צבי סופר | יום כ"ב טבת ה׳תשפ״א 06.01.2021

'זיגזג' למידה מרחוק: איך מתמודדים? המנהל עושה סדר

שנת תשפ"א נפתחה עם תקוות גדולות, של חזרה למסלול לימודים סדיר ככל הניתן • החלטת הממשלה אמש טרפה את הקלפים, מערכת החינוך נסגרת כליל, והילדים נשלחים שוב הביתה. ומה על נפשות ילדינו? •  איש החינוך הוותיק, מנהל תלמוד תורה חב"ד בלוד הרב ברק כוכבי בראיון מאלף לרגל המצב החינוכי הרגיש, עם מסר מיוחד להורים, והתייחסות לשלל נושאים חינוכיים בוערים • הוא גם משתף: "כשבאתי להודיע לתלמידים שעוברים ללמידה מרחוק שמעתי "אוייש" אחד גדול. ילד הגיב עם דמעות בעיניים"
'זיגזג' למידה מרחוק: איך מתמודדים? המנהל עושה סדר
הרב ברק כוכבי, לצד תלמיד בת"ת (ארכיון COL)

ראש הממשלה ושר הבריאות כינסו אמש את שרי הקבינט לכינוס חירום בשל מצב התחלואה, שם הוחלט על סגר מלא ומהודק, כולל סגירת מוחלטת של מוסדות החינוך (למעט החינוך המיוחד).

עברנו את שנת תש"פ עם סגרים ומערכת לימודים סגורה ופתוחה חלקית ולסירוגין, הכיתות הגבוהות נסגרו בערים אדומות וכתומות, ממש כמו ב'רמזור'. וכעת, שוב: סגר מוחלט ומלא ומערכת החינוך חוזרת בצורה מלאה ל'למידה מרחוק'.


ומה על נפשות ילדינו?

 COL שוחח עם איש החינוך הוותיק, מנהל תלמוד תורה חב"ד בלוד הרב ברק כוכבי, ושאל אותו את השאלות הקשות:


בקושי צלחנו את חודש החגים, ההורים והתלמידים מנסים לחזור לסוג של שגרת לימודים, והנה שוב קופץ עלינו רוגזו של סגר מלא. איך אתם נערכים מבחינה חינוכית בכל ה'רמזור' הזה?
 

הרב כוכבי: "פתחנו את שנת הלימודים וסגרנו 6 פעמים כל פעם עם פורמט שונה ומותאם לצרכי השעה.

הלימודים משולבים מרחוק ומקרוב, הצד הרגשי מקבל מענה בשיחות אישיות מקרוב ומרחוק והמפגשים החברתיים מתרחשים בשטח או בחצרות הבתים או ב'זום' בהתאם למצבים המשתנים. אני נפעם כל פעם מחדש מהכוחות המיוחדים שיש למורים ולתלמידים היקרים בהסתגלות למצבים המשתנים מרגע לרגע.


עוד לפני הסגר המלא הצפוי לנו: איך שרדתם מבחינה חינוכית בכל ה'זיגזג'? איך התלמידים מצליחים לשמור על רמה חינוכית ולימודית, כשבכל רגע נתון לא ברור איפה ילמדו בשבוע הבא, מהבית, בלמידה מרחוק, או בתלמוד תורה?
 

"מטבע הדברים ההתנהלות מורכבות ביותר ויש דרך לקטר ולבכות על מר גורלנו, אך הדרך שאנו בוחרים הינה דרכו של הרבי הספוגה באמונה וביטחון בה' ולהוציא מכל מצב את מקסימום הטוב שניתן.

על מנת שנשמור על שפיות חייבים ליצור עוגן ברור של סדר יום בבית/ בזום/ בטלפון /בכיתה: ויהי ערב ויהי בוקר- מתי הולכים לישון – שעה סבירה בהתאם לגיל.

