מערכת COL צעיר | יום כ"ט סיון ה׳תשפ״א 09.06.2021

מאות הניגונים החב"דיים עמדו בסכנת הכחדה, איך הם ניצלו?

עם תום מלחמת העולם השנייה היה מצבה של חסידות חב"ד לא מזהיר במיוחד • מאות ניגונים חב"דיים עמדו בסכנת הכחדה, מי הציל אותם? • סיפורו של הארגון ניח"ח
מאות הניגונים החב
(shutterstock)

 

הצלת מאות ניגוני חב"ד

הקמתו של ניח"ח


 בזה הנני למלא את ידו לסדר חברת ניגוני חסידי חב"ד - ניח"ח - במטרה לאסוף את ניגוני חב"ד הישנים, לנקותם מהשגיאות בעזרת תלמידי התמימים הקשישים שלמדו בליובאוויטש, ולכתבם בתווי נגינה על ידי מומחה לדבר על פי ועד מבקר ולסדרם בדפוס... (מכתב אדמו"ר הריי"ץ)


מצבה של חסידות חב"ד עם תום ימי מלחמת העולם השנייה לא נראה היה מזהיר במיוחד. השלטון הקומוניסטי ברוסיה דיכא את פעילות הפצת החסידות והיהדות במדינה, בה בשעה שברחבי אירופה נרצחו על קידוש ה' חסידים רבים אחרים. 

בארצות הברית, אליה נמלט אדמו"ר הריי"ץ מתוך ורשה הבוערת, התקבצו חסידים מעטים סביב הרבי והמוסדות שהקים. לאט-לאט, אך בנחישות ובעוצמה, הקים הרבי הריי"ץ את המוסדות שוב, שיקם את ההריסות ובנה מחדש את שהיה בו צורך.

 

אדמו"ר הריי"ץ בהגיעו לארצות הברית


בד-בבד, נזעק הרבי לטובת מצב היהדות בכל רחבי העולם. ממקום מושבו בברוקלין שבניו יורק כאב הרבי את מצב החינוך בארצות אפריקה ורחבי ארצות הברית וחיפש פתרונות למענם. מחדרו שב770 הקים את הוצאת הספרים "קה"ת" ואת ה"מרכז לענייני חינוך" שעתידים לקרב אלפי יהודים לתורה ולמצוות. למרות ייסוריו ומצבו הבריאותי הרעוע לא מצא לעצמו הרבי רגע של מנוחה.

 

// ניגוני חב"ד בסכנה

עם עיסוקו בבעיות הכלל, לא נטש אדמו"ר הריי"ץ את הדורש טיפול בבית פנימה – בקרב חסידות חב"ד. המסך הכבד שהוטל על גבולות ברית המועצות והירצחם של רבים מהחסידים הביא לחשש שעולם שלם של ניגוני חב"ד יישכח ויעלם בתהום הנשייה.

מאז ומקדם הייתה ידועה חסידות חב"ד כחסידות עשירה בניגונים ושירים ייחודיים. במשך הדורות נמנו בין החסידים 'בעלי מנגנים' מוכשרים, שביטאו באמצעות ניגונים שהלחינו תנועות חסידיות מלאי רגש של קדושה והתעלות. מאות ניגוני חב"ד כללו ניגוני שמחה וריקוד, ניגוני התוועדות, ותנועות עמם התפללו 'עובדים' במשך דורות.

החשש היה ממשי. עולם שלם של רגש חסידי עלול היה להיאבד מחמת צוק העיתים.

אבל גם לבעיה זו מצא הרבי מקום להתייחסות, וגם לה פנה למצוא פתרון.

 

סמל ארגון 'ניח"ח'


 

 

// ר' שמואל זלמנוב נקרא אל הדגל

היה זה בשנת תד"ש. עם תום מלחמת העולם השנייה, זימן הרבי הריי"ץ לחדרו שב770 את החסיד ר' שמואל זלמנוב והטיל עליו תפקיד מיוחד. ר' שמואל נחשב לאחד מחסידיו המסורים של הרבי. הוא היה חבר באגודת חסידי חב"ד בארצות הברית וחבר הנהלת מרכז ישיבות תומכי תמימים; בידיו הפקיד הרבי משימות רבות ושליחויות חשובות. הוא היה נכון גם כעת לתפקיד שהרבי יטיל עליו.

נִיחֹ"חַ. זה היה שמו של הארגון שחפץ להקים הרבי. ניח"ח הם ראשי תיבות שפירושם "ניגוני חסידי חב"ד", ובמשמעות פשוטה יותר – הארגון הופקד על שימורם של מאות ניגוני חב"ד באמצעות ליקוטם, כתיבתם והפצתם.

התפקיד הלם את ר' שמואל, שהיה "בעל מנגן" בחסד עליון, נוסף על שאר מעלותיו כחסיד ועסקן מסור. הוא הפנה את מרצו וכל כוחו למען האגון החדש.

והתוצאות? הם היו מרשימות במיוחד.

המשך יבוא

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.