שניאור דייטש | יום ט"ז אדר ה׳תשפ״א 28.02.2021

חברת JEM תובעת את אנשי 'רבי דרייב' על הפרת זכויות יוצרים

בית המשפט יכריע: חברת JEM, שבהשקעה של מיליוני דולרים ועבודה שנמשכה עשרות שנים יצרה את ארכיון המדיה הגדול של הרבי - תובעת בבית המשפט בניו יורק את אנשי מוסד 'רבי דרייב', שלטענתם גונב חומרים רבים
חברת JEM תובעת את אנשי 'רבי דרייב' על הפרת זכויות יוצרים

חברת המדיה החב"דית JEM, שבעמל של עשרות שנות עבודה ובהשקעה של מיליוני דולרים יצר את ארכיון המדיה הגדול של הרבי - הגישה השבוע תביעה לבית המשפט המחוזי במזרח ניו יורק נגד אנשי מוסד "רבי דרייב", בטענה שאלו משתמשים בחומריהם ללא רשות ומפירים את זכויותיהם.

התביעה הוגשה ביום שלישי כנגד התמימים שמואל באטלר ומענדל מינץ המפעילים את 'רבי דרייב'.

ארגון גֶ'ם (JEM), בשמו המלא Jewish Educational Media (בתרגום מילולי לעברית: תקשורת יהודית חינוכית), פועל תחת המרכז לענייני חינוך והוקם לפני כארבעים שנה. במשך שנים רבות העבירה החברה בשידור חי את התוועדויותיו של הרבי. במרוצת השנים זכו לקבל מנהליה מענות קודש ועידודים נפלאים מהרבי.

בשנים של אחרי ג' תמוז שמה לה החברה כמטרה לשמור את כל סלילי האודיו, הוידאו והתמונות של הרבי. במסגרת כך רכשה בעלויות של מיליוני דולרים אוספים שצילמו חסידים שונים. האוסף המרכזי נקנה מידי ר' חיים ברוך הלברשטאם, מנהל WLCC, לפני כ-14 שנים.

חברת JEM מפרסמת בכל שבוע מגזין וידאו בשם 'תורת חיים' ובו קטעי וידאו של הרבי. משרדי החברה ממוקמים בשכונת קראון הייטס. מנהל החברה הוא הרב אלקנה שמוטקין. ב-JEM מציינים כי החברה פועלת ללא מטרות רווח. ההכנסות, לדבריהם, מכסות רק כשלושים אחוז מהעלויות. רבני חב"ד התירו לתרום ואף לקנות מהם וידאו מכספי מעשר.

טענות על הפרת זכויות מצד אנשי 'רבי דרייב' עלו כבר בעבר. מנדל מינץ, ממנהלי 'רבי דרייב', טען כי מותר לו על פי ההלכה להשתמש בחומרים. "אדם אינו יכול להעתיק את תורתו של הרבי, כמו גם כל תמונה או מדיה שלו", טען. כך בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט.

עוד טענו אנשי JEM בכתב התביעה, כי בחלק מהמקרים חתכו אנשי 'רבי דרייב' את הלוגו שלהם מהתמונות ובמקומו שתלו לוגו של 'רבי דרייב'.

הנושא עלה כבר בדין תורה בית הדין של הוועד המרכזי של רבני חב"ד-ליובאוויטש בארצות הברית ובקנדה, אך לטענת אנשי 'רבי דרייב' אין להם סמכות בכל הנוגע למקרה.

בית הדין פסק כי ניתנה רשות לג'ם לפנות לבית משפט אזרחי, מה שאכן קרה. חברת ג'ם מבקשת פיצוי והחזר כספי בגין נזקים וכן הורדת אתר 'רבי דרייב' מכל רשתות המדיה החברתית.

 •

הרב אלקנה שמוטקין, מנהל חברת JEM, פרסם מכתב ובו הוא מנסה להסביר את הצעד שננקט. הנה חלק ממכתבו:

"ידיד יקר,

אני כותב כדי להודיע ​​לך על התפתחות חשובה במהלך השותפות שלנו להביא את הקול, התמונה והמסר של הרבי לעולם כולו.