איך הולכים לישון? ניגון חסידי ברקע, נעגל וואסער ליד המיטה. ויהי בוקר – סדר יום של קימה של התייצבות בזמן 8:00 בכיתה הרגילה או הוירטואלית עם סדר של למידה כרונולוגי והפסקות. כל זאת על מנת ליצור כמה שיותר עמוד שידרה לסדר היומי.

תלמידים שפותחים את היום עם סדר כתוב וברור מצליחים לשמור על סדר יום לימודי באופן סביר בהתחשב במצב. גם בבית כשהורים מסייעים לילדים לארגן את זמני הפנאי שלהם הדבר תורם ליציבות הכל כך חסרה לנו בתקופה זו.

זה מזכיר לי את הנקודה החשובה שכתב הרב חודקוב ע"ה בספר החינוך והמחנך: "תלמיד המתרגל להיות מסודר בשמירת הזמן זה מביא לידי כך שנהיה אצלו סדר בענייני המחשבה, הוא מתרגל להיות מסודר בכל ענייניו וזה מביא בסופו של דבר מוח שליט על הלב".

האם כאנשי חינוך אתם מזהים קשיים והתמכרות ליישומי מחשב או שהייה מוגזמת ליד המחשב? ירידה בלימודים ובריכוז בכיתות? ומה לגבי סכנות רוחניות?
 

"בימים של טרום קרונה היינו אומרים לילדים כמה זמן אתה ליד המחשב? מספיק, קח ספר, קח משחק. ועכשיו התהפכו היוצרות ואתה שומע אותנו אומרים לילד: יש לימודים לא לזוז מהמחשב, תפתח מצלמה תקשיב למורה במחשב...

"מענין מאוד שישנם ילדים שפורחים מבחינה לימודית ב'זום' כשבכיתה הפיזית היו מתקשים וישנם שמתקשים בזום ובכיתה הפיזית יותר קל. הנקודה החשובה שצריך להנחיל לילד היא שגם אם קשה לך בלמידה מרחוק או מקרוב אל תלך אחורה ותתייאש ח"ו אלא תסתכל לקושי בעיניים ותהיה שותף ללמידה בחלק מהשעות ובחלק מהמשימות. ובלבד שתהיה שייך וקשור לעיניינים הנלמדים גם אם באופן חלקי.

"תסתכל לקושי בעיניים": המנהל הרב ברק כוכבי עם תלמיד

 

"אני כל הזמן מזכיר לעצמי ולסובבים אותי את העניין שהרבי דיבר על הבן החמישי שלא מגיע לשולחן הסדר ועלינו מוטלת האחריות להביא אותו ולשולחן הסדר ולחבר אותו למשמעות הסדר.

כך ויותר מכך אנו צריכים כל הזמן להפיח שמחה ורוח חיים לימודית חסידית שהילדים יתחברו למעין החיים החסידי ולא יהיה ילד אחד שבחסות הקורונה ייעלם מעינינו. כי הרי כל אחד הוא יהלום של הרבי ושומה עלינו לדאוג שיראו עליו בגלוי שהוא חייל בצבא הרבי השייך לליגיון של מלך.

הסכנות הרוחניות רבות הן אך קשר אישי חם ואוהב הבא מהמורים בטלפון בזום במפגשים בהתוועדויות בחברותות טלפוניות או ההתעניינות של ההורים בנעשה עם בנם בהיותם בבית ובהעדרם מהבית - הינם המרפא ולו החלקי למניעת סכנות אלו.

האם לאחר תקופה ארוכה בבית, ולמידה מרחוק, ניתן לזהות מגמה מתמשכת ויציבה של הערכת הלימודים במסגרת התלמוד תורה? המושג "כתינוק הבורח מבית הספר", דהה במשהו? הילדים חזרו בוגרים יותר? נשמח לשמוע דוגמאות.
 

"רוב רובם של הילדים שמחו מאוד לחזור, ראינו על העיניים שמחה כפשוטה לחזור לחברים לחיים ה"נורמליים". המפגש בין התלמידים היה מאוד מרגש. הילדים ממש התבגרו ולוקחים אחריות לשמור על הכללים מתוך אכפתיות גדולה. אם בעבר היו כאלה שאמרו מתי יגיע החופש עכשיו אנחנו שומעים מתי חוזרים די! קשה לנו!

