מערכת COL צעיר | יום כ"ו סיון ה׳תשפ״א 06.06.2021

הקונסול היפני שהעניק את חותמת הקונסוליה ליהודי נמלט

אלפי פליטים בורחים מאימת המלחמה ומוצאים את נתיב הצלתם בקונסוליה היפנית בליטא • סיפורו של הקונסול שהעניק את חותמתו לפליט יהודי על מנת שינפיק בעזרתה אשרות נסיעה • והרב החב"די שבא לעזרת אלפי הפליטים • מרתק
הקונסול היפני שהעניק את חותמת הקונסוליה ליהודי נמלט
shutterstock

אלפי פליטים הציפו את אזור וילנה. תהפוכות רבות ידעה העיר שהפכה כעת לשטח רוסי, לאחר חתימת הסכם חלוקת שטחים בין רוסיה לגרמניה.

הזוועות המתרגשות על יהודי אירופה לא היו בגדר שמועה רחוקה עבור היהודים המקומיים. ליטא סבלה בעצמה מן הנאצים, וכעת, מילאו את רחובות עריה פליטים יהודיים רבים שראו בה מקום מפלט זמני.

האדמה בערה תחת רגלי היהודים. הם חששו שבמקודם או במאוחר תחליט גרמניה הנאצית לכבוש את האזור והחלו לחפש דרכי מילוט, אל מחוץ לשטח המלחמה.

צ'יאונה סוגיארה היה הנס שלהם.

 

אנדרטה שהוקמה בעיר וילנה שבליטא לזכרו של צ'יאונה סוגיארה | צילום: Donatas81/Shutterstock


 

// הקונסול היפני

סוגיארה שימש כקונסול יפן בעיר קובנה שבליטא. מתוקף תפקידו היה באחריותו גם התפקיד לחלק אשרות מעבר ונסיעה למדינתו – יפן. יחד עם שגריר מדינת הולנד באזור, נרקמה התוכנית להצלתם של יהודים רבים.

שגריר הולנד הנפיק עבור הפליטים אשרת שהייה באי 'קורסאו' שהיה בשליטה הולנדית. היה זה אישור פיקטיבי שמטרתו הייתה לשמש את החלק השני של המבצע; הדרך לאי קורסאו עברה ביפן, ואת אשרת המעבר ביפן נתן הקונסול היפני סוגיארה. הפליטים שזכו לאשרות נסעו ליפן, שלא על מנת להמשיך לקורסאו, אף על פי שהאישור שניתן להם היה רק עבור 'מעבר' ביפן בדרכם לקורסאו.

היה זה רעיון מבריק, ורבים שחרו לפתחם של הקונסוליות כדי לקבל את האשרות המדוברות.

רבים אחרים חששו. הדרך ליפן עברה ברוסיה, והם חששו להכנס למדינה הקומוניסטית. מי יודע אם אכן ייתנו לנו לעבור את הדרך בשלום? אמרו הספקנים.

אבל היו מי שהתעלמו מהסיכונים ובחרו לנסות את מזלם. בהם גם תלמידי ישיבת 'תומכי תמימים' בוילנה, ששאלו את דעתו של אדמו"ר הריי"ץ שהשיב לרעיון בחיוב ונתן את אישורו למסע. הם היו בטוחים בברכתו של הרבי ונסעו ללא חשש.

 

גם בשנגחאי הוקם גטו שבו הורשו היהודים להתגורר. בתמונה, בית בגטו כיום | צילום: LCRP/Shutterstock


 

// ליטא-יפן-שנגחאי

קבוצות-קבוצות יצאו הפליטים לעבר יפן. במדינה המזרחית שהו כולם במשך תקופה, ולאחר שיפן החלה לשתף פעולה עם הנאצים הם גורשו לשנגחאי שבסין הסמוכה.

מספר ישיבות פעלו בשנגחאי במהלך ימי המלחמה. על אף הרעב הנורא והנסיונות הקשים ישבו מאות הבחורים ולמדו בעיון ובשקידה גדולים.

רב הקהילה היהודית בשנגחאי, עוד מספר שנים קודם המלחמה, היה הרב מאיר אשכנזי. הרב אשכנזי היה חסיד חב"ד חשוב, שנענה לבקשת הקהילה הנידחת בסין, ושימש להם כרב ומנהיג הקהילה.

 

גם בית הכנסת 'אוהל רחל' בשנגחאי. בבית כנסת זה למדו תלמידי ישיבת תומכי תמימים


כעת התברר כי הגעת הרב אשכנזי לעיר לפני המלחמה הייתה הקדמת רפואה למכה! אלפי הפליטים היהודיים הסתייעו ברב אשכנזי שהתרוצץ ופעל ללא הרף לטובתם ולרווחתם.

בסופה של המלחמה התברר עד כמה היו ברי-מזל פליטי שנגחאי. היהודים שחששו מדרך-מילוט זו ובחרו להישאר בליטא סבלו מן השלטון הגרמני שכבש את המדינה זמן קצר לאחר מכן. רובם ככולם נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם ימ"ש.

 

 

הרב מאיר אשכנזי, רבה של שנגחאי


ייזכר לטוב הקונסול היפני שעד רגעיו האחרונים על אדמת ליטא סיפק 'ויזות' ליהודים שחפצו לברוח. גם לאחר סגירת הקונסוליה בעקבות לחץ הרוסים, המשיך הקונסול להנפיק אשרות, וגם בעמדו בתחנת הרכבת בהמתנה לרכבת היוצאת מליטא הוסיף להנפיק אשרות בכתב ידו ובחותמת הקונסוליה. כשעלה על הרכבת מסר את החותמת ליהודי שעמד במקום, על מנת שיוכל לזייף אשרות ליהודים נוספים.

 

 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.