| יום ו' אדר ה׳תשפ״א 18.02.2021

היום זה מתחיל: קורס פיקוח מקוואות מבית 'הבינני'

הפוסק הליטאי הרב מאיר פויזן ממעונו שבקרית ספר: "כשאני בונה בשיטת 'בור-על גבי-בור' אני יכול לישון בשקט" | טיפה מהקורס | תקציר מיוחד מהראיון הבלעדי באדיבות כפר חב"ד 
היום זה מתחיל: קורס פיקוח מקוואות מבית 'הבינני'

צפו בוידאו:

הבינני 2 from yitzchok on Vimeo.

 


שלמה מן

 

 

---

"בור-על גבי-בור זו השיטה הכי טובה לבנות מקווה, את זה כבר השכלתי בהגיוני לפני שישים שנה" טוען בלהט הלכתי הרה"ג מאיר פויזן שליט"א. מילים נחרצות שכאלו שנאמרות מפי גדול ליטאי בעל-שם עולמי למקוואות שהקדיש לתחום תכנון ובניית המקוואות את חייו עתידות לעורר הד הלכתי עצום.

הרב סוגר כמעט תשעה עשורים וממרומי גילו עונה ופוסק בשאלות שטסות אליו מכל רחבי העולם. אל מעונו שבמודיעין עילית במעבה הכרך הליטאי קרית-ספר עשינו את דרכנו. לאור תנופת החידוש והבניה האחרונה במקוואות חב"ד בארץ שמוביל מרכז המקוואות של בי"ד רבני חב"ד וקמפיין השותפות באנו לשמוע את סיפורו של הרב שקשריו עם ליובאוויטש מסתעפים אחורה וקדימה, באנו להיווכח כיצד ניתן להכשיר אנשי הוראה ומקצוע בתחום המקוואות המורכב.

מה הוביל את הרב להיות תומך כה נלהב של השיטה החב"דית 'בור על גבי בור'?

"בשנת תשל"ב, בלי לדעת כלום על השיטה והמסורת הליובוויטשאית שהתחילה מחידושו הגאוני של הרבי הרש"ב, השכלתי בעצמי מתוך התעמקות ביסודות ההנדסה כי זוהי הדרך הפרקטית והבטוחה ביותר לשמירת כשרותו והידורו של המקווה שנגזרת מכמות מי הגשמים שבמאגר וחיבורם התמידי עם מי הבור.

זה היה כשבאתי לתכנן מקווה חדש בנקודה רחוקה שלא הייתי בטוח למידת הבקיאות של הבלן בהלכות, כמו כן, חששתי מתחזוקה לקויה של המנקה שעלולה לפסול את מי הגשמים. במקווה לפי השיטות האחרות בונים 'בור השקה' ו'בור זריעה' שבנויים לצד המקווה, מבלי להכנס לאריכות הטעמים והשיטות אציין שלצורך ניקוי והחלפת המים סוגרים את בור ההשקה שמחובר למקווה המרכזי כדי שלא יפסד ה'אוצר' אך קיים חשש שישכחו לפתוח את החיבור וכך בעצם מי המקווה אינם מחוברים ל'אוצר' מי הגשמים וכשרות המקווה תלויה זהו כמו לטבול באמבטיה רגילה…

בבור הזריעה השיטה מתבצעת כך שפותחים את ברז המים לתוך בור שקיים לצד המקווה שבו ישנם ארבעים סאה של מי גשמים. מי הברז נכנסים אל בור הזריעה, מתחברים אליהם ומקבלים דין של 'מי גשמים', לאחר מכן דינם כמים כשרים לטבילה ואחרי שהבור עולה על גדותיו ממי הברז המעורבבים במי הגשמים המים עוברים לבור הטבילה. ב'אוצר' בור הזריעה על בור הטבילה המרכזי להיות יבש לגמרי לפני מילויו כיוון שדי בכמות של שלושה לוגין (כ-1200 מ"ל) כדי לפסול את המקוה. וכיוון שלעיתים קרובות גם לאחר ריקון בור הטבילה וייבושו, נוטפים מים מהפילטר, וכן קצת ממי השטיפה שהבלן שוטף בהן את הקרמיקה של המקווה נמצא שישנו סיכוי גדול שישארו 1200 מ"ל, ובמקרה זה תלויים מאוד ביראת השמים של הקבלן והמנקה...

לעומת זאת במקווה חב"ד, שמי הגשמים נמצאים מתחת לבור, ויש חיבור תמידי שתמיד פתוח אין כל חשש. אנו לא תלויים בבלן וגם לא באופן ייבוש בור המקווה.

אשר על כן הבנתי שכשבונים את מאגר אוצר מי הגשמים מתחת לבור המקווה נשמרת כשרות המקווה גם משגיאות אנוש וגם מטעויות חוסר בקיאות ולכן כשאני בונה מקווה בשיטת ליובאוויטש 'בור - על גבי- בור' אני יכול לישון בשקט.

הרב פויזן ידוע כבעל בקיאות עצומה בדיני מקוואות גם הודות לסדרת ספרים על השולחן ערוך הנושאת את שמו "אור מאיר". מלבד הידיעה הגדולה בשיטות והדינים רכש הרב ידע רב גם ברזי תורת ההנדסה והאדריכלות. השילוב של ידיעת הדינים ההלכתיים יחד עם עקרונות ההנדסה יוצר לשיטתו יכולת לפתור מצבים מורכבים ו'לעלות' על פתרונות כאלה שמי ששולט רק בתחום אחד לא היה מגלה. "אני רב-אדריכל" הוא מגדיר.

