צבי סופר | יום כ"ח אדר ה׳תשפ״א 12.03.2021

נעם זיגמן: "חב"ד לא נמצאת בכיס של אף אחד, וטוב שכך"

סקירה על מערכת הבחירות מהזווית החב"דית, עם העיתונאי החב"די נעם זיגמן שהתארח בסוף השבוע לתכנית "ליל שישי" ברדיו COL, בהגשת הרצל קוסאשוילי • האם יש שינוי בנתוני ההצבעה החב"דית בסבב הנוכחי לעומת הסבב הקודם? לאן הרוח נושבת? • ומה לגבי נציגי חב"ד במועצות המקומיות, האם יש להם השפעה על אופן ההצבעה לבחירות הכלליות לכנסת?
נעם זיגמן:
תעמולת בחירות בסמוך לקלפי (צילום אילוסטרציה: ניתאי אבל, COL) משמאל: נעם זיגמן

סקירה על מערכת הבחירות מהזווית החב"דית, עם העיתונאי החב"די נעם זיגמן מ'קול ברמה' ועורך האתר 'לדעת' שהתארח בסוף השבוע לתכנית "ליל שישי" ברדיו COL, בהגשת הרצל קוסאשוילי.

הרצל: תן לנו סקירה של הבחירות מהזווית הדתית-חרדית: ש"ס, אגודה, הציונות הדתית?

זיגמן: "תלוי מאיזה צד אתה מסתכל על זה. ממבטה של יהדות התורה, יש שיגידו שהכל טוב ונפלא, שרצים ביחד בניגוד לדיבורים שהיו על פילוג בין אגודה לדגל התורה. מהזווית האחרת אני לא בטוח שמצבם הוא הכי טוב בשטח, יש אדישות בציבור החרדי. יכול להיות מאוד שאם היו הולכים בנפרד הכוח שלהם היה גדול יותר.

בציבור החרדי ניתן לזהות אדישות, לצד כאלו שאומרים שהפעם שיצביעו לסמוטריץ' למרות שהם תמיד הצביעו ג'.

יש פה כמה פקטורים שקשורים לאחוז ההצבעה ביום הבחירות, כגון אחוזי ההצבעה בציבור הערבי, כך גם השמאל המאוכזב מבני גנץ, ומרץ שנמצאת בירידה. במקרה של אחוז הצבעה נמוך בציבורים הללו, זה יורגש פחות בתוצאת מספר המנדטים של יהדות התורה.

אבל אם שיעור ההצבעה יהיה גבוה יחסי אז יש לה ליהדות התורה ממה לחשוש.

ומה עם ש"ס?

"הציבור המסורתי של מצביעי ש"ס הוא הומוגני והקמפיין שלהם מצויין. מצד אחד חיבוק לליכוד ומצד שני האנשים נשארים אצלם ומצביעים לש"ס. במצב הנוכחי כשנתניהו מנסה לשתות מנדטים מכל כיוון, ש"ס מכוונת נכון שלא לתת את הקולות הללו לנתניהו. אז הם במצב טוב, לפחות עם הקמפיין.

בעין החב"דית אתה מזהה שינוי? לעומת הפעם שעברה שהיתה אז אמירה יותר ברורה, נראה עכשיו כאילו יש 'חופש הצבעה' יותר והכיוון נוטה יותר לסמוטריץ'?

"נקודה נכונה. בפעם שעברה הרבנים הורו שלא להצביע למי שיש סיכוי שלא תעבור את אחוז החסימה, וזה השפיע. התוצאה היתה ברורה לכולם מראש, עם בן גביר, ידעו לאן זה הולך...

"הפעם זה נראה אחרת, רבים בחב"ד נטשו את הימין האידיאולוגי והלכו לג' או לש"ס. במקרה הנוכחי אני רואה שזה דווקא הולך לכיוון ההפוך.

"חב"ד לא הולכת כגוש אחד ולא מתערבת בפוליטיקה וטוב שכך. אבל בסוף, אם מסתכלים כעת על הרוח שנושבת בחוץ, סמוטריץ' כרגע הוא שמקבל את מרבית הקולות בשלב זה.

איך מסתכלים על זה בציבור החרדי הכללי?

"חשוב שיודעים שחב"ד לא נמצאת בכיס של אף אחד, גם לא בכיס שלהם. כפר חב"ד הוא מדגם מייצג, שיכון חב"ד בלוד ושכונת חב"ד צפת גם הן מדגם חב"די וכולם רואים את התוצאות. התוצאות לא משקרות, כולם יודעים.

"יאיר לפיד התייחס לזה בהתבטאות אומללה ואמנם חזר בו כי הבין שעשה טעות. טוב שאחרים לא עושים מה שהוא עשה כי בסופו של דבר לא נכון לומר לחב"דניקים "למה אתם מצביעים כך ולא אחרת."

"עדיין זו מערכת בחירות ויש גם קמפיינים ממוקדים עבור חב"ד.

יש דבר כזה קול צף בציבור החרדי?

"גם בציבור החרדי יש דבר כזה, אבל ההיצע לא גדול. יש לך 3 מפלגות וההיצע לא רחב. במגזר החילוני הכללי יש אופציות רבות יותר.

ניתן לזהות מגמת התערות של נציגים חב"דיים בפוליטיקה המקומית. יש לזה השפעה מבחינת ההצבעה החב"דית לכנסת? כהכרת הטוב למי שעוזרים להם במהלך השנה?

"הייתי מפריד בין הדברים.

"על עצמי אני יכול לספר, ואני לא מתבייש לומר את זה, בבחירות הקודמות המוניציפליות הצבעתי לנציג דגל התורה בעיר חיפה, למרות שהיה גם נציג של אגודת ישראל, וזאת בשל העזרה שקיבלתי. ספציפית עזר לי אותו נציג דגל התורה וגם עזר ללא מעט חב"דניקים אחרים. ראיתי שהוא עוזר ואמרתי 'מגיע לו'. חייבים לעשות את ההבדל הזה. כשאתה חבר מועצת עיר זה בפרקטיקה. עם חברי כנסת יתכן שיש עזרה בדברים רחבים יותר, אבל עזרה נקודתית ואישית ברמה המוניציפלית, זה עניין אחר לגמרי."

האזינו לראיון המלא:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.