מערכת COL צעיר | יום כ"ו סיון ה׳תשפ״א 06.06.2021

בית כלא, סניף דואר או בית מגורים: הכירו את העץ הרחב בעולם

העץ הענק שנראה כאילו הפכו אותו על ראשו ומשמש לאחסון מים בימים חמים • הבאובב, העץ האפריקני המרהיב שיכול להגיע לזקנה מופלגת ולגובה עצום • מעניין
בית כלא, סניף דואר או בית מגורים: הכירו את העץ הרחב בעולם
(shutterstock)

שם מעניין יש לו, לעץ הבאובב. הוא לא כל כך מוכר לנו כי מעט קשה למצוא כמותו בארצנו הקדושה. מי שיתעקש, יכול למצוא עשרה עצים כאלו הפזורים במקומות שונים ברחבי הארץ.

הכירו את העץ המיוחד שפירותיו אכילים וגזעו רחב עד כדי שימוש בו למגורים. מקורו של העץ באפריקה, שם הוא נפוץ במיוחד ומשמש בעיקר כמקום לשימור מים בימים החמים. קליפתו העבה של הגזע חזקה מספיק בשביל להוות הגנה חזקה על המסתתר בתוך העץ פנימה.

 

צילום: shutterstock


מבנה העץ כזה שהוא מאפשר את ריקון חלקו הפנימי בלא לפגוע כמעט בחוזקו של העץ האימתני. אם תתקלו בהם, בעצי הבאובב לא תוכלו להתבלבל. יש להם צורה מיוחדת המזכירה עץ הפוך – כאילו ראשו תקוע באדמה ושורשיו מופנים אל על. צורתו זה, הקנתה לו את הכינוי שהצמידו לו האפריקנים – "העץ ההפוך".

שם נוסף לו הוא זוכה הוא "עץ לחם הקופים". זאת על שם פרותיו הדומים בצורתם למלפפון ואהובים במיוחד על קופים.

 

פנים העץ | צילום: shutterstock


 

כוחם הרב של עצי הבאובב משפיע ישירות על אורך ימיהם, והם מוכרים וידועים כעצים השורדים זמן רב ומגיעים לזקנה מופלגת. מספר עצי הבואבב ברחבי העולם אף מוערכים כבני כמה אלפי שנים.

גובהם של העצים יכול להגיע עד לכ-25 מטרים (שווה ערך לבניין של כ-10 קומות), ורוחבם גזעם עד לכ-10 מטרים. זהו גודל עצום, ובזכותו רבים מהם - בעיקר בימים עברו – שימשו לאחסון ואף למגורים.

 

פיל אוכל מפירות העץ | צילום: shutterstock


 

גם באוסטרליה מצויים עצים הבואבב. המתיישבים הראשונים ביבשת היו הבריטים שהשתמשו באוסטרליה כארץ גזירה עבור אסירים. הם נתקלו ביומם הראשון בעצים הגדולים ובינתיים, עד שיבנו תאי כלא של ממש, קבעו בפתחי הגזעים סורגי ברזל והפכו אותם לתאי כלא עבור האסירים שהביאו עמם.

אבל היו לו גם שימושים אחרים, נחמדים יותר. אחד מסניפי הדואר הראשונים ביבשת אפריקה – מספרת השמועה – פעל בגזע של אחד מעצי הבואבב המפורסמים בעולם ונמצא במדינת 'בוצוואנה'. העץ אגב, עומד על מקומו איתן וחזק עד היום הזה.

 

 צילום: shutterstock


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.