מערכת COL צעיר | יום א' אייר ה׳תשפ״א 13.04.2021

שודדי הים היהודיים: סודה של הקהילה היהודית באי הקריבי

באי קטן במרכז אמריקה התגוררה קהילה יהודית שהחביאה במשך שנים סוד מפתיע • קהילת שודדי הים היהודיים שרק רצתה לנקום בממלכה הספרדית על מעשיה •  סיפור היסטורי מרתק
שודדי הים היהודיים: סודה של הקהילה היהודית באי הקריבי

ההפתעה שהכתה את חברי המשלחת, רק הצליחה לאשר את מה שחיפשו שנים. הציור שעל גבי המצבות היה ברור ולא הותיר מקום לספק – הם עמדו מעל קבריהם של שודדי ים יהודיים.

זה קרה לפני שנים ספורות, משלחת יצאה לג'מייקה, אי במרכז אמריקה, על מנת לחקור את האגדה שעברה מפה לאוזן לאורך שנים ארוכות. האגדה המדהימה, שנשמעת הייתה כמו פנטזיה בלתי־מציאותית, סיפרה כי רק לפני כשלוש מאות שנים, חיו בג'מייקה הרחוקה קהילה של יהודים שומרי תורה, שהסתובבו ברחבי האוקיינוס בספינה שעל תורנה סימנם של שודדי הים – הדגל והציור המפורסם.

זה היה נשמע מופרך – יהודים שודדי ים? איך זה ייתכן?

אבל הם יצאו בעקבות האגדה. חיפשו וחיפשו, עד שכמעט ואמרו נואש. רגע לפני הסוף, כאשר כמעט פנו ושבו על עקבותיהם, הם הגיעו לבית קברות יהודי עתיק באי המרוחק. גם בבית הקברות העזוב כמעט ולא מצאו שום רמז למה שחיפשו, עד שלפתע היא נגלתה מול עיניהם. המצבה הראשונה, ועליה אותיות בעברית "צדיק ישר והגון". ומעליהם, מי היה מאמין - סמלם של השודדים.

אחריה הם מצאו עוד כמה, על כולם סימנים מובהקים שהעידו למעלה מכל ספק כי במקום זה פעלו שודדים יהודיים.

 

אחת המצבות שנמצאו. ניתן להבחין בסמלם של שודדי הים בחלקה העליון של המצבה

 

כדי להבין את סיפורם של שודדי הים היהודיים, עלינו להכיר מעט את ההיסטוריה של אותה התקופה.

מקורה של הקהילה היהודית בג'מייקה נעוץ אי־שם בספרד של ימי האינקווזיציה. יהודים רבים נפוצו על פני העולם במטרה למצוא מנוח לכף רגלם, לאחר שגורשו כאשר סירבו לדרישת המלוכה הספרדית שהתנתה את הישארותם בהמרת דת ר"ל.

לאחר תקופה, הצטרף גם מלך פורטוגל לדרישה ויהודים רבים (חלקם הגדול כאלו שעזבו את ספרד בעת הגירוש והתיישבו בפורטוגל) נאלצו לברוח, בטרם תשיג אותם ידה של הכנסייה הארורה.

באותו הזמן ממש, יצא כריסטופר קולומבוס למסעו המפורסם, שבסופו גילה את אמריקה.

עם גילויה של היבשת החדשה, החלו להבנות בה מושבות וערים של מתיישבים שונים מאירופה כולה. תחילה מספרד ולאחר מכן גם ממדינות אחרות.

קולומבוס שגילה את היבשת, דרש מבית המלוכה הספרדי כי אזור האי ג'מייקה יעבור לשליטתו המלאה, והוא ומשפחתו יוכלו לעשות בה כטוב בעיניהם. לבסוף, קיבל בית המלוכה את הדרישה, וקולומבוס קיבל לרשותו את השטח שביקש.

 

נהר בג'מייקה. קולומבוס ביקש שהאי יישאר בשליטת משפחתו / צילום: Peter Kaul/Pixabay 

 

ההשערות רבות, אך איש אינו יודע מדוע לא קיבלה האינקווזיציה אישור לפעול באזור שליטתו של קולומבוס. יש טוענים כי קולומבוס היה יהודי אנוס שהחביא את יהדותו, אך אין לכך הוכחות בעלות תוקף.

קולומבוס מיודענו קיבל את בקשתם של קבוצת יהודים לייסד את קהילתם בג'מייקה, ומאז פרחה שם במשך שנים רבות קהילה יהודית מיוחדת. הייתה זו הקהילה היהודית הראשונה בעולם שזכתה לשוויון זכויות עם שאר תושבי המקום, ונציגיה אחזו במספר מושבים מכובד בפרלמנט המקומי. בהתאם לכך, פעילות הפרלמנט הייתה מושבתת מידי שנה במהלך יום כיפור. באותה התקופה, לא היה למציאות שכזו אח ורע בכל רחבי העולם.

 

זה לא קרה מיד, ולקח משך זמן רב עד שיכלו היהודים במושבה לגלות את יהדותם, אבל גם בעוד נאלצו להסתיר זאת, לא סבלו הם מנחת זרועה של האינקוויזיציה, למרות שמדובר היה במושבה ספרדית.
 

 

בליבם של חברי הקהילה היהודית הקטנה שררה שנאה עזה לספרד ובית המלוכה שלה. היו אלו יהודים שאיבדו את כל רכושם, סבלו מסכת של תלאות ונדודים, ושרבים מקרוביהם ובני משפחתם עונו ונרצחו על קידוש השם, בידי הממסד הספרדי. הם רצו לנקום. הם האמינו שבידיהם להפיל את הממלכה האדירה ולגרום לה נזקים שיביאו למפלתה.

העובדות הם, שתושבי ג'מייקה לא היו היחידים. באותה התקופה התפרסמו כמה שודדי ים יהודיים עזי נפש, מהם יהודים שומרי מצוות, שחפצו לנקום בספרד הארורה.

ואכן, הסיפורים על פעולותיהם ההרואיות של שודדי הים היהודיים, נפוצו על פני תבל, והם הצליחו להטיל את חיתתם בקרב בעלי האוניות הספרדיות. אוניותיהם נקראו בשמות היהודיים "מלכת אסתר", "מגן אברהם" ועוד, והם היו ספינות יהודיות לחלוטין, ששמרו שבת וכשרות.

שודדי הים היהודיים שיתפו פעולה גם עם מדינות אחרות, כמו אנגליה ומרוקו במלחמותיהם נגד ספרד.

עם הזמן הלכה הקהילה היהודית בג'מייקה והתבוללה ר"ל, וכיום כמעט ולא נותרו בה יהודים מקומיים. למרבה הצער, ניתן למצוא שם גויים גמורים הנושאים את השם 'כהן' או 'לוי' ושמות משפחה יהודיים נוספים שנותרו שם ומשמשים משפחות רבות.

האי ג'מייקה מלא במשך כל השנה בתיירים ובהם יהודים רבים. עבור אותם תיירים ועבור הקהילה הקטנה שנותרה במקום הגיע לאי לפני מספר שנים הרב יעקב יוסף רסקין שליח הרבי, הדואג לחיים יהודיים במקום.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.