מנדי שדה | יום ט"ז סיון ה׳תשפ״א 27.05.2021

הרב הגרמני שנלחם ברפורמים באמצעות ספרי סיפורים

הרב מאיר להמן נקרא לשמש כרב העיר מיינץ בימים בהם הרפורמים שלטו בקהילה ביד רמה • סיפורו של הרב שהוציא לאור עיתון, כתב ספרי סיפורים ונלחם מלחמת חורמה ב'מתחדשים' • מרתק
הרב הגרמני שנלחם ברפורמים באמצעות ספרי סיפורים
shutterstock

עננים קודרים העיבו על שמיה של גרמניה היהודית. הקהילות הרפורמיות ניסו לקבוע יתד בכל מקום אפשרי באירופה, מאמצים בלתי נלאים השיקעו עוקרי הדת בניסיונם לחדור אל מעוזי הקהילות היהודיות. לעיתים הצליחו בניסיונותיהם, אך במקרים רבים הם נדחו בבוז ובבושת פנים.

בגרמניה היו שונים פני הדברים. למרבה הצער, דווקא על אדמת ארץ זו מצאו רעיונות הרפורמה אוזן קשבת וקרקע פוריה לגדל בה קהילות 'חדשות' המנוגדות לרוח ישראל סבא.

מצבה של גרמניה היהודית התדרדר במהירות. תוך מספר שנים שלחו הרפורמים זרועות בכל קהילות המדינה והגדילו את השפעתם לכדי מימדים עצומים. יהדות גרמניה עמדה בסכנה. לא רבים יכלו לעמוד מול הזרם השוטף של המוני ה'מתחדשים', והקהילות הרפורמיות הלכו וגדלו.

 

האזור העתיק בעיר מיינץ | צילום: shutterstock


 

גם למיינץ (המוכרת גם כ'מגנצא') הגיעה ה'רפורמה', וגם שם התחולל חורבן נורא של ערכי היהדות והשמירה על דברי תורתנו הקדושה. רובה של הקהילה הפך לרפורמי, ורק מיעוט קטן של חרדים לדבר השם נותרו לעמוד איתן כנגד רוחות המחדשים. הקהילה החרדית, התכנסה בבית כנסת קטן וניהלה ממנו את חייה, כשהם מהווים מיעוט קטן בתוך יהודי העיר שהשתייכו ברובם כאמור, לקהילה הרפורמית. המצב הרוחני בעיר היה קשה כל־כך עד שבאותם הימים, כמעט ולא נמצאו חנויות בבעלות יהודית שהיו סגורות בשבת.

 

המציאות הכאובה הזו השתנתה בבת אחת, עם הגיעו של הרב מאיר להמן לכהן כרב הקהילה החרדית הקטנה. הרב להמן, ששמו הילך לפניו כלוחם אמיץ עבור הקהילות החרדיות בגרמניה, היה תלמיד חכם בעל שיעור קומה, שהתפרסם רבות בשל מאמריו וסיפוריו אותם פירסם על גבי העיתונים, במטרה לקרב את ליבותיהם של צעירים יהודיים לה' ולתורתו.

נוסף לכל מעלותיו, היה הרב להמן נואם בחסד עליון. קהל רב, ובו רבים מאלו שלא נמנו על הקהילה החרדית הגיע לשמוע את דרשותיו. עד מהרה, נעשה בית הכנסת צר מהכיל את קהל הבאים בשעריו. במרץ רב ובמסירות סלל הרב להמן דרך לליבותיהם של בני מיינץ היהודיים, ורבים שפרקו מעליהם עול תורה, החלו עושים את דרכם חזרה, אל חיק היהדות הנאמנה.

בראותו שבית הכנסת החרדי נעשה צר עבור באיו הרבים, יצא הרב להמן למסע ברחבי גרמניה, אותו הקדיש לאיסוף כספים ובד־בבד לביצור חומות הדת וחיזוק בני הקהילות החרדיות בכל מקום אליו הגיע.

דרכו לא הייתה סוגה בשושנים. ראשי הקהילה הרפורמית עשו כל שביכולתם כדי להצר את צעדיו, כולל באמצעות פנייה לשלטונות בניסיון לסגור את בית הכנסת החרדי, ואף בהשתדלות להבאיש את שמו באזני אנשי השלטון.

 

הרב מאיר להמן. השפעתו ניכרה בכל רחבי גרמניה


 

הקשיים שהערימו הרפורמים לא ריפו את ידיו של הרב להמן. הוא הוסיף לעמול בכל כוחו לחיזוק הממסד החרדי בעיר וכאשר נצרך הדבר, פנה גם לסיוע משפטי נגד סגירת בית הכנסת שבראשותו.

רבים מבני העיר שבו בזכותו של הרב להמן בתשובה שלימה. התלמוד תורה שהקים פעל גדולות ונצורות והציל את נפשותיהם הרכות של ילדי ישראל רבים. חנויות יהודיות שהיו פתוחות במשך תקופה ארוכה בשבת, ושבו ונסגרו כמקדם, ורוח היהדות הנאמנה החלה שוב לנשב בעוז, ברחובותיה של העיר מיינץ.

אבל הרב להמן לא הסתפק במיינץ. הוא שאף להשפיע הרבה מעבר לגבולות עירו. על מנת להגדיל את השפעתו, הוא נקט בצעד אמיץ ויוצא דופן; בשנת ה'תרכ"א, יצא לאור במיינץ הגיליון הראשון של עיתון ה"איזראעליט". העיתון היה מיועד לתושבי גרמניה היהודיים, ובאמצעותו ביקש הרב להמן להשפיע ישירות על קהל רחב של קוראים.

במשך שנים פירסם הרב מאיר להמן בעיתונות (גם) סיפורים מפרי עטו, שנכתבו בשפה הגרמנית ובצורה ציורית ומרתקת, על מנת למשוך את קהל בני הנוער לערכי היהדות כפי שנלמדו מתוך סיפוריו.

רבים מסיפורים אלו שנכתבו בהמשכים, יצאו לאור לאחר מכן בספרים שהפכו לרבי מכר. עשרות סיפורים כאלו כתב הרב להמן והם הצליחו למצוא פרסום רב. גם שנים רבות לאחר מותו, המשיכו ספריו להיות פופולריים בקרב בני נוער, וגם בימינו ניתן למצוא אותם על המדפים, מתורגמים ומעובדים בהתאמה לבני ימינו.

 

// מאחורי הסיפור

מפעלו הגדול של הרב מאיר להמן היה כתיבת הספרים הרבים עבור בני הנוער, שהיו ועודם פופולריים בקרב צעירים ואף מבוגרים.

במשך שנים רבות פעל אף ה'מרכז לענייני חינוך', תחת פיקוחו של הרבי, להדפסת והפצת ספריו אלו, בשפות שונות, על מנת לקרב באמצעותם את ליבותיהם של נערים שלא קיבלו חינוך יהודי, לאביהם שבשמיים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.