מנדי שדה | יום כ"ט סיון ה׳תשפ״א 09.06.2021

כשהשוטרים עמדו ברחוב וקיצרו במספריים חליפות ארוכות

​ימי שלטונו של הצאר ניקולאי הראשון התאפיינו באכזריות וריבוי גזירות • גזירת הקנטוניסטים הייתה רק אחת מתוך שורת גזירות קשות, ובהם גם גזירת המלבושים • זכור ימות עולם
כשהשוטרים עמדו ברחוב וקיצרו במספריים חליפות ארוכות
(shutterstock)

 

זכור ימות עולם

גזירת הלבושים


בשנת תר"ד גזר הצאר ניקולאי את 'גזירת המלבושים' על יהודי רוסיה ובכך גרם לסערה עצומה בקרב הקהילות היהודיות • מי שעמד מאחורי הגזירה היו המשכילים שרצו באמצעותה לגרום ליהודים להתקרב לאורח החיים הגויי


ימי שלטונו של הצאר ניקולאי הראשון התאפיינו באכזריות וריבוי גזירות שהוטלו על כתפיהם השחוחות של יהודי רוסיה.

את עיקר פרסומו השלילי עשה הצאר ניקולאי באמצעות גזירתו הנוראה והידועה – גזירת הקנטוניסטים. בגזירתו זו ביקש הצאר ליטול את ילדי ישראל מביתם בעודם צעירים לימים, לגייסם למחנות צבא ייעודיים ולשחררם רק כעבור עשרות שנים. הגזירה שאכן מומשה ויצאה לפועל הצליחה במקרים רבים להשיג את מטרתה ולהביא את ילדי ישראל לשמד, רחמנא ליצלן. ילדים יהודיים רבים המירו את דתם, לאחר שעברו שנים של 'חינוך מחדש' במחנות צבאיים-רוסיים.

יחד עם זאת, נפוצו גם הסיפורים על הילדים שהחינוך היהודי שקיבלו הביא אותם להילחם נגד מטרות גיוסם, ולעיתים אף למסור־נפש ובלבד שלא להגיע להמרת־דת.

 

פטרבורג. עיר מושבם של הצארים | צילום: shutterstock


הצאר ניקולאי ואנשי שלטונו חששו מכמות היהודים הגדולה שחיה תחת שלטונם. באותם הימים הייתה גם פולין מסופחת לממלכה הרוסית האדירה וכמות היהודים שחיו תחת שלטונו של ניקולאי הייתה עצומה.

את חששו תירגם הצאר לגזירות קשות שהוטלו על יהודי ממלכתו, במטרה למנוע את התעצמותם וגדילתם. הגזירות אסרו על היהודים להתגורר מחוץ לשטחים מסויימים שהוקצבו להם ("תחום המושב"), ניסו להכריח אותם לשלוח את ילדיהם לבתי ספר עממיים ("שקאלע'ס"), ועוד.

 

// גזירת הלבושים

המשכילים שחיו באותה התקופה, זיהו את מגמתו של הצאר וביקשו לשלב עימו זרועות על מנת לקדם את שיטותיהם הכפרניות. הם הבינו כי אחת הסיבות המבדילות בין ישראל לעמים ושומרות עליהם כיהודים נאמנים, היא ההקפדה על לבוש יהודי שונה. בעוד בקרב הגויים הרוסים שלטה צורת לבוש מסויימת, שמרו היהודים על צורת לבוש נפרדת ובכך "שמרו מרחק" מאורח החיים הגויי המופקר.

משכך, החלו המשכילים להפעיל לחץ ולנסות לגרום לצאר הרשע להוסיף ולגזור גם על הלבוש היהודי בתחומו. כתום תקופה של לחצים ושתדלנות נמרצת, הצליחו המשכילים במזימתם והצאר חתם על גזירה נוספת – "גזירת המלבושים".

 


החל מאותו היום נאסר על יהודי ממלכת רוסיה ללבוש בגדים יהודיים, והוטל עליהם להתאים את לבושם ללבוש הגויים המקומיים. בחמש השנים הראשונות, אמרה הגזירה, העובר על החוק ישלם קנס, אך לאחר מכן הוא יוכרח להחליף את מלבושיו בכפיה ובעונשים קשים.

בכל רחבי ממלכתו, החלו חייליו של ניקולאי לאכוף את הגזירה החדשה. האכיפה נעשתה באכזריות ובכח, ומחזה נפוץ היה לראות יהודי שנתפס ברחוב לבוש בגדים יהודיים, והחיילים חותכים אותם באמצעות מספריים. החיילים הוסיפו וגזזו גם את הזקנים והפאות ולא נחו עד שהראו ליהודי את נחת זרועם.

 

// לבושים חדשים

המצב הקשה הכריח את היהודים למצוא פתרונות חלופיים שיספקו את שני הצדדים. המלבושים החדשים היו במקרים רבים דומים ללבוש הרוסי, ולמרות זאת שונים ואחרים מן הכלל כך שהעניקו ליהודים מראה שונה.

 

צילום: shutterstock


 

הסירטוק החב"די לדוגמה היא שילוב של חליפה מודרנית בת זמנם, ומעיל חסידי ארוך. המצאה זו סיפקה את שני הצדדים והיוותה את הפתרון לבעיה בפניה ניצבו היהודים.

עד היום נותרו פריטי לבוש יהודיים שונים שנוצרו בעקבות הגזירה והמשיכו ללוות אותנו גם לאחר שהיא עברה מן העולם.

לא הועילו נסיונותיהם של המשכילים והשלטונות הרוסיים; בכל דור ודור עמדו עלינו לכלותינו והקב"ה הצילנו מידם, וכך גם במקרה הזה. נסיונות-עקר של שונאי ישראל לא הועילו לכבות את גחלת היהדות שתבער לעולם, עדי יאמר ה' לצרותינו די, בביאת משיח במהרה בימינו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.