מערכת COL צעיר | יום ג' אייר ה׳תשפ״א 15.04.2021

התרופה שהפכה למשקה פופולרי: ההמצאות ששינו את העולם

היום לפני 240 שנה, נמכר משקה הקולה בפעם הראשונה, איך 'המציאו' אותו? • סיפורם של המצאות שונות, חשובות ושאינם • מרתק
התרופה שהפכה למשקה פופולרי: ההמצאות ששינו את העולם
shutterstock

 

החל מהמחשב שאנחנו מחזיקים וכלה בספרים שאנו קוראים, העולם שסביבנו מלא בהמצאות שונות, גדולות וקטנות. חלקם הגדול חשובות ונצרכות, במידה שאנו מתפלאים איך יכול היה העולם להתקיים בלעדיהם.

בחרנו ארבע המצאות מעניינות, כדי ללמוד כיצד אדם בודד שהשקיע מחשבה, גרם למהפכה גדולה כל כך, עבור אנשים רבים כל כך.

 

הדפוס של גוטנברג

בסביבות שנת ה"ר, כלומר, לפני חמש מאות שנים בערך, באה לעולם מכונת הדפוס הראשונה. היא הייתה אומנם מכונה פרמיטיבית ולא כל כך דומה למה שאנחנו מכירים היום, אבל היא הדפיסה. ובתור התחלה, היא הייתה המצאה ענקית.

הזכות על המצאתה של המכונה שמורה ליוהן גוטנברג, אמן גוי שהתגורר בעיר שטאסבורג (כיום, עיר צרפתית). גוטנברג שהיה צורף זהב במקצועו, חיפש דרך לחסוך את מלאכת כתיבת הספרים שנעשתה עד אז בכתב יד, ועבודתו בתחום הצורפות סייעה לו בכך.

למרות שהמצאתו הייתה מן ההמצאות החשובות שידעה ההיסטוריה, מסתבר שבעבור גוטנברג היא הייתה אסון. על מנת לשווק את ההמצאה לווה גוטנברג סכומים עצומים, ועל אף שספריו המודפסים התקבלו בהתלהבות, הוא לא הספיק להשיב את ההלוואות שלקח, בזמן המיועד. במקום כסף, בחרו המלווים לקחת ממנו את הדפוס, ממנו הרוויחו בהמשך רווחים עצומים. רוטנבורג עצמו נותר חסר־כל, והלך לעולמו כואב ורצוץ כעבור מספר שנים.

 

דפוס עתיק באנטוורפן שבבלגיה / צילום: shutterstock

 

240 שנה למשקה ה'קוקה קולה'

זה היה אמור להיות בכלל תרופה עבור כאב ראש, אבל ג'ון פמברטון, הרוקח מג'ורג'יה שניסה לרקוח את התרופה החדשה, הבין שבתור משקה זה יילך הרבה יותר טוב. לימים הוא יספר כי כאשר ניסה לרקוח לעצמו תרופה לכאב הראש, שפך כמה חומרים לתוך קומקום, והתערובת שנוצרה הפכה למשקה פופולרי ולסוד שנשמר עד היום. ג'ון מכר את הנוסחה לשני אנשים שהפכו את המשקה להצלחה גדולה. היום שבו החל להמכר המשקה האהוב בגרסתו העכשווית היה בדיוק היום לפני 240 שנה, בג' באייר תרמ"ו.

 

תרופה נפלאה לכאב ראש / צילום: shutterstock

 

הצ'יפס הדק והיבש

סרגוטה ספרינגס, ניו יורק. ה'תרי"ד.

צלחת תפוחי האדמה האפויים עמדה מבויישת על שולחן המטבח. ג'ורג' קראם עמד על ידה, מעט מבוייש גם כן, אך לא פחות מכך – כועס.

הלקוח המפונק שהגיע אל המסעדה החזיר את צלחת תפוחי האדמה האפויים שביקש, בתלונה שחזרה ונשנתה שוב ושוב – תפוחי האדמה אינם עשויים טוב, הם עבים מידי!

ג'ורג' החליט להשיב ללקוח כחוצפתו. הלקוח ביקש תפוח אדמה דקים יותר? הוא יקבל תפוחי אדמה דקים יותר.

עם הצלחת ועליה תפוחי האדמה האפויים, חתוכים דק־דק יצא ג'ורג' אל הלקוח כשהוא בטוח שיצליח לעצבן את הלקוח המפונק, אך ראו זה פלא, הוא כל כך אהב עד כדי שביקש מנה נוספת. וכך נוצר הצ'יפס, בטעות גמורה.

מעז, יצא מתוק. כלומר, מלוח.

 

זה בכלל לא היה אמור להיות טעים / צילום: shutterstock 

 

משחק הקפיץ

השולחן של ריצ'רד ג'יימס, מהנדס בשירות חיל הים האמריקאי, היה עמוס בניירות, ברזלים בגדלים וצורות שונים, ומה לא בעצם. הרבה בלגן, שהיה אמור ליצור בסוף מכונה שתפקח על עוצמת ה'כוח סוס' של ספינות הצי האמריקאי. סוף כל סוף, נראה היה לו שהוא מצא דרך להרכיב את המכונה המשוכללת – הוא מתח את אחד הקפיצים מעברו האחד של השולחן לעברו השני, ו..הופ, הקפיץ התחמק וקפץ בדילוגים עליזים אל פינת החדר. המראה המשעשע, תפס את עיניו של ריצ'רד שהבין שגם אם את המכונה הוא לא יצליח ליצור, צעצוע נהדר לילדים כבר יש לו. תקופה קצרה לאחר מכן, בשנת תש"ה, כבר ניתן היה למצוא את הקפיץ בכל חנויות המשחקים האמריקאיות.

 

אם לא מכונה, לפחות משחק ילדים / צילום: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.