בפעם האחרונה שבאתי להודיע לתלמידים שעוברים ללמידה מרחוק שמעתי "אוייש" גדול ונדהמתי כאשר הגיע אלי ילד עם דמעות בעיניים על כך שנפרדים שוב פעם.

איך ההורים מגיבים על החלטות של משרד החינוך והבריאות, במידה ויש לעבור ללמידה מרחוק? האם יש פניות או תביעות להמשיך לקיים לימודים במסגרות כאלו ואחרות למרות ההוראות הברורות? איך אתם מתמודדים עם התביעות הללו?

"מתוך שותפות גדולה וחמה עם קהילת ההורים ומתוך המוטו "כי רק ביחד נצליח" עימו אנו הולכים לאורך כל השנים אנו משתפים את ההורים באופן עקבי בהוראות הניתנות ומנסים לעשות הכל במסגרת החוק על מנת שנוכל ללמוד מקרוב.

אנו רגישים מאוד לאפשרות ללמוד כמה שיותר מקרוב אבל בשום אופן לא על חשבון תלמידנו ובני משפחותיהם וברוך ה' קהילת ההורים שותפה מבינה והולכת יד ביד עם הת"ת. זוהי ההזדמנות לומר תודה לקהילת חב"ד ליובאוויטש לוד על השותפות והאיכפתיות בכל דבר וענין לרווחת התלמידים היקרים.


זה מעבר לדלת: הנה הממשלה סוגרת את מוסדות החינוך מחר בבוקר. זה לא פיקוח נפש רוחני? אולי בכל זאת ניתן לקיים מסגרת לימודית מוגבלת ובלתי פורמלית? 
 

"בהתייעצות עם המרא דאתרא הרב ברוך בועז יורקוביץ שליט"א, איננו מנסים להתחכם ולעבור על החוק ובפרט שהעניין קשור עם חשש של פיקוח נפשות ממש.

הרב ברק כוכבי מסכם עם מילות חיזוק ועידוד להורים:

"הורים יקרים!

 אנו נמצאים בתקופה מיוחדת ומלאת אתגרים שלא ידענו כמותם. זכור נזכור כולנו את החינוך החסידי שהרבי משריש בנו לאורך כל השנים שעלינו להיות מובילים ולא מובלים יוזמים ולא נגררים. אנחנו יוצרים את המציאות ולא המציאות אותנו. ואם יבוא השואל וישאל מניין שואבים את הכוח לכך הרי אנחנו בעצמנו מבולבלים ומהיכן נשאב את הכוחות ללכת קדימה?

התשובה היא: בוא אל תיבת הרבי – רוצים להינצל ממבול הקורונה המעיק יש לחזק את ההתקשרות לנשיא הדור וראשית ההתקשרות היא להנהיג בבית לימוד משותף ההורים בעצמם / ההורים עם הילדים של מאמר או שיחה / סיפור חסידי / ניגון חסידי מידי יום ביומו ולקחת את המסר לחיי היום יום.

החיבור לרבי דרך התורה שלו מתוך שמחה מקשרת אותנו אליו, מחמם את ליבנו ומרומם את כל בני הבית להסתכל על העולם בעיניים אחרות של אמונה וביטחון ושל מציאת האור בכל נקודה הכי חשוכה שתהיה ומקרבת אותנו לגאולה השלימה תיכף ומיד עם מלכנו בראשנו.

כשקשורים למעלה לא נופלים למטה!

בתפילה גדולה ללכת יחד עם הילדים ההורים והמורים לקבל פני משיח ולעמוד יחדיו בשורה הראשונה עם קבלת פני משיח ולומר לרבי בלב שמח ומאיר ראה גידולים שגידלנו חסידים יראי שמים ולמדנים."

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.