מערכת COL צעיר | יום י"ג סיון ה׳תשפ״א 24.05.2021

יועד להיות ראש הגולה והפך ללוחם הגדול בתורת ישראל

לאחר שראשי ישיבות בבל בחרו שלא להעניק לו את המינוי הנכסף, בחר ענן בן דוד להלחם בראש הגולה ובגדולי ישראל • האיש שעמד בראש קבוצת ה'קראים' ושהשפעתו המזיקה ניכרת עד לימינו אנו • מרתק
יועד להיות ראש הגולה והפך ללוחם הגדול בתורת ישראל
shutterstock

בבל, ד'תק"ל (לערך)

במשך שנים רבות הייתה בבל המרכז היהודי הגדול בעולם. תחת שלטון זר חיה קהילה יהודית מפוארת, שבקרבה נבנו ופרחו ישיבות ובתי מדרשות, והתקיימו חיים יהודיים תוססים. בראש הקהילה היהודית בבבל, עמד "ראש הגולה", שקיבל סמכות מיוחדת משליטי בבל, והיה מעין "מלך" על היהודים בארצו. שליטי בבל כיבדו את מעמדו של "ראש הגולה", והוא יכול היה לחרוץ גורלות בעניינים שונים, עבור בני הקהילה היהודית שתחת שלטונו.

 

מי יהיה ראש הגולה בבבל? בתמונה, חורבותיה המשוחזרות של בבל העתיקה, עיראק | צילום:  shutterstock


 

// מי יירש את התפקיד?

זה עתה נפטר "ראש הגולה" האחרון, ומן ההכרח למנות תחתיו את ראש הגולה הבא.

עיניים רבות נשואות אל "ענן".

"ענן בן דוד", היה תלמיד חכם צעיר ומוכשר. רבים ייעדוהו לגדולות. אמרו שהוא בקיא וחריף, ובכלל, אדם מוכשר שיש ביכולתו לייצג את העם היהודי נאמנה. נוסף על כל מעלות אלו, היה ענן גם ממשפחת "ראשי הגולה" ואך טבעי היה שיירש את התפקיד.

אבל היו גם קצת שמועות בלתי־מבוטלות על אופיו המפוקפק. דיברו על כך שהוא נוטה לקלות ראש, ושהוא איננו יהודי ירא-­שמיים על אף גדולתו התורנית.

כמו בכל מקרה, גם כאן המחליטים היו גדולי התורה. נתכנסו יחד, ראשי ישיבות סורא ופומבדיתא, דנו, שקלו וחישבו – מי הוא המתאים ביותר להיות "ראש הגולה" הבא?

ולבסוף, יצאה ההחלטה החגיגית פה אחד מבית מדרשם של גדולי ישראל - "חנניה בן דוד יהיה ראש הגולה הבא!".

חנניה היה אחיו הצעיר של ענן.

לא הייתה זו הפתעה גדולה שכן גם חנניה היה גאון גדול בתורה, ובעיקר, יהודי ירא־שמיים בתכלית. היו אמנם גבות שהורמו בפליאה, בכל זאת, חנניה היה האח הצעיר במשפחה, וענן קדם לו, אך בהתחשב בעובדה שענן לא היה ירא־שמיים כראוי, קיבלו כולם את ההחלטה בהבנה.

כולם אמרנו?

לא כולם. ענן לא הסכים לקבל את ההחלטה. הוא זעם, ונשבע לנקום. הוא גמר בדעתו לעשות כל מה שבכוחו על מנת לפגוע במעמדו של ראש הגולה.

 

קהיר, מצרים. בעיר זו, הצליחו הקראים לקנות להם אחיזה ולהדיח יהודים רבים מן הדרך | צילום: Prin Adulyatham / Shutterstock.com


 

// ענן משנה כיוון

הסיפור העצוב לא נשאר בין גבולות הקהילה היהודית בבבל. לא עברו ימים רבים, והדי מלחמתו של ענן כבר נשמעו למרחוק. גם ה'כליף' שמע על כך שענן יצא למלחמה נגד ראש הגולה, וביקש לאסור אותו.

מעמדו של ראש הגולה היה מוכר על ידי השלטונות, ומלחמה בראש הגולה משמעותה מלחמה בחוק ובשליטי בבל. עד מהרה מצא את עצמו ענן בתא הכלא, ממתין למשפטו.

ענן היה עלול להענש קשות, ואולי אף להישפט למוות על עוונו החמור. הוא היה מוטרד, וייגע את מוחו כיצד ביכולתו להיחלץ מהעונש הנורא.

