מערכת COL צעיר | יום ח' אייר ה׳תשפ״א 20.04.2021

סיפורה של רכבת הזהב הנאצית. מדובר באגדה או מטמון אמיתי?

האם אי־שם בעמקי מנהרה תחת מבצר בפולין נמצא אוצר הזהב הנעלם? • אגדה פולנית מספרת על רכבת נושאת רכוש יהודי שהוטמנה בדרכה לברלין • האוצר היהודי הגנוב
סיפורה של רכבת הזהב הנאצית. מדובר באגדה או מטמון אמיתי?
צילום: shutterstock

בתוך גודל השבר והחורבן שהמיטו הנאצים ימ"ש על עמנו, מתגמדים ומאבדים חשיבות מעשי הביזה של הגרמנים, שבשיטתיות ובמגמתיות מרושעת בזזו אוצרות ונכסים יהודיים בכל מקום אליו הגיעו.

האוצרות הרבים, ובהם פריטי אמנות יקרי ערך, נאספו וקובצו יחד בצורה מסודרת, כשהם נשלחים ברכבות מיוחדות לגרמניה. רכבות אלו, שנשאו את האוצרות הרבים כונו בשם 'רכבות הזהב', על שם הזהב הרב והאוצרות שנשאו.

אגדה מסתורית הילכה במשך שנים רבות בין תושבי העיר וירוצלב שבפולין, וסיפרה את סיפורה של אחת מאותם רכבות; בדרכה לגרמניה, סיפרה האגדה, הוטמנה הרכבת אי־שם מתחת לאדמה, והיא ממתינה שם עד עצם היום הזה לבוא המוצא שיגאל אותה, וישיב את אוצרותיה לבעליהם.

איך הגיעה הרכבת לבטן האדמה?

לקראת תום מלחמת העולם השניה, בשעה שכוחות בעלות הברית והצבא האדום התקדמו במהירות לעבר ברלין שבגרמניה, החל הצבא הגרמני לסגת ולברוח. גם מסיעי אחת מ'רכבות הזהב' שהייתה בדרכה לברלין, הבינו שהרכבת כבר לא תוכל להגיע בשלום ליעדה, ועקב כך, בחרו להסיט אותה מן הדרך ולהחביאה במנהרה סודית תחת אחד המבצרים שבאזור העיר וירוצלב שבפולין. לאחר הטמנתה, נסתם פתח המנהרה, ואיש אינו יודע עוד - עד היום - היכן מקומה.

במשך השנים, יצאו משלחות שונות לחפש באזור את הרכבת האבודה, אך העלו חרס בידם.

 

מנהרות רבות עוברות תחת טירות ומבצרים עתיקים באיזור ורוצלב שבפולין. בתמונה, מנהרה תת קרקעית באזור שנחשפה לאחרונה / צילום: shutterstock

 

לפני כחמש שנים, הצהירו שני תושבי פולין כי המידע על מיקום הרכבת נמצא בידם, והם מוכנים לחשוף אותו בתנאי שיזכו ב10 אחוז מהשלל שיימצא בעקבות התגלית.

בעקבות הצהרתם, פנתה ממשלת פולין לחשוף את הרכבת. שר התרבות של פולין גרם לגלים של התרגשות בעולם כאשר טען כי "יש הסתברות של 99 אחוזים שהרכבת אכן אמיתית", והצהיר כי הם קרובים להגיע אל המטמון החבוי.

רק לאחר כשנה, הכריזו מדענים וחוקרים שהגיעו לאזור כי "לא דובים ולא יער", הרכבת אינה נמצאת וככל הנראה גם לא הייתה מעולם. הגדיל להצהיר נגיד הבנק המרכזי של פולין שאמר כי "מדובר במתיחה".

רכבת הזהב, הייתה או לא? ייתכן שלא נדע עוד לעולם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.