מערכת COL צעיר | יום כ"ד אייר ה׳תשפ״א 06.05.2021

שוודיה: 10 העובדות שככל הנראה לא ידעתם על המדינה הצפונית

המדינה הצפונית שבצפונה לא שוקעת השמש ובדרומה עיר בירה השוכנת על קבוצת איים • גם שם יש בית מלוכה ותושביה מתגלים כממציאים לא רעים • העובדות שככל הנראה לא הכרתם
שוודיה: 10 העובדות שככל הנראה לא ידעתם על המדינה הצפונית
shutterstock

בצפונה של אירופה שוכן חבל ארץ יוצא דופן שזכה לשם 'סקנדינביה'. בסקנדינביה חברות כמה מדינות, שהגדולה בהם היא שוודיה, שגם מחזיקה בתואר המדינה החמישית בגדולה באירופה כולה.

שוודיה היא מדינה מדהימה ביופיה. רוב תושביה מתגוררים בשלשת עריה הגדולות – שטוקהולם, מאלמו וגטבורג. רובה של המדינה מכוסה בייערות־עד שתופסים למעלה מ65 אחוזים משטחה.

למרות גודלה העצום של המדינה, חיים בה רק כ10 מיליון תושבים. פחות או יותר כמו בישראל.

גם באיים רבים משופעת שבדיה, ואפילו עיר הבירה שלה – שטוקהולם – בנויה על קבוצת איים.

בדרום המדינה, האיזור בו מתגוררים מרבית תושביה, קר מאוד וסגרירי במשך כל השנה ובייחוד בתקופת החורף אז השמיים קודרים וכמעט לא ניתן למצוא ימים בהירים.

 

// העובדות שלא הכרתם על שוודיה:

 

1

בית המלוכה השוודי. לא רק באנגליה יש מלכה – גם בשוודיה (ועוד כמה מדינות אירופאיות) יש מלך, ארמון ומשפחת מלוכה. המלך בשוודיה כיום אינו מחזיק בסמכויות יוצאות דופן, והוא משמש בתפקיד רק למען 'ההצגה'.

 

חייל בית המלוכה השוודי עומד על משמרתו בכניסה לארמון | צילום: shutterstock

 

2

'פיקה' היא אחת המילים הכי שימושיות בשוודיה. אם אתם מתכננים לבקר שם, כדאי שתכירו את המושג. פיקה, הוא כינויה של ה'הפסקת קפה' של השוודים. לפחות פעמיים ביום יוצאים השוודים ל'פיקה' שתכלול קפה וגם מאפה.

 

3

מידי שנה מוקם בשבדיה מלון קרח מרהיב, המעוצב על ידי אמנים שונים שמפסלים את המבנה מתחילתו ועד סופו. הקרח מובא למקום כבלוקים גדולים שנחצבים בנהרות הקפואים של המדינה, והאומנים מעצבים אותם כפי ראות עיניהם.

 

בית מלון עשוי כולו מקרח | צילום: shutterstock

 

4

השוודים לא אוהבים להכין אוכל בבית. העם השוודי מעדיף באופן קיצוני לא לעבוד קשה במטבח אלא לצאת ולהזמין אוכל בחנויות מזון מהיר. אגב, פיצרייה היא עסק מצליח במדינה הזו שאנשיה מחבבים פיצות באופן מיוחד. ואם כבר מדברים – אחת התוספות האהובות על השוודים בפיצה היא, לא תאמינו.. בננה.

 

 

5

שוודיה נחשבת למדינה רגועה, והיא רואה בעצמה מקום נייטרלי שאינו מתערב במלחמות ובסכסוכים. כבר קרוב ל200 שנים ששוודיה לא הייתה מעורבת באף מלחמה. הישג מכובד ויפה.

 

6

כאמור, שוודיה היא מדינה מדהימה, עם נופים עוצרי נשימה. תתפלאו לשמוע שברחבי המדינה הקרה מצויים לא פחות מ100,000 אגמים שונים!

 

בשוודיה מצויים למעלה מ100,000 אגמים שונים | צילום: shutterstock 

 

7

השוודים מתגלים כממציאים לא רעים, ובמשך השנים הם הביאו לעולם כמה תגליות שכולנו מכירים. מהפורסמים שבהם הם המקרר, עכבר המחשב וחגורת הבטיחות שהצילה את חייהם של מאות אלפי בני אדם.

 

8

 

99 אחוזים מהפסולת של שוודיה ממוחזרת בסופו של דבר. זוהי עובדה מדהימה, והיא הגיונית בהתחשב בעובדה שתושבי שוודיה נשמעים לחוקיה הקפדניים המוודאים אורח חיים 'ירוק'.

 

 

 

9

רק לפני כ12 שנים הפכה השפה השבדית לשפתה הרשמית של שוודיה. לא ייאמן, אבל בכמה מדינות בסקנדינביה הייתה השבדית שפה רשמית, עוד בטרם היא הוכרה בשוודיה. תתפלאו לשמוע גם, שבמשך שנים רבות מוכרות בשבדיה 5 שפות בתור 'שפות מיעוט', כלומר, שפות השייכות לקבוצות קטנות באוכלוסיה. השפה החמישית מביניהם היא – יידיש.

 

 

אורות הצפון בצפון שוודיה | צילום: shutterstock

 

10

חלקה הצפוני של המדינה, שכמעט ואינו מיושב, מכונה 'לפלנד', ולמרבה הפלא במשך כל החורף לא שוקעת בו השמש. אם תגיעו לצפון בזמן המתאים תוכלו גם לצפות בתופעת הטבע המוכרת בשם 'אורות הצפון' במהלכה מאירים השמיים בצבעים ססגוניים.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.