מערכת COL צעיר | יום כ"ב סיון ה׳תשפ״א 02.06.2021

הפתרון שכל העולם חיפש, ובסוף התגלה ברפת הכפרית • מרתק

הרופא הכפרי עקב קרוב לעשרים שנה אחרי אנשי הכפר עד שמצא את הסוד שהוביל לחיסון הראשון בהיסטוריה • הניסוי על הילד והתוצאה המדהימה • מנפלאות הבורא
הפתרון שכל העולם חיפש, ובסוף התגלה ברפת הכפרית • מרתק
(shutterstock)

נגיף הקורונה שבא לבקר במחוזותינו בשנה האחרונה, אחראי בין השאר גם להבנה חשובה שרובנו נחשף אליה לראשונה; רבים מאיתנו קראו ושמעו על מגיפות ווירוסים קטלניים מן ההיסטוריה שהתפשטו במהירות על פני כדור הארץ ועשו שמות בבני-האדם, אך אף פעם לא הבנו איך זה נראה. כעת גם אנחנו יודעים.

כשקראנו את הסיפורים הללו הם היו נשמעים רחוקים ומוזרים. 'כמה נורא היה פעם', חשבנו, ושמחנו על כך שאנחנו חיים בדור אחר.

תודה לה', אנחנו אכן חיים בדור שזכינו ויש לו יכולות רפואיות מתקדמות - בהם נוכחנו זה עתה, עם סיום מבצע החיסונים הגדול שהציל את חייהם של אנשים רבים.

 

קרדיט: shutterstock


 

יחד עם זאת, כעת אנחנו יכולים להבין טוב יותר מה התרחש בעולם בימים בהם נפוצה בו מחלת 'האבעבועות השחורות'. באותם הימים היה הידע הרפואי קלוש ביותר, וההתמודדויות עם מחלות קשות ואף כאלו שכיום מוגדרות 'קלות' – לא הייתה קלה כלל. הרופאים ברחבי העולם עמדו חסרי אונים מול החולים במחלת ה'אבעבועות השחורות' שנחשבה לחשוכת מרפא.

עשרות מיליונים מתו במהלך ההיסטוריה בעטיית המחלה הקשה הזו. היא הייתה מתפשטת ופוגעת באנשים, נשים וטף, בלי הבחנה ובלא רחמים. רבים אחרים שלא מתו מהמחלה נותרו נכים ופגועים מהשלכותיה ר"ל.

עד שהגיע אדוארד ג'נר.

ג'נר היה רופא במקצועו. במשך שנים רבות שימש ג'נר כרופא באחד מכפרי אנגליה, והתושבים הרבים נתנו בו את אמונם ובטחונם. גם הוא, כמו כולם, היה מוטרד ממחלת ה'אבעבועות השחורות'. כאב לו על האנשים הרבים שהולכים לעולמם באשמת השלפוחיות המוזרות שצמחו על גופם והביאו עליהם את הקץ.

שנים רבות עקב ג'נר אחרי תושבי הכפר. הוא למד את טבעם ובחן לעומק את מחלותיהם וההשלכות הבאות אחריהן בנסיון לשפר את בריאותם.

 

ביתו של הרופא אדוארד ג'נר באנגליה. כיום משמש הבית כמוזיאון | קרדיט: abcbritain/shutterstock


 

 

לאחר כ-20 שנה של מעקב למד ג'נר כי למחלת האבעבועות יש גם גרסה קלה שנזקיה קלים ביותר. הוא גילה זאת כששם לב שהחקלאים והפועלים המתעסקים עם פרות הכפר לוקים במחלה קלה יותר של אבעבועות.

ג'נר ידע שגוף שנפגע פעם אחת ממחלת האבעבועות נעשה חסין מפני המגיפה ושוב לא יחלה בה.

את מסקנותיו הוא גיבש לדעה ברורה – בין הבהמות מסתובבת מחלת 'אבעבועות' קלה יותר. החקלאים נדבקים ממנה ובכך נעשים חסינים למחלת האבעבועות השנייה, הקטלנית יותר.

אם כך - שמח ג'נר - יש לי חיסון למחלה!

באותם הימים לא היה פיקוח על רופאים, ואיש לא בדק את התנהגותו של הרופא ג'נר. הוא החליט להסתכן ולבדוק את ממצאיו על אחד מילדי הכפר.

בהזדמנות קרובה מרח על שריטה שהופיעה על ידו של ילד מוגלה של פרה שלקתה במחלת האבעבועות. במשך כמה ימים סבל הילד מתסמינים קלים אך לאחר מכן הבריא לחלוטין ושב לאיתנו.

שוב מרח הרופא מוגלה על שריטה קטנה ששרט בידו של הילד, אלא שהפעם המוגלה הייתה של המחלה המסוכנת 'האבעבועות השחורות'. המתח היה גדול, אבל מיד הבחין הרופא בתוצאה המשמחת – הילד לא הושפע מן המחלה ונותר בריא ושלם כמו לפני כן.

משם נפרצה הדרך לחיסון הראשון בהיסטוריה; אדוארד ג'נר הפיץ את גילויו בכל רחבי אנגליה והתוצאות לא איחרו מלהגיע – אנשים שנדבקו במחלת האבעבועות הקלה שכונתה 'אבעבועות הבקר' נעשו חסינים בפני מחלת האבעבועות הקשה!

 

מתחסנים בארצות הברית נגד ה'אבעבועות השחורות' | קרדיט: shutterstock


בזכותו של הרופא הכפרי ניצלו חייהם של מיליונים ברחבי העולם. מחלת 'האבעבועות השחורות' הייתה המחלה הראשונה והיחידה בעולם שמוגרה לחלוטין ואינה קיימת עוד.

מאז ועד היום נלחמים הרופאים בתופעות חדשות ומסוכנות ובעזרת ה' יכולים להם. על בשרנו למדנו כי יד ה' היא המסובבת את כל המתרחש בעולם, ואילו פינו מלא שירה כים אין אנו מספיקים להודות ולהלל על כל הניסים שעושה לנו בכל יום תמיד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.