מערכת COL צעיר | יום ז' אייר ה׳תשפ״א 19.04.2021

שלא שינו את שפתם | מסע בעקבות השפות היהודיות הלא מוכרות

בכל מקום בעולם בו ישבה קהילה יהודית היא מצאה את הדרכים להתבדל ולהתרחק מבני המקום שאינם יהודיים • אחת הדרכים ליצור בידול הייתה יצירת שפה ייחודית • מסע בעקבות שפות יהודיות לא מוכרות
שלא שינו את שפתם | מסע בעקבות השפות היהודיות הלא מוכרות
צילום: shutterstock

המדרש מונה ארבע סיבות בזכותם זכו בני ישראל לצאת ממצרים, האחת מהם היא שלא שינו את לשונם. השמירה על השפה הייחודית חיזקה במשך הדורות את הקשר בין היהודים בכל מקום בו נמצאו. היא ייחדה את היהודים, ויצרה מעין חיץ מפריד בין הכבשה לשבעים הזאבים שסביבה.

מבין השפות היהודיות ששימשו את היהודים במשך הדורות, ידועות בעיקר השפות יידיש ולאדינו. אבל למרבה הפלא, מסתבר שבמשך הגלות ארוכת השנים, שימשו את העם היהודי עשרות שפות שונות, מהם רבים שנכחדו במשך הזמן.

 

ערבית יהודית – הערבית היהודית היא שפה בעל ערך יהודי־היסטורי רב. ספרי יסוד רבים נכתבו בשפה זו, ובהם ספריו של הרמב"ם - "המורה נבוכים", "ספר המצוות" ועוד. גם גדולי ישראל אחרים בתקופתו ועוד קודם לכן כתבו ספרים שונים בשפה זו, רובם תורגמו, אך יש מעטים מהם שעוד נותרו כתובים בשפת המקור.

שפה זו החליפה את הארמית, ומלווה אותנו עוד מימי הגאונים. יהודים רבים בכל העולם דיברו את השפה שעיקרה ערבית, אך שזורה גם לשון הקודש וארמית. השפה הערבית-יהודית נכתבה באותיות עבריות.

שפה זו הייתה פופולרית ביותר עד לפני כמאה שנים.

עם הפיכת הצרפתית לשפה השלטת ברבים מארצות ערב, ובעקבות עזיבת היהודים ארצות אלו, הלכה השפה ונכחדה במהירות. כיום נעשים מאמצים רבים לשימורה ולהעברתה הלאה לדורות הבאים.

 

צילום: shutterstock

 

יידיש – זוהי השפה ששרדה ככל הנראה יותר מכל שאר השפות היהודיות העתיקות. ראשיתה, ככל הנראה לפני מעט יותר מ1000 שנים, והיא הייתה מדוברת בקרב יהודי אשכנז. במשך השנים, עם התפשטות היישוב היהודי בכל רחבי אירופה, היא התחלקה לניבים שונים שאפיינו את הקהילות השונות.

 

לאדינו – מקורה של שפת הלאדינו, נעוץ אי שם בספרד שלפני הגירוש. בשנים בהם הקהילה היהודית פרחה במקום והייתה למרכז מפורסם של גדולי עולם, הלכה ונוצרה בתוככי הקהילה היהודית שפה ייחודית, שהתבססה על ספרדית אך שולבו בה גם לשון הקודש וארמית. הגירוש מספרד לא עצר את הלאדינו, אלא גרם לה להתפשט לאזורים נוספים. עם השנים, קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם - ובהם הקהילות היהודיות בטורקיה, יוון, בולגריה ועוד רבות – הצטרפו לקבוצת דוברי הלאדינו, והיא נעשתה לאחת השפות היהודית המפורסמות. עם השנים, בעיקר לאחר החרבת הקהילות במהלך מלחמות העולם וכן בעקבות העלייה לארץ של שארית הפליטה שנותרה בהם, הלכה השפה והגיעה כמעט לכדי הכחדה. בשנים האחרונות, קמה תנועה של אחרוני דוברי השפה וצאצאיהם, הפועלת בשטחים שונים על מנת לקדם את מעמדה ו'להחיות' את השפה־היהודית המיוחדת שכמעט ונעלמה.

 

הספר המפורסם 'ילקוט מעם לועז' נכתב במקורו בשפת הלאדינו ורק לאחר מכן תורגם גם ללשון הקודש / צילום: wikimedia

 

פרובנסלית יהודית – הפרובנסלית יהודית, שנקראת גם 'שואדית', הייתה שפתם של יהודי צרפת שהתגוררו באיזור פרובנס שבמדינה. השפה השתמרה כ700 שנים, כשבמשך הזמן דובריה הולכים ונעשים נדירים יותר. דובר השפה האחרון היה יהודי בשם ארמנד לונל, שנפטר לפני כ45 שנים.

 

שפות נוספות שהיו נפוצות בעבר הם הארמית החדשה, צרפתית יהודית, צ'כית יהודית (כונתה גם 'לשון כנען'), ועוד עשרות רבות אחרות.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.