לאחר שפרש את משנתו ותורתו ההנדסית, שיתף מאנדוקטות רבות מחיי הפיקוח והייעוץ למקוואות הטהרה, היה זה התזמון המדויק להציג את קורס התעודה ההכשרתי לייעוץ ופיקוח מקוואות של מכון 'הבינני'.

"קורס התעודה יאפשר פיקוח וייעוץ לבניית מקווה וכן בקרה הלכתית על כשרותו והידורו לפי כללי ההלכה והידורי ליובאוויטש והוא ייערך בשיתוף עם מרכז מקוואות חב"ד שע"י בי"ד רבני חב"ד בניהולו של הרה"ח חיים אליהו גלוכובסקי ," שיתף הרב קרביצקי.

"הקורס מיועד להקנות ידע מקיף בהלכות מקוואות וכן גם בהתפתחות הטכנולוגית בתרכובות חומרי הבניה ושיטות ההנדסה האחרונות. הוא מושק במטרה להכשיר רבני קהילות, שלוחים ומנהלי בתי חב"ד לנהל פרויקט בניית מקווה או לבדוק את כשרותו ותקינותו של מקווה קיים. כחלק מתוכנית הלימודים ילמדו את המובא בטור ושולחן ערוך וכן את שיטות פוסקים ראשונים ואחרונים כדי להכיר את מגוון הדעות והידורי ההלכה ולרכוש יכולת לפסוק על טהרת המקווה במצבים מורכבים כפי שמזמנת המציאות העכשווית."

מה רמת הנחיצות של קורס שכזה בתקופתינו והאם הרב נתקל בביקוש לאנשי מקצוע בתחום?

"אני חושב שקניית ידע שמשלב את שיטות ודיני המקוואות יחד עם יסודות מעולמות ההנדסה והאדריכלות הוא דבר נחוץ  לכל מי שאחראי על מקווה וכן לכל מי שבא במגע עם כזה. במיוחד רב קהילה או שליח זהו לו ממש פיקוח נפש שיהיה בקיא בדיני המקוואות וכן בצרכי ההנדסה. ודאי שאם מרכז מקוואות חב"ד שע"י בית דין רבני חב"ד סומך את ידיו על כזה קורס יהיה זה קורס יסודי ומקיף, כזה שאראה גם אני זכות למסור בו שיעור." פסק.

תוכנית קורס התעודה ל"מפקח ויועץ מקוואות טהרה"

הקורס מתחלק ל2 הכשרות.

ההכשרה הראשונה מתמקדת ביסודות ההלכתיים והשלכות פרקטיות לשאלות המתעוררות בשטח. הקורס יועבר בשילוב קבצי למידה וחוברות סיכום ב16 מפגשים וירטואלים בהן ילמדו סעיפי השו"ע והטור, פוסקים ראשונים ואחורנים ויבוארו עיקרי הפסיקה לכשרות המקווה. המפגשים ילוו במצגות מפורטות ותמונות ממקוואות שונים לשם בחינת החומר הנלמד.

ההכשרה השניה מתמקדת בייעוץ לבניית מקווה.

בקורס זה יינתן דגש על ניהול פרויקט בניית מקווה על כל ההיבטים ההלכתיים וההנדסיים הנדרשים. הכשרה זו מיועדת לאלו שלמדו את דיני מקוואות הטהרה וצברו ידע מבסיס ההלכות וכעת מעוניינים להעמיק במשמעויות הפרקטיות באדריכלות, הנדסה ובניה של מקווה חב"ד מהודר. הקורס יועבר גם הוא ב6 מפגשים בכיתות לימוד וירטואליות וילווה במצגות מפורטות וחוברות למידה.

טיפה מהקורס - הזדמנות לטעום מ'ים הטהרה'

ערב היכרות מקוון לקורס התעודה ההכשרתי לתעודת מפקח ויועץ מקוואות טהרה מוסמך ייערך השבוע ביום חמישי ו' אדר בשעה 19:30 בערב ישותפו תכנים רבים מהקורס ותנתן אפשרות לטעום מהתכנים המושקעים ומהמצגות המונפשות.

תכנית הערב:

  • הרב מנחם הבלין, מגיד שיעור בקורס - כשלים ובעיות נפוצים במקוואות ואיך למנוע אותם
  • הרב משה גולדברג, מנכ"ל ארגון טהרם - הצצה ליסודות ההנדסה, והאדריכלות בתכנון מקווה.
  • מר אשר שלום  - תפעול ותחזוק נכון של המקווה
  • תכנון ובניית מקווה ווידוא תקינותו ההלכתית, מסקרן אותך?
  • יש מקווה טהרה תחת אחריותך והנך מעוניין לפקח אחר כשרותו?
  • רוצה לרכוש כלים לליווי פרויקטי בניה של מקוואות ולעשות הסבה מקצועית?
  • רוצה להיות חלק ממערך מפקחי מקוואות ולהשפיע על עתיד הטהרה בארץ?

מוזמן לערב ההתרשמות המקוון -

לינק להרשמה לערב >>

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.