מנדי שדה | יום ט' סיון ה׳תשפ״א 20.05.2021

מי אתה "דוד הראובני"? הגיבור המסתורי שיצא לכבוש את הארץ

עד היום איש לא יודע מי היה באמת 'דוד הראובני' • האם היה גיבור אמיתי כפי שסיפר? האם מוצאו בארצם של עשרת השבטים האבודים? אלו מקצת השאלות שנותרו פתוחות • זכור ימות עולם
מי אתה
shutterstock

 

אותו הבוקר התעוררה העיר רומא משינת הלילה לקול רעש בלתי פוסק. היה זה קולם של אנשי העיר שפיהם לא פסק מלדבר בחדשות המשונות שהתרגשו עליהם.

רזה, נמוך קומה ובעל עור כהה מאוד, היה האיש המופלא שבא בשערי העיר באותו הבוקר. רכוב על סוס לבן מרשים, דהר לכיוון קריית הוותיקן, מקום מושב האפיפיור, כשלשמאלו ולימינו עבדו והמתרגם שעובד בשירותו.

 


 

הכול הבחינו מיד שמדובר בדמות יוצאת דופן, עוז רוחו נראה על פניו הכחושות, וכל רואיו הכירו שהעומד מולם אינו אדם רגיל.

"אני דורש לראות את האפיפיור, מיד!" דרש ההלך התימהוני.

אבל איש לא גיחך לשמע הדרישה. על אף התנהגותו המוזרה, היה האיש נראה שפוי ובעל אישיות מיוחדת. גינוניו והליכותיו שיוו לו דמות של מנהיג.

עוד בטרם התקבל אצל האפיפיור, כבר נפוצו השמועות על האיש, שמרגע לרגע הפך לגדול יותר ויותר בעיני אנשי העיר. השמועות סיפרו על מסעות גבורה שערך ברחבי העולם, על אומץ רוחו ומלחמותיו הרבות.

רק לאחר שהתקבל אצל האפיפיור, התבהר סיפורו השלם, שהיה נשמע הזוי מכדי שיהיה אמיתי.

 

רומא. לכאן הגיע דוד על מנת לשכנע את האפיפיור | צילום: shutterstock


 

// סיפורו של דוד הראובני

שמו של הגיבור היה דוד, והוא נולד בממלכת 'חבר'. שם, סיפר דוד, שולט אחיו יוסף על ממלכה אדירה, ותחת פיקודו עומדים שלוש מאות אלף חיילים.

בני הממלכה משתייכים לשבט ראובן, אבל הוא עצמו – טען דוד – מגזע דוד המלך, כלומר, מבני שבט יהודה.

מסעות רבות עבר בדרכו לרומא, ובהם הסתובב בארמונות מלכים והתחבב עליהם ועל שריהם. הוא ביקר בארץ הקודש, במצרים, בממלכות ערביות, בפורטוגל ועוד. בכל מקום שהיה, משך אליו את ליבם של בני המקום והתחבב עליהם. במקרים רבים – טען דוד – נאלץ גם להילחם, ובחייו הספיק להרוג אויבים רבים שקמו לו.

אחיו, המלך יוסף שלחו למלכי אירופה על מנת להציע להם להילחם יחד – צבאותיו של יוסף וצבאות המלכים הנוצרים ישתפו פעולה, ויחד יכבשו את ארץ הקודש מידי הנוכרים. את מלך פורטוגל – אמר – הצלחתי לשכנע, וכעת אני מעוניין בעזרתו של האפיפיור.

אגרות שנשלחו לפורטוגל אישרו שאכן כך היו הדברים ודבריו של דוד נאמנים.

האפיפיור החליט לאשר ולהסכים לרעיון.

מקריית הוותיקן יצא דוד כשהמונים מלווים אותו. עשרה יהודים ומאתיים נוצרים הובילו תהלוכה של כבוד לפני הגיבור החדש ששמו יצא לפניו. הכירו את היהודי מעשרת השבטים - שהולך לכבוש את ארץ ישראל!

 

גוארדה, פורטוגל. כאן שכן הרובע היהודי עד שהגיעה האינקוויזיציה | צילום: shutterstock


 

// האנוסים מתעוררים

התקופה עליה נסוב הסיפור, היא זו שלאחר גירוש ספרד. המוני 'אנוסים' התגורר בספרד ובפורטוגל, כשהם שומרים חיי יהדות מוסווים, ורועדים מהמחשבה שיתגלה סודם.

שמעו של דוד, שכינויו החדש היה 'דוד הראובני', נפוץ על פני כל הארץ. אנוסים רבים זקפו את גבם למשמע סיפורו של היהודי הגאה.

