יום י"א ניסן ה׳תשפ״א 24.03.2021

40 שנה להקמת המכון שמוציא לאור את שיחות הרבי בעברית

בשיחה עם הרצל קוסאשוילי ברדיו COL, גולל מנכ"ל 'ועד הנחות בלה"ק, הרב חיים שאול ברוק, את השתלשלות הקמת המוסד, את העידודים מהרבי - וחשף כמה מספרים מאחורי הקלעים • במלאת 40 שנה להקמה, בי"א ניסן
40 שנה להקמת המכון שמוציא לאור את שיחות הרבי בעברית
הרב ברוק עם הרצל קוסאשוילי, לפני כשבועיים, בחצר בית אוהל חב"ד ליובאויוטש, מקבל את הכרך החדש של 'תורת מנחם' שהגיע מבית הדפוס בישראל

בימים אלה מולאים 40 שנה להקמת מוסד "ועד הנחות בלה"ק", הגוף העורך את שיחותיו הקדושות של הרבי בעברית ומפיץ אותם בכל רחבי העולם. עד אתה יצאו 45 כרכים של 'תורת מנחם התוועדויות' על השנים תשמ"ב-תשנ"ב, ועוד 72 כרכים על השיחות של הרבי החל משנת תש"י, והעבודה בעיצומה. כמו כן בכל שבוע יוצא לאור קונטרס חדש עם הנחות משיחות של הרבי, מתאריכים שהזמן גרמא.

בשיחה עם הרצל קוסאשוילי, בתכנית 'ליל שישי' ברדיו COL, גולל הרב חיים שאול ברוק, מנכ"ל המוסד את ימי הבראשית של המוסד, את השתלשלותו ואת המעורבות מהרבי לכל אורך הדרך.


האזינו לראיון המלא >>>


"הרעיון להקמת המוסד", סיפר הרב ברוק, "ניבט כמה שנים לפני תשמ"א בקרב כמה תמימים שלא ידעו לקרוא אידיש ורצו להבין את השיחות. בישיבה במגדל העמק ערכו כמה שיחות מתומללות. הרב דוד פלדמן (כיום העורך הראשי בועד הנחות בלה"ק. ש"מ) כבר ערך משנת תשל"ו כמה שיחות של הרבי באידיש ונסע לשליחות לאחר מכן באילת. באמצע תשמ"א, קרוב לי"א ניסן חזר לארה"ב.

"ביוזמתו של הרב מני וולף מנחלת הר חב"ד, שלקח על עצמו את היוזמה להפיץ את השיחות של הרבי, הוקם המוסד. הרב וולף דאג לגשמיות והרב פלדמן התעסק בעבודת העריכה בפועל. מאז י"א ניסן תשמ"א התחילו להוציא אחרי כל הוועדות שהרבי דיבר התחילו להוציא את כל השיחות בעברית.

"בהתחלה הכינו את השיחות פה בארה"ב, ר' יואל היה עובר, ואחרי זה היו שולחים לארץ, לאת"ה בכפר חב"ד, שם היו מדפיסים את השיחות ומפיצים אותם בקרב דוברי העברית וגם שולחים העתקים מודפסים לכאן. עם הזמן, כשגם כאן היו שרצו לקרוא את ההתוועדויות, התחילו להדפיס גם כאן.

"המטרה בכל העבודה, הייתה שעד יום שלישי בשבוע כבר יוכלו ללמוד את השיחה שהרבי אמר בשבת, בכל מקום שהוא, מתוך גיליון מודפס". 

במשך עשר שנים, מתשמ"ב ועד תשנ"ב, יצא לאור בכל שנה כרכים שסיכמו את כל השיחות עד אותה תקופה. כשלוש כרכים בכל שנה. הרבי היה מקבל את הכרך הראשון. במרוצת השנים הרעיף הרבי עידודים על פעילות המוסד.

"אין לך עידוד גדול מזה, שהרבי עצמו ירד עם הספרים של 'תורת מנחם' לא אחת", אומר הרב ברוק. "עודד הרבה את הדברים שהודפסו".

בהמשך השיחה הזכיר הרב ברוק את השותפים בעריכת והדפסת השיחות במרוצת השנים, בארץ ובארה"ב. בישראל: הרב מני וולף והרב שייע סגל. בארה"ב הרב אליקים וולף והרב ישראל שמעון קלמנסון, הרב שלום חריטונוב והרב דוד אולידורט, נוסף לעוד בחורים רבים שסייעו, וכיום משמשים כשלוחי הרבי ברחבי העולם.

על היוזמה לערוך ולהוציא לאור מחדש את כלל השיחות של הרבי, עד שנת תשמ"א, שהודפסו בכרכי 'שיחות קודש' באידיש, סיפר הרב ברוק: "זה היה לקראת י' שבט תנש"א. ישבו במשרד והעלו תכנית, להביא את השיחות של השנים הראשונות לכל העולם, גם בלשון הקודש.

"התחילו לאסוף את השיחות. במשך 35 שנה אנחנו אוספים את התורה של הרבי. הרבה שיחות נמצאות בהקלטות שהקליטו יהודים בזמנו, בעיקר בשנים הראשונות. יש כמו כן הרבה רשימות, הנחות, שרשמו השומעים בכמויות שאי אפשר לשער. יש קרוב לאלף מענות של הרבי, הקשורים לרשימות מההתוועדויות שהודפסו בסדרה של תורת מנחם".

כרך ע"ב יצא לאור לפני שבועות אחדים. הרב ברוק חותם כי מקווה שכבר לקראת יום ההילולא ג' תמוז ייצא כרך נוסף ע"ג.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.