מערכת COL צעיר | יום כ' סיון ה׳תשפ״א 31.05.2021

השוויצרי שזכה ששלשה רחובות בארץ ייקראו על שמו • מעניין

גרונניגר היה 'בסך הכול' מפקד תחנה של מעבר גבולות בשווייץ • במסגרת תפקידו עשה פאול רבות להצלת חייהם של אלפי יהודים מבני המדינות השכנות מה שלא התקבל בעין יפה על ידי שלטונות שווייץ • עצוב
השוויצרי שזכה ששלשה רחובות בארץ ייקראו על שמו • מעניין

תרח"צ, גבול שווייץ-אוסטריה

תג קטן עמד על שולחנו של פאול גרונינגר. על התג נכתב שמו, לצד ציון תפקידו הרשמי - "מפקד משטרת הגבולות תחנת הגבול שווייץ-אוסטריה".

עד לא מזמן, התפקיד הזה לא דרש ממנו מאמצים מיוחדים והכל התנהל על מי מנוחות. מה כבר יכול לקרות במעבר גבול נידח במרכז אירופה?

 

באזור זה שכנה תחנת הגבולות בראשה עמד גרונינגר | צילום: shutterstock


הכל השתנה בתקופה האחרונה. מאז עליית הנאצים לשלטון והגעת השמועות על פעולותיהם המחרידות נגד היהודים, החל הגבול לרחוש פעילות יוצאת דופן. אלפי יהודים ניסו לחצות אותו, מי שהיה ביכולתו עשה זאת בדרך חוקית, ומי שהניירות הרשמיים לא אפשרו לו, עשה זאת בדרך לא-חוקית. אבל כולם ניסו.

משטרת הגבולות השוויצרית הקשיחה עמדות – אין מעבר ליהודים שאינם תושבי שוויץ!

אבל פאול שהבין את המשמעות של שליחת אותם יהודים, לא מיהר לאסור את כניסתם. ליבו לא היה שלם עם מעשה אכזרי שכזה. השמועות על מעשיהם של הגרמנים כבר הגיעו לאוזניו, והוא לא יכול היה להרשות לעצמו לתת יד לזוועות הללו.

אלפי יהודים הגיעו אל תחנת הגבול של פאול, ולמרבה הפתעתם זכו לקבלת פנים חמה. פאול הכניס אותם פנימה אל שווייץ הבטוחה והציל את חייהם. לשם כך, הוא נאלץ לחתום להם על הדרכונים כאילו נכנסו מספר חודשים מוקדם יותר, בטרם הוטלו ההגבלות על הגבול. בנוסף הוא היה מוכרח לשקר בדו"חות שהעביר ולהצהיר על כמות נמוכה יותר של נכנסים משהייתה באמת.

 

פאול גרונינגר סיכן את עצמו בכך שזייף את מסמכיהם של אלפי יהודים. אילוסטרציה | צילום: shutterstock


3,600 יהודים הכניס פאול לשטחה של שווייץ. 3,600 נשמות שהיו עלולות להישאר בתחום אוסטריה תחת המגף הנאצי.

הוא לא הסתפק בכך שאישר להם להיכנס לשטח המדינה בניגוד להנחיות מפורשות, אלא גם הכווין את הפליטים להגיע למחנות פליטים שייועדו לפליטים שהגיעו בטרם הוטלו ההגבלות, וגם קנה לחלקם ביגוד לחורף מכספו שלו.

 

 •

 

לא לאורך זמן הצליח פאול להמשיך את מבצע ההצלה הפרטי שלו.

בתום תקופה קצרה של מספר חודשים נחשפו מעשיו והוא פוטר ממשרתו והועמד לדין באשמת הכנסת 3,600 היהודים לשווייץ בצורה לא חוקית.

התהליך נמשך זמן ארוך, ועד תום המשפט כבר נודעו בבירור מעשיהם המזוויעים של הנאצים. העובדה שפאול גרונינגר הציל את חייהם של יהודים רבים במעשהו האצילי לא הרשימה את השופט, והוא יצא אשם בהפרת אמונים והתחייב בקנס כבד – איבוד כספי הפנסיה שלו ותשלום דמי הוצאות המשפט.

במשך שנים רבות חי פאול מנודה ומושפל. כספו לא חזר אליו, ורק בקושי הצליח לחיות משארית כספו. למרות כל זאת, מעולם לא התחרט על מעשיו והיה גאה בהם ובהשלכותיהם. "כיצד יכולתי לנהוג אחרת?" אמר.

 

הציל יהודים רבים. פאול גרונינגר


רק כ30 שנים לאחר המשפט, ולאחר שכלי התקשורת יצרו הד רחב לסיפורו, שלחה לו הממשלה מכתב התנצלות מנומס. למרות זאת, הוא לא זכה לטיהור שמו ולביטול פסק הדין.

עוד עשרות שנים חלפו, פאול גרונינגר כבר הלך לבית עולמו. בשנת תשנ"ה, טיהר סוף־סוף בית המשפט את שמו וביטל את פסק הדין המעוות. כספי הפנסיה שלא זכה לקבל, הוענקו כעת ליורשיו במקום זאת.

צדיק אחד בסדום היה פאול גרונינגר. ולעולם הוא ייזכר כמי שהיה מוכן לאבד את כל אשר לו, עבור הצלת חייהם של אנשים אחרים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.