מערכת COL צעיר | יום ז' אייר ה׳תשפ״א 19.04.2021

מסביב לגלובוס | מה עוד יש בשוויץ חוץ משוקולד והרים מושלגים?

גם למי שמעולם לא היה בה אין ספק – שוויץ היא מדינה שונה ומיוחדת • העובדות שלא הכרנו על המדינה היפה שבמרכז אירופה • המדינה בעלת הממציאים הרבים ביותר, שאזרחיה הם שיאני אכילת השוקולד העולמיים
מסביב לגלובוס | מה עוד יש בשוויץ חוץ משוקולד והרים מושלגים?
צילום: shutterstock

שוויץ היא אחת המדינות המעניינות באירופה. גם למי שמעולם לא היה בה אין ספק – שוויץ היא מדינה שונה ומיוחדת. כולנו מכירים את התמונות עוצרות הנשימה של הרי האלפים עטורי השלג הבוהק, של הפרות והפעמונים רועים באחו הירוק ושל הבתים הפשוטים שעומדים על צלע הר שנראה כאילו נלקח מחלום.

אבל שווייץ היא יותר מהרים יפים ושלג. מעבר ליופיה הטבעי, שווייץ מתאפיינת בשלווה מיוחדת, בתוחלת חיים גבוהה מהממוצע, ובחוקים קפדניים ששומרים על איכות חיים גבוהה עבור התושבים.

מלחמות, כמעט ולא פקדו את שווייץ בעבר, למעט בודדות. הסיבה לכך תלויה בעובדה שהמדינה מתפרסת על הרים ואזורים קשים ללחימה, כך שצבאות רבים העדיפו לוותר על ההרפתקה. ב200 השנים האחרונות, נוספה לכך גם העובדה ששווייץ החליטה לראות בעצמה מדינה 'נייטרלית' שאינה מתערבת במלחמות בשום אופן.

גם במלחמת העולם השניה, נשארה שווייץ מדינה עצמאית ולא נכבשה בידי הנאצים, אף שהייתה בידיהם תוכנית לעשות זאת. בימי המלחמה, סירבו שלטונות שווייץ לקבל לתחומם פליטים יהודיים שברחו מהנאצים וגרמה בכך למותם של יהודים רבים, הי"ד.

כחלק מהמדיניות הנייטרלית שלה, מפורסמת שווייץ בבנקים הגדולים שלה, המעניקים חיסיון לבעלי החשבונות בכך שסודיות בעליהם נותרת סודית.

 

הנה 7 עובדות שככל הנראה לא ידעתם על שווייץ:

 

 

1

על אף היותה של שווייץ אחת המדינות הקטנות באירופה, ברחבי המדינה הקטנה שולטות ארבע שפות שונות – גרמנית, צרפתית, איטלקית ורומאנש. לעיתים, זקוקים תושבי שווייץ מאיזורים שונים לשוחח ביניהם באנגלית על מנת להבין זה את זה.

 

2

אזרח המעיד על כך שהוא מובטל מעבודתו, מקבל "דמי אבטלה" למשך שנתיים שלמות. כחלק מדמי האבטלה, הוא זכאי גם ל"דמי חופשה", על מנת שיוכל לנפוש כראוי.

 

3

תוחלת החיים בשווייץ היא במקום השני בעולם, ובהתאם לכך אחוז הזקנים שחצו את גיל 100 בשווייץ הוא הגבוה ביותר מבין מדינות אירופה.

 

תוחלת חיים מהגבוהות בעולם / צילום: shutterstock

 

4

כולנו מכירים את השוקולד השוויצרי. שמעו הטוב יוצא למרחקים, ואין פלא אם כך שהאזרח השוויצרי הוא צרכן השוקולד הגדול בעולם. בממוצע, אוכל כל אזרח שוויצרי 11 קילו של שוקולד בשנה.

 

5

שווייץ מתהדרת בתואר המדינה בעלת כמות הממציאים הגדולה בעולם. כ2286 המצאות רשומות על שמם של תושבים שווייצרים, וזו בהחלט גאווה גדולה. בין ההמצאות שכולנו מכירים נמצאים הנייר כסף ועכבר המחשב.

 

 מקומיים מנגנים בכלי הנשיפה המסורתי של שווייץ המכונה 'קרן האלפים' / צילום: shutterstock

 

6

אחוז הפשיעה בשווייץ השלווה הוא מהנמוכים בעולם. זאת, בעוד כ45 אחוזים מתושבי המדינה מחזיקים בנשק. כל אזרח ששירת בצבא שווייץ (בשווייץ חובה לשרת בצבא) זכאי להחזיק בנשק.

 

7

 

בממוצע 4 פעמים בשנה נערך 'משאל עם' בשווייץ. משאל עם, הוא תהליך הדומה לבחירות, בו מביעים כל תושבי שווייץ את דעתם בשאלות שונות הנוגעות לעתיד המדינה, באמצעות פתק אותו הם משלשלים לתיבה בקלפי. לשם הדוגמה, אחד ממשאלי העם שהתקיים בשווייץ בשנים באחרונות, היה על השאלה – האם על המדינה לקנות מטוסי קרב חדשים? התשובה של השוויצרים הייתה אגב, בעד הרעיון.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.