כדי לפתור אותה. השערה רווחת סובררת שיהודי כוזר נפוצו על פני אירופה והתערבו בין קהילות יהודיות במקומות אחרים.

המחלוקות סביב דמותה של כוזר העתיקה ימשיכו להתנהל ככל הנראה עוד שנים רבות, אך גם אם היא תתברר כאגדה חסרת סיכוי, היה סיפורה הנאה שכרנו.

 

קרדיט תמונות: shutterstock

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הכוזרי
ז' תמוז ה׳תשפ״א
מה עם ספר הכוזרי לר' יהודה הלוי, האם זה קשור לסיפור הזה או ראי' לאמיתו?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.