במהלך התקופה הבאה נעבוד על מנת להגן על הבעלות של JEM על ההקלטות של הרבי. אנו מאתגרים כמה מאלו שבאו שוב ושוב, באופן בולט וברצון גנב את הסרטונים, התמונות והשמע. בעזרת ה', אנו מתכוונים ומצפים לזכות בהתדיינות זו.

א. הפרת הלכה וזכויות יוצרים וגישתו של הרבי

בארבעים השנים האחרונות JEM השקיעה עשרות מיליוני דולרים בשידור, לשחזר, לייצר ולספק גישה ויש לנו כל תוכנית להמשיך אי פעם מידה גדולה יותר, בעזרת ה'.

איננו טוענים לבעלות בלעדית על רעיונותיו או השראתו של הרבי; אלו הם הירושה הנצחית של כל חסיד וכל יהודי. אנחנו, לעומת זאת, מפעילים את שלנו בעלות על הקלטות אלה כנגד אלה שגנבו אותם ושוב ושוב התהדרו בזה. מישהו קם וקובע כי JEM אינה הבעלים של חומרים ואנחנו מאתגרים את הקביעה הזו. כמה מהסיבות לכך כל כך פשוטות:

לא נכון:

רווחים פיננסים. JEM השקיעה משאבים אדירים בשיקום, שימור, קטלוג ובאופן אחר לחשוב על הבטיחות והבריאות ארוכת הטווח של הארכיון

באותה דרך בה הקלטנו ושמרנו עדויות רבות ככל האפשר).

זה עולה הרבה לעשות את העבודה שאנחנו עושים. זה לא הגיוני ולא בר קיימא לומר שקבוצה של למעלה משלושים אברכים ובחורים מקדישה את חייהם לתחזוקת ההקלטות קיימות, המייצרות זרם הולך וגדל של חומרים באיכות גבוהה וגיוס מיליוני הדולרים הרבים הדרושים לשם כך - ובאותה עת, אחרים מנסים בעקביות לגזול את הבעלות שלהם על אותו חומר ממש.

ב. החלטה

מהיום הראשון, מימשנו את הבעלות שלנו. אנחנו לא נרדוף אחרי כל פרסום שהוא לא ברשות. במקרים בהם אנשים צעדו רחוק מדי, היה לנו שיחות בריאות ובדרך כלל הצליחו לפתור את המצב בחביבות.

במקרה זה, למרבה הצער, הזמן למו"מ עבר. בשבע השנים האחרונות, עשינו ניסיונות ופתיחות רבים לשבת ולדון בעניינים עם הנתבעים, באופן ישיר ובאמצעות צדדים שלישיים, ללא הצלחה. בסופו של דבר, אנחנו פנינו לועד רבני ליובאוויטש. לאחר חודשים ארוכים הודיעו הנאשמים כי לרבנים אין סמכות לומר להם מה לעשות. בית הדין הורה לנו שנפנה לבית המשפט לקבלת סעד.

ג. גישה לחומרים

אחד הדברים המאכזבים ביותר במקרה זה הוא טענתם המקורית של הנאשמים כי הם משחררים את הסרטונים הגולמיים הנעולים לרווחת החסידים (מאז ההרחבה לתחומים רבים אחרים כולל פרסום ספרים ותצלומים, החלפת הלוגו של JEM עם לוגו משלהם על כמויות חומרים גדולות וכו'). העובדה היא; הולך הכל הדרך חזרה להשקת פרויקט השימור המסיבי שלנו, אחד המפתח שצוין המטרות היו לספק גישה כזו..."

 

להורדה: מכתבו של הרב אלקנה שמוטקין, וכתב התביעה המלא

מכתבו של מנהל ג'ם הרב אלקנה שמוטקין - לחצו כאן
כתב התביעה המלא - לחצו כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.