מנדי שדה | יום כ"א סיון ה׳תשפ״א 01.06.2021

רבי שאול וואהל - היהודי שמלך על פולין למשך לילה אחד

אחד המעשיות היהודיות המפורסמות מספרת על ה'מלך ליום אחד' – המלכתו של רבי שאול וואהל למלך פולין למשך לילה אחד • איך הגיע רבי שאול למצב כזה שאצילי פולין יבחרו בו למלך? ומדוע רק ללילה אחד? • סיפורו המרתק של המלך היהודי
רבי שאול וואהל - היהודי שמלך על פולין למשך לילה אחד
(shutterstock)

סיפורו ההיסטורי של רבי שאול וואהל, הנו אחת מן המעשיות היהודיות המפורסמות בדורות האחרונים. ממרחק השנים קשה לדעת האם דבר המעשה אכן התרחש במציאות או שמא לא, אך את אזכורו של הסיפור אנחנו מוצאים במקורות רבים.

דבר ודאי אחד הוא; רבי שאול וואהל עצמו היה גם היה, ומרבית קורות חייו המסופרים היו ונבראו. וזה היה סיפורו של האיש שעל ראשו הונח כתר מלך מדינת פולין למשך לילה אחד:

 

פולין | קרדיט: shutterstock


בתולדות ישראל מפורסמת שמה של משפחת קצנלבויגן כמשפחת רבנים מפוארת. זוהי אחת המשפחת המיוחסות והמוכרות בעם ישראל, ששורשיה נטועים אצל בעלי התוספות ובעבר הרחוק עוד יותר - אצל דוד המלך.

סבו של רבי שאול מוכר גם כיום בכינוי מהר"ם פאדווה בזכות ספריו המפורסמים. 'פאדווה' לא היה שם משפחתו, אלא דווקא שם עירו שנדבק בו והפך לחלק מכינויו. רבי מאיר קנצלבויגן שימש עד לפטירתו כרב הקהיל האשכנזית בפאדווה וכראש הישיבה בעיר.

לאחר פטירתו, ירש אותו בתפקיד הרבנות בנו מהרשי"ק, ובשמו המלא – הרב שמואל יהודה קנצלבויגן. במשך שנים רבות שימש מהרשי"ק ברבנות העיר פאדווה ובשנת שכ"ה מונה פאר לכהן כרבה הראשי של ונציה.

ומעשה שהיה כך היה:

 

// ההלך המסתורי

באחד מימי רבנותו בפאדווה שבאיטליה הגיע לעיר איש נוכרי מוזר. לבושיו העידו עליו שזה זמן רב הוא שוהה בדרכים, וכי מצבו הכלכלי אינו שפיר. נראה היה שזה זמן רב שלא בא אוכל לפיו, אך איש לא פנה לעזור לו.

רובע היהודים (הגטו) בעיר פדובה, כיום | צילום: shutterstock


 

בצר לו פנה ההלך הגוי לרב היהודי, הרב שמואל יהודה קנצלבויגן, וביקש את עזרתו. למרבה הפתעתו נענה לו הרב בשמחה ובמאור פנים. עד מהרה מצא עצמו ההלך סועד את נפשו לאחר משך זמן ארוך שלא בא אוכל לפיו.

במילים חמות הודה ההלך לרב על מעשהו האצילי, ובאותה ההזדמנות גם גילה לו את שמו –

"אני הוא הנסיך רדזויל מפולין" - -

נשמתו של הרב נעתקה לרגע בשמעו את מילות ההלך. האם חולה-נפש הוא ההלך המסתורי? או שמא סתם משוגע?

כתום מספר רגעים הוכיח ההלך הגוי לרב את עובדת היותו הנסיך המפורסם.

"מסיבות שונות," הסביר, "נקלעתי לפאדווה לאחר שכספי אזל, כעלוב וחסר-כל. כמעט ונפחתי את נשמתי ברעב הנורא, אילולא שבאת אתה והצלת את נפשי!"

"במה אוכל להודות לך?"