את תא הכלא, חלק ענן עם אימאם מוסלמי מפורסם שגם הוא הושלך לכלא מסיבות שונות. לאימאם המוסלמי היה רעיון עבור ענן, וזה האחרון אימץ אותו בשתי ידיו.

בהגיע יום המשפט, הובא ענן לפני הכליף.

בטרם הוטל עליו גזר הדין, נשאל האסיר האם יש לו דבר מה לומר להגנתו. ולהפתעת כולם, היה לו תירוץ טוב:

אני אינני יהודי, הצטדק ענן לפני הכליף. בחרתי לי דת חדשה, ובהתאם לכך אינני חלק מהקהילה היהודית, לכן - איני כפוף עוד למרותו של "ראש הגולה" ומותר היה לי לזלזל בו ולהילחם בו.

הכליף המופתע הרהר בדבריו, ולשמחתו של ענן, גם קיבל אותם בסופו של דבר.

ענן שוחרר, ועתה היה חופשי לשוב ולהשתלח בראש הגולה ובראשי הישיבות.

מיום ליום שינה ענן את פניו, וקלונו החל להתגלות ברבים. ככל שחלף הזמן הבינו יהודי בבל כי מאחורי דמותו של ענן התלמיד חכם שהכירו, הסתתר אדם הכופר בתורה שבעל־פה ובסמכותם של גדולי ישראל רחמנא ליצלן.

 

רחוב סעדיה גאון בירושלים. רחובות רבים בארץ קרואים על שמו של רב סעדיה גאון


 

// רב סעדיה גאון משיב מלחמה

בשלב זה, הצליח ענן לאסוף סביבו מספר אנשים שכונו על ידי הקהילה היהודית "ענניים", כלומר – אנשיו של ענן. במרוצת הזמן הצליח ענן, שהיה כאמור יהודי יודע ספר ובעל ראש חריף, להפיל ברשתו יהודים רבים ותמימים שנטו לקבל את רעיונותיו המסולפים. אנשיו פעלו במרץ והם הרחיקו נדוד לקהילות רחוקות על מנת להשפיע עליהם לקבל את שיטתו הנוראה. לצערנו הרב, רבים נלכדו באותו פח יקוש שטמנו להם ענן ואנשיו, וקהילת "הענניים" החלה להתפתח בצורה מדאיגה.

לאחר מספר שנים מת ענן בן דוד, אך הנזק שגרם כבר היה עובדה מוגמרת. קהילת הענניים הפכה לקהילה גדולה, שהתקיימה גם בבבל וגם במצרים. לימים, הם קיבלו את שמם המפורסם - "הקראים".

תקופה קצרה לאחר מכן נולד רב סעדיה גאון.

כבר בגיל צעיר הוא נודע בפיקחותו ובגאונותו העצומה. את ספרו הראשון כתב כבר כשהיה בגיל 20, ועד מהרה התפרסם שמו בכל רחבי העולם היהודי.

רב סעדיה גאון, הבין לחרדתו כי השפעתם של הקראים הולכת וגדלה. גדולי ישראל נטו לזלזל בהם ולא טרחו להילחם עמם, אך רב סעדיה הבין שעובדה זו גורמת ליהודים רבים ותמימים להצטרף לקבוצה נוראה זו. הוא החליט לצאת במלחמת חורמה נגד קבוצת הקראים. בספר שהוציא, הסביר היטב ובשפה ברורה את רשעותו של ענן בן דוד ורעיונותיו המסולפים; שלל מכל וכל את רעיונותיהם של הקראים שחפצו לכפור בתורה שבעל־פה ר"ל ועשה את השקפתם המעוותת ללעג וקלס.

 

// מה אנחנו יכולים ללמוד?

ראו כמה נזק וחורבן גרם אדם אחד, שקינא באחיו וכעס על חבריו. כמה יהודים הדיח ענן בן דוד, בגלל תאוותו וחלומותיו.

אם יכול אדם בודד לגרום נזק גדול כל־כך, דמיינו לעצמכם כמה תועלת יכול לגרום אדם בודד?

מסיפורו של ענן אנו למדים כמה חשיבות יש לייחס למעשינו ולהשפעתנו על הזולת. כל מעשה, דיבור או מחשבה שלנו, יכולים לשנות עולמות ולחולל שינוי אדיר שלעיתים יהיה לנו קשה גם לדמיין.

ביכולתנו לשנות את העולם, אילו רק נאמין ונרצה בכך.

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.