מערכת COL צעיר | יום י' אייר ה׳תשפ״א 22.04.2021

עומד על זמן שאול: הבניין הנטוי אליו נוהרים 5 מיליון מבקרים בשנה

הפתעות רבות ציפו למתכנני המגדל שבנייתו ארכה מאתיים שנה, וכבר בתחילתה הוא החל נוטה על צידו • לפי הערכות המומחים הוא יציב מספיק בשביל לעמוד למשך עוד 200 שנים קדימה • המגדל הנטוי של פיזה
עומד על זמן שאול: הבניין הנטוי אליו נוהרים 5 מיליון מבקרים בשנה
Nicola Giordano/Pixabay

"יש לנו סיבות טובות להאמין שהמגדל יכול לשרוד לפחות לעוד 200 שנים נוספות", אמר סלווטורה סטיס, שעומד בראש קבוצת המעקב אחר מצבו של מגדל פיזה. מי שביקר במגדל וראה את מצבו, יכול בהחלט להבין את החשש שזה יקרה עוד לפני כן.

 

המגדל הנטוי שבעיר פיזה, לא היה אמור להיות מגדל יוצא דופן, אלא שהנסיבות הביאו אותו להיות אחד מהבניינים המפורסמים בעולם. המגדל המפורסם, החל להיבנות לפני מעט יותר מ800 שנה בידי אדריכל איטלקי, שלא זכה לראות את הבניין בו השקיע מאמצים רבים עומד על תילו. 200 שנים לקחה הבנייה הארוכה, מתוכם, למשך כ100 שנים הופסקה הבניה, שחודשה לאחר מכן ונסתיימה סוף־סוף בשנת ה'קל"ג.

כבר בתום שש שנים מתחילת הבנייה הבינו הבונים, שמראהו של הבניין לא יהיה בדיוק כפי שתכננו. הנטייה החלה כבר אז, במהלך הבנייה, והם השקיעו מאמצים גדולים על מנת לחזק את האדמה שסביבו ולנסות לעצור את ההתדרדרות.

 

בימי מלחמת העולם השניה, שיתפו שלטונות איטליה פעולה עם הצבא הנאצי שמילא את מדינת המגף. במהלך הקרבות, גילה הצבא האמריקאי שכבר כבש חלקים נרחבים באזור, כי הגרמנים הקימו עמדת תצפית במרומי מגדל פיזה, ממנו הם צופים על מהלכי הצבא האמריקני ששלט בסמוך. במפקדה האמריקאית הוחלט להפציץ את המבנה ההיסטורי, אלא שברגע האחרון התקבלה ההודעה מדרגים גבוהים יותר בצבא, שלא לעשות זאת.

 

כבר בתום השנה השישית לבנייתו הבינו הבונים שהוא לא יראה בדיוק כמו שציפו מתחילה / צילום: Darryl Brooks/Unsplash

 

השנים חלפו, והמגדל הלך ונטה, עוד ועוד. לאט אבל בטוח, התקדם הבניין המפורסם לקראת קריסה מוחלטת. האבנים הכבדות שקעו באדמה, וכל שנה שעברה החריפה את המצב והעמידה את הבניין בסכנה קרובה יותר.

בשנת תש"נ, הגיעו השלטונות למסקנה כי אם לא ישוקם הבניין בקרוב, הוא עתיד לקרוס בתוך פחות ממאה שנה. ועדה בינלאומית הוקמה, ובה הוחלט על פעולות לשיקום המגדל בעלות של 23 מיליון יורו. האחראי על העבודות להצלת הבניין היה מומחה יהודי בשם פרננדו טראצ'ינה המתגורר ברומא, שם בעיית הבתים השוקעים באדמה היא בעיה מוכרת.

עבודות השיקום נמשכו 11 שנים, שלאחריהם נפתח המגדל שוב למבקרים, שהגיעו בהמוניהם. בתום עבודות השיקום חזר המגדל למצב בו היה לפני כ150 שנה, וכיום מעריכים שהוא יוכל להחזיק מעמד עוד לפחות 200 שנים קדימה.

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.