דוד היה יהודי גאה שידע לעמוד על עקרונותיו ולא להתבייש ביהדותו. בהזדמנות אחת - סיפר על עצמו - זרק כומר מחלון ביתו אל מול קהל גדול של גויים, לאחר שהתגרה בו. לא היה בו שום פחד, בדוד הראובני, ועובדה זו קנתה את ליבם של ההמונים.

עוז רוחו ותעצומות ליבו עוררו את נפשם היהודית של אנוסי ספרד ופורטוגל. רבים החלו להאמין כי הם עומדים לקראת הגאולה, והיו גם כאלו שטענו שדוד הראובני הוא-הוא מלך המשיח בעצמו. דוד השיב לעומתם כי אין הוא יכול להיות המשיח, וכי הספיק לעבור עבירות רבות בחייו, וכי לצערו לא למד תורה כפי הצורך.

 

בית הכנסת מייזל, פראג. בבית כנסת זה נתלה במשך שנים רבות דגלו של שלמה מולכו | צילום: shutterstock


 

גם סגנו של מלך פורטוגל, דייגו פיריס שמע את שמעו של דוד הראובני, והחליט לתהות על קנקנו של האיש. דייגו הוקסם עד מהרה מאישיותו הכובשת. גאוותו היהודית ואמונתו השפיעו על איש המלוכה הבכיר והוא החליט למול את עצמו, לאחר שלא נימול מפחד האינקוויזיציה. כשסיפר על כך לאחר מכן לדוד הראובני, אחזה את דוד בהלה. הוא הציע לדייגו – ששינה את שמו לאחר הברית ל'שלמה מולכו' – לברוח מהמדינה לטורקיה, מחשש שהאינקוויזיציה תעשה בו שפטים.

ומסתבר שבהלתו של דוד הייתה מוצדקת לחלוטין.

אנשיו של מלך פורטוגל החלו ללחוץ עליו להיפטר מדוד הראובני. 'הוא מסית את 'הנוצרים-החדשים' (כינוים של האנוסים) לחזור ליהדות ולבזות את הנצרות!'. הייתה להם גם הוכחה בדמות סגנו של המלך, דייגו. האנוס שחזר ליהדותו וברח מפורטוגל.


 לכל הכתבות לקורא הצעיר | COL צעיר


 

// סופו של דוד הראובני

מכאן ואילך הלך מצבו של דוד והתדרדר.

המלך שאהב אותו בתחילה, הפך את ליבו ושוב לא האמין לסיפוריו. דוד הראובני קיבל את הודעת המלך שבתוך שבועיים ימים עליו לעזוב את המדינה.

דוד התמהמה, והמלך שלח את חייליו על מנת להובילו בכוח לספינה שיצא מן הנמל.

לאחר סערה שפרצה בים, נסחפה ספינתו לחופה של ספרד שם הוא נעצר והושם בכלא. למשך תקופה קצרה הוא שוחרר ולאחר מכן שב ונאסר בידי האינקוויזיציה. הוא נדון להישרף על המוקד בתחילת שנת ה'רצ"ד. למרות זאת, הוא מת בכלאו קודם לכן, לאחר שהורעל.

רבים מהאנוסים שהתעוררו בעקבות פעילותו נתפסו גם הם בידי האינקוויזיציה, ונהרגו בידי אנשיה על קידוש השם.

גם רבי שלמה מולכו, סגנו של מלך פורטוגל שחזר בתשובה בזכותו של דוד הראובני, נתפס לבסוף על ידי הכנסייה והועלה על המוקד, הי"ד.

 

חתימתו של שלמה מולכו. ניתן להבחין בדגל המשולב בחתימה 


 

 

// על הסיפור

מי היה דוד הראובני? איש לא יודע. האם היה נוכל ושקרן? או שמא משוגע ותימהוני? ואולי יהודי בעל מסירות נפש שאכן התכוון לכבוש את ארץ הקודש? אין תשובות ברורות לשאלות הללו. ישנם השערות רבות ומשונות אך איש לא יודע מי היה האיש באמת. קשה להאמין שאכן סיפוריו על אחיו המלך והממלכות היהודיות היו אכן אמיתיים. אך ייתכן שהוא בדה אותם למטרות טובות.

דוד הראובני כתב ספר על מסעותיו, ובהם תיאור מרתק על עלילותיו וגבורתו. כנראה שחלק מהמסופר בספר אכן אמת וחלק אחר הוא פרי דמיונו.

דבר אחד ברור – דוד הראובני הצליח להעיר את נשמותיהם של יהודים רבים ששבו בתשובה, והחליטו למסור את נפשם על קדושת השם.

 

 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.