מערכת COL צעיר | יום י"ד אייר ה׳תשפ״א 26.04.2021

הרוסי שברח מברית המועצות באמצעות המטוס שאיים על העולם

ויקטור בלנקו היה טייס רוסי שהחליט לברוח מגבולות ברית המועצות • באותו הזמן, בארצות הברית עבדו המהנדסים במרץ על פיתוח מטוס הF15 שנועד להתמודד עם מטוס רוסי סודי שהפחיד את העולם • ואז, המטוס המסתורי נוחת ביפן
הרוסי שברח מברית המועצות באמצעות המטוס שאיים על העולם
shutterstock

במשך שנים ארוכות עקב העולם בחרדה אחרי תחרות לא־נגמרת של שתי מעצמות העל – רוסיה וארצות הברית.

בתקופה שכונתה "המלחמה הקרה", התחרו ביניהם שתי המעצמות מי תהיה המדינה המצליחה והחזקה בעולם. המלחמה כללה כמובן בין השאר, גם יריבות קשה בתחום פיתוח כלי הנשק והיכולות הצבאיות.

 

מטוס רוסי מסתורי

בעיצומה של התחרות המאיימת הזו, נכנס אל התמונה מטוס רוסי מסתורי. המטוס הסודי, שרמזים על קיומו החלו לזרום אט־אט למדינות המערב, סיפרו על מטוס פלא, שכמותו עוד לא ראה העולם. הדיווחים שהגיעו לארגוני הביון סיפרו על מטוס שטס בגבהים אליהם הגיעו עד אז רק חלליות, במהירות עצומה ולמרחקים גדולים. המכשירים של אז, רק בקושי הצליחו לזהות את המטוס שחמק מעל מדינות כמעט בחשאיות. דווקא בישראל, הייתה הפעם הראשונה בה הצליחו לזהות באמצעות מכ"ם משוכלל את המטוס הרוסי חולף בשמיים.

הלחץ בארצות הברית היה גדול. הם חששו מכלי טיס שאין ביכולתם להתמודד איתו כראוי, ומיד נכנסו למירוץ אחר השעון, במטרה לייצר מטוס שיוכל להתמודד עם האיום הסובייטי.

 

הF15 נכנס גם לשימוש חיל האוויר הישראלי. בתמונה מטוס הF15 הישראלי "פתן" / צילום: shutterstock

 

המהנדסים האמריקאיים עבדו במרץ רב ובכל הכח, והתוצאה די הוכיחה את עצמה – כתום תקופה קצרה החלו מפעלי המטוסים בארצות הברית לייצר את הF15, מטוס הקרב שהדהים את העולם ביכולותיו. זה לא היה כל כך פשוט. המחיר של המטוס החדש היה 30 מיליון דולר – פי 10 ממחירו של הפאנטום, מטוס הקרב האמריקאי הנפוץ שהיה בשימוש לפני הF15 ועלה בסך הכל 3 מיליון דולר.

זה לא היה מספיק. שלטונות ארצות הברית עשו כל מאמץ כדי ללמוד את האיום שעמד מולם ולראות כיצד הם מתמודדים עימו. הם היו זקוקים ל'מישהו מבפנים' שידווח להם על יכולותיו של כלי הטייס הרוסי.

 

הטייס הרוסי הופך את הקערה

ויקטור בלנקו היה טייס מטוס הקרב הרוסי מיג 25.

המיג 25, היה מטוס הקרב הפלאי שהפחיד כל־כך את ארצות הברית. גם בתוך ברית המועצות, היה המטוס בגדר סוד כמוס, ורק מעטים ממש מקרב הדרג הגבוה בצבא הרוסי הובאו בסוד קיומו.

 

המיג 25. הדיר את שנתם של מומחי הצבא האמריקאי / צילום: shutterstock

 

ויקטור בלנקו שנא את ברית המועצות. הוא הרגיש כלוא מאחורי חומות המדינה שסגרה את שעריה בפני תושבים שחפצו לצאת ממנה. רוסיה של אותם השנים הייתה בית כלא גדול של עשרות מיליוני אסירים.

ביום מן הימים גמלה בליבו של ויקטור ההחלטה – לברוח. הוא יברח מברית המועצות ויגיע למדינה חופשית. מקום שבו יוכל לחיות בלא פחד.

לויקטור היה יתרון שרק בודדים מתושבי ברית המועצות זכו לו. היה לו מטוס.

נדרשו לו חודשים ארוכים של מחשבה על הרעיון, של התגברות על הפחד והחשש, אבל לבסוף גמלה בליבו ההחלטה. הוא עורק למערב. הוא בורח.

היה זה בבוקרו של יום ערפילי במיוחד. ויקטור צעד כמעט כמו בכל פעם אל מטוסו, לטיסת אימון קצרה ושגרתית. הוא קיבל אישור המראה והמיג 25 שלו, המריא אל על. הוא ספר את הדקות שעברו, ואז, בחלוף זמן מה מההמראה כיבה את מכשיר הקשר. מיד לאחר מכן הנמיך המטוס טוס, וחרטומו פנה מזרחה. עד שבמרכז הבקרה של בסיס חיל האויר הרוסי הבינו שמשהו לא בסדר, כבר היה מטוסו של ויקטור הרחק מעבר לגבולות רוסיה.

הלחץ בתא הטייס היה עצום. מיכל הדלק כבר התרוקן כמעט כולו וויקטור הבין שהוא חייב לנחות במהירות בשדה תעופה קרוב. הוא זיהה את שדה התעופה בעיר הקודטה שביפן, והנמיך טוס במהירות לכיוון מסלול נחיתה שזיהה באזור השדה. האירוע היה קרוב להגמר באסון. עם הגיעו לקרקע כמעט והתנגש ויקטור במטוס נוסעים, ורק בקושי הצליח לעצור את המטוס מטרים ספורים מעמוד שניצב בקצה המסלול.

 

תעודת הזהות הצבאית־סובייטית של ויקטור בלנקו / מקור: CIA, Public domain/Wikimedia Commons

 

לעיניהם של היפנים ההמומים יצא ויקטור מן המטוס, וביקש לקבל מקלט מדיני בארצות הברית. הוא קיבל את מבוקשו ולאשרם של האמריקנים לא היה גבול – הם קיבלו לידיהם בתמורה מטוס מיג 25 שלם.

לאחר תקופה ארוכה בה חקרו האמריקנים את המטוס מכל צדדיו, הוא נשלח בחזרה למדינת הייצור שלו, כשהוא מפורק לחלקים חלקים ומסודר בתוך 30 ארגזים. לרוסים הכועסים נותר רק להבין שהמשחק ממשיך, וזה הזמן לתכנן מטוס חדש שיהווה 'קונטרה' לF15 האמריקאי.

עבור היהודים התושבים בארץ הקודש היה זה סיום טוב לתקופה מפחידה. הרוסים שילבו יד באותה התקופה עם מצרים הסמוכה, ובמשך זמן רב שוטטו מטוסי המיג 25 בשמי הארץ כשהם חוקרים את המתקנים הצבאיים שבה בעיון רב. עריקתו של ויקטור בלנקו ופיתוחו של הF15 הביאו לכך ששוב לא יכלו המטוסים הרוסיים להיכנס ולבוא בגבולות הארץ באין מפריע. הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.