"בן יש לי בפולין, ושאול שמו" ענה הרב, "אם יש ברצונך לעשות עמדי חסד, חפש אותו בישיבות פולין כשתשוב למדינתך, וודא את שלומו ובריאותו. הוא יצא מביתו לפני שנים רבות לפולין, על מנת לגדול בתורה בישיבות המפוארות שמעטרות את המדינה, אך מחמת המרחק לא שמעתי ממנו מאז דבר".

"אעשה זאת", הבטיח הנסיך נרגשות.

 

// היועץ היהודי

לאחר שחזר הנסיך לפולין, חיפש נמרצות במשך תקופה ארוכה אחר שאול בנו של רבה העיר פאדווה. כאשר נמצע הנער לבסוף, סיפר לו הנסיך הנרגש את סיפור הצלתו בעזרת אביו והבטיח לו כי מעתה ואילך יהיה כל מחסורו על חשבון אוצר הנסיך.

מאותו היום מצא לו הנסיך חבר ויועץ נאמן. שאול קנצלבויגן היה תלמיד חכם עצום ובעל ראש חריף, שהתחבב עד מהרה על אנשי האצולה של אנשי פולין. בכל מקום התגאה הנסיך ביועצו היהודי שאול, ועד מהרה יצא שמו הטוב בכל רחבי הממלכה.

 

בית הכנסת של הרמ"א בקרקוב שבפולין | צילום: shutterstock


// מלך ללילה אחד

עברו עוד מספר שנים, ויום אחד נפוצה השמועה על פני כל הארץ - מלך פולין מת.

בעוד בית המלוכה אפוף באבל על מותו של המלך, התכנסו אצילי מדינת פולין לכנס חירום מיוחד על מנת להחליט – מי יירש את המלך הנפטר.

למלך לא היו בנים, ובין האצילים פרצה מחלוקת עזה באשר לזהותו של היורש העתידי. ימים ולילות ישבו האצילים ולא הצליחו להגיע ביניהם לעמק השווה. הצדדים היו עקשניים והתבצרו בעמדתם.

20 יום חלפו מאז מותו של המלך, וטרם מונה לו יורש. האצילים ידעו כי המצב לא יכול להמשך כך – על פי חוקת פולין חובה להעמיד יורש למלך בטרם יחלפו 21 ימים.

ניתן היה להעניק את תפקיד המלך לאחד האצילים באופן זמני, עד שייבחר מלך מוסכם. אלא שהאצילים לא נתנו את אמונם באיש מביניהם וחששו כי המלך הזמני לא יסכים להעביר את התפקיד לאחר שימונה למלך.

"רבי שאול קצנלבויגן", הבריק משהו.

"כן, כן", החרו אחריו כולם.

רבי שאול קנצלבויגן היה אהוד על שכבת האצולה כולה, והכל היו בטוחים באמונו וביושרו. "הוא לא יבחר להישאר בתפקיד באם יבטיח לקבל את המלוכה באופן זמני", הסכימו האצילים.

עד מהרה הוזמן רבי שאול קנצלבויגן למקום, ובטקס חגיגי הוא הוכתר למלכה של פולין.

רבי שאול לא נח על זרי הדפנה. במשך כל הלילה ישב ותיקן חוקים לטובת אחיו היהודיים, וביניהם – הטלת עונש מוות על רוצחי יהודים, מתן זכאות ליהודים לרכוש יותר מבית אחד, ועוד.

 

על ספר תורה עתיק זה שגובהו עשרה סנטימטרים, צויין 'מוקדש לשאול וואהל' | צילום: חנן כהן, הספריה הלאומית


למחרת התכנסה מועצת האצילים וערכה הצבעה שתוצאותיה היו אמורות לקבוע את זהותו של המלך הבא. תוצאת ההצבעה הייתה – תיקו.

מי שהכריע ובכך הכתיר את המלך הבא, היה המלך שאול שבחר בנסיך זיגמונד והביא את המחלוקת אל קיצה. המלך זיגמונד מלך בפולין בעשרות השנים הבאות וזכור כמלך שנטה חסד ליהודי ממלכתו.

 

בעקבות המלכתו, קיבל רבי שאול קנצלבויגן כאות של כבוד שם משפחה חדש - "וואהל", ומני אז הוא נקרא בפי כל "רבי שאול וואהל".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.