מנדי שדה | יום ב' סיון ה׳תשפ״א 13.05.2021

היהודים שעזבו את ביתם בגלל אגרות מופלאות מארץ הקודש

איגרות מופלאות שהגיעו מארץ ישראל סיפרו לקוראיהם על יהודי שעושה ניסים ומהפכות בכל מקום אליו הוא מגיע • אלפי יהודי מכרו את נכסיהם ונהרו אל שבתי צבי ימ"ש כדי לגלות שמדובר בשקרן • זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם
היהודים שעזבו את ביתם בגלל אגרות מופלאות מארץ הקודש
shutterstock

 

עיירה קטנה אי־שם באירופה, חשוון ה'תכ"ו

הרוחות בעיירה הקטנה סערו. בכל פינה התגודד קבוצות קטנות של יהודים שניהלו דיונים לוהטים.

על מה ההמולה? מה החריד את העיירה השלווה?

הכל התחיל במכתב קטן, שהביא הירשל העגלון מהעיר הגדולה. עדי ראייה מספרים שהירשל נסע במהירות מטורפת כאילו עדר חיות רודפת אחרי סוסיו. הוא עצר את העגלה מול ביתו של הרב והתפרץ פנימה. "הרב, אתה מוכרח לקרוא"!

 

מה הסעיר את העיירה השלווה? | צילום: shutterstock

 

המכתב, שהספיק מאז לעבור מיד ליד, סיפר סיפור מוזר ומיסתורי, על אדם בשם 'שבתי צבי', הנמצא כעת בארץ ישראל ועתיד לצאת ממנה בקרוב למסע ארוך. הכותב, שמכנה את עצמו 'נתן העזתי' (מן העיר עזה), פונה אל היהודים בכל רחבי תבל וקורא להם להתעורר בתשובה, מפני ששבתי צבי המדובר הולך להתגלות כ.. משיח!

רבים בעיירה פקפקו בכל הסיפור. אמרו שזו כנראה מתיחה של אדם מוכשר. אחרים, סברו שמדובר בסתם משוגע. אבל רבים אחרים תלו תקוות במשיח המדובר – 'אולי' הם אמרו. אולי הוא אכן המשיח?

מיום ליום הפכה קבוצה המאמינים לגדולה יותר ויותר. מכתבים נוספים הגיעו בעקבות הראשון, ושמועות וסיפורים שלא ייאמנו עברו מפה לאוזן. סיפרו שאותו שבתי צבי כובש ערים גדולות וסוחף אחריו קהל עצום של יהודים.

גם רבנים גדולים הצטרפו אליו, אמרה השמועה. כנראה שמדובר במשיח אמיתי..

האגרות שהגיעו מנתן העזתי קראו לעם לחזור בתשובה לקראת בוא המשיח, ולהתכונן לעליה לארץ ישראל.

בכל רחבי העולם נראו יהודים עושים תשובה מתוך לב נשבר. רבים מכרו את כל נכסיהם במחירי הפסד. "לשם מה לנו הכסף?" שאלו, "הרי בין כה עתיד המשיח להתגלות בקרוב ולהעלותנו לארץ ישראל! אין לנו עוד מה לעשות עם כספנו ונכסינו..".

בין היהודים, נמצאו גם כאלו שארזו את מטלטליהם ויצאו במסע לעבר איזמיר, מקום מושבו של שבתי צבי. הם היו בטוחים שבסופו של המסע, ימצאו את עצמם בארץ ישראל, בגאולה שלימה.

 

אנשים מכרו את נכסיהם במחירי הפסד על מנת לנסוע לארץ ישראל | צילום: shutterstock

 

רבנים רבים שעקבו אחרי שבתי צבי נבהלו לשמוע שהאיש אוכל מאכלים לא כשרים, ועובר על איסורי תורה מפורשים בפרהסיא ובכוונה. לאחר שביררו ונוכחו שהשמועות נכונות, יצאו בקול רעש גדול ופרסמו כי מדובר ברשע שיש להתרחק ממנו ומתלמידיו.

אבל קולם של הרבנים כמעט ולא נשמע. ההמונים היו להוטים אחרי האיש, ונראה היה שהמערכה אבודה.

 

עיירה קטנה אי־שם באירופה, תשרי ה'תכ"ז

שוב סערו הרוחות בעיירה. שוב התגודדו היהודים בקבוצות קטנות ושוחחו בלהט.

אלא שהפעם היו הפרצופים קודרים. אווירה של אבל שררה בעיירה.

מה אירע פתאום? היכן הם היהודים העסוקים בתיקוני תשובה? מדוע מסתובבים כולם עם "פרצוף של תשעה־באב"?

שוב הייתה זו אגרת קטנה שהביא הירשל. ושוב, הבשורה שהכילה האגרת הממה את כולם. אלא שהפעם זה היה אחרת:

"שבתאי צבי התאסלם. הסיפור נגמר. הוא היה משיח שקר".

הקהל לא האמין למראה עיניו. אחדים פרצו בבכי ואחרים נאלמו דום. פתאום נזכרו כולם ברבנים שהזהירו וזעקו שמדובר ברשע, במשוגע. ואיש לא שמע.

היו אלו ימים קשים. רבים ממאמיניו של שבתי צבי שיצאו לכיוון עירו שבו אל העיירה, אבלים וחפויי ראש. חסרי כל, החלו הם לבנות את חייהם מחדש, מתוך כאב גדול ומפח נפש.

עוד תקופה ארוכה עברה עד שהחיים שבו למסלולם. שבתי צבי ימ"ש מת לאחר מספר שנים, והסערה סביב דמותו של האיש, שהיה לוקה בנפשו והצליח להפיל ברשתו יהודים רבים, הלכה ונמוגה.

 

 רבי יעקב ששפורטש היה מגדולי וראשוני הלוחמים בשבתאי צבי ובאנשיו

 

// על הסיפור

שבתאי צבי ימ"ש, היה משיח שקר שקם לעם ישראל באחת התקופות הקשות בהיסטוריה. פרסומו הגדול החל לאחר "פרעות ת"ח ות"ט" האיומות, בהם נהרגו יהודים רבים ורבים אחרים נפצעו ורכושם נגזל. שבתי צבי, ועוזרו נתן העזתי, ניצלו את תחושתם הקשה של יהודים רבים על מנת למשוך אותם לרשתו של משיח השקר.

בראשית דרכו, היה שבתי צבי מנודה על ידי כל רבני הקהילות בהם ביקר. בכל מקום בו הצליחו ראשי הקהילה לתהות על קנקנו, הבינו הרבנים עד כמה רבה סכנתו וגירשוהו מגבולות הקהילה. רק לאחר שנים רבות ובאמצעות דרכים נלוזות, כמו אגרותיו של עוזרו נתן העזתי, הצליח שבתי צבי ללכוד ברשתו יהודים שלא הבינו באיזו סכנה מדובר.

לאחר שהצליח לסחוף אחריו המונים, שוב כמעט ולא נשמעו קולותיהם של הרבנים שקראו להיזהר מפניו. רק לאחר שהתגלה פרצופו האמיתי, הבין הקהל עד כמה צדקו הרבנים שקראו להתרחק מהאיש.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.