שניאור דייטש | יום כ"ב טבת ה׳תשפ״א 06.01.2021

ארגון בתי הכנסת: אין מנוס מסגירה; מה אומרים המתפללים?

שרי הממשלה אישרו אמש את החלת הסגר השלישי ההדוק, הכולל איסור התכנסות של עד 5 איש במקום סגור, ומשמעו - סגירת מנייני בתי הכנסת • ארגון בתי הכנסת: "אין מנוס, פיקוח נפש" • ומה חושבים הגבאים והמתפללים? סגן ראש העיר קריית מלאכי ר' צלי מזרחי מצדיק את המהלך: "נכון בחורף קר, אך אפשר עדיין להתפלל בחוץ, חמירא סכנתא מאיסורא" • ר' למי הרשקופ גבאי מניין חצרות בנחל'ה חושב אחרת: "יש תחושת רדיפה נגד בתי הכנסת"
ארגון בתי הכנסת: אין מנוס מסגירה; מה אומרים המתפללים?
מניין חצרות בכפר חב"ד (צילום אילוסטרציה)

שרי הממשלה אישרו הלילה (שלישי) בתום ישיבה שכינס ראש הממשלה את החלת הסגר השלישי ההדוק, החל מיום חמישי הקרוב בחצות, ולמשך שבועיים.

כל מערכת החינוך בארץ תישאר סגורה, כולל גני ילדים - למעט החינוך המיוחד. בתוך שטח סגור תותר התכנסות של עד 5 אנשים, ובשטח פתוח – עד 10. משמעות ההחלטה: לא יהיה ניתן להתפלל במניין בתוך בית כנסת בחלל סגור.

שרי ש"ס, אריה דרעי ויעקב אביטן נמנעו בהצבעה. דרעי הסביר כי הוא תומך בסגר כי מדובר בחשש פיקוח נפש. אולם מאידך הוא אינו יכול להצביע בעד החלטה לסגור בתי כנסת ותלמודי תורה ולכן החליט להימנע בהצבעה - יחד עם שר הדתות יעקב אביטן.

לעומת זאת, ב'ארגון בתי הכנסת' ממהרים להכריז: "המצב חמור-אין מנוס מסגירת בתי הכנסת. תפילה בשטח פתוח בלבד".

בהודעה שיצאה לאחר החלטת הממשלה, מסבירים בארגון: "לצערנו, המגיפה מתפשטת באופן נרחב ומדאיג וממשלת ישראל החליטה לנקוט באמצעים חריפים על מנת להשתלט על התחלואה. כחלק מההחלטה - אין מנוס כיום מסגירת בתי הכנסת וקיום מנייני תפילות בשטח הפתוח בלבד.

בארגון בתי הכנסת מתייחסים גם להחלטה שהתקבלה בעיצומו של החורף ומקשה מאוד על תפילות בשטח פתוח: "ברור כי בעת הזו בימי החורף – תפילה בשטח הפתוח אינה פשוטה כלל וכלל לציבור המתפללים. עם זאת, כולנו מחויבים –"וחי בהם-ולא שימות בהם". מתפללים מקבוצות סיכון החוששים להתפלל בשטח פתוח או שמזג האוויר הקר מסוכן עבורם - יכולים להתפלל בבתיהם תפילת יחיד וישתדלו להתפלל בשעה בה הציבור מתפלל."

• 

COL יצא לבדוק בשטח, במספר ריכוזי אנ"ש, מה חושבים על כך גבאי בתי הכנסת והמתפללים. עד היום, חולקו מתחמי התפילה ל'קפסולות' של 10 מתפללים לפי ההוראות, מה שאפשר תפילה במניין בתוך בית הכנסת - בצמצום. כעת, ההחלטה לאסור על התכנסות של מעל 5 אנשים בשטח סגור – הופכת את השהות בבתי הכנסת לאסורה על פי התקנות.

צ', גבאי מניין חצרות בכפר חב"ד: "אומר בכנות: עד היום, עמדנו בכבוד בכל התקנות. 20 מתפללים בחוץ, זה משהו שבמניין חצרות ניתן לעמוד בו. כעת בעיצומו של החורף, אין מצב שנתפלל במרחב הפתוח וגם בתוך אוהל עם יריעות זה נחשב כחלל סגור. לא יודע איך זה הולך לקרות. ומה בבתי הכנסת הקבועים? כולם שם הופכים לפושעים כי רק רוצים להתפלל במניין? מנסים להחזיר אותנו בכוח לסגר הראשון עם מנייני המרפסות, אבל לא נראה שהפעם זה יצליח."

ומכפר חב"ד, לקריית מלאכי ונחלת הר חב"ד: סגן ראש העיר ונציג חב"ד ר' צלי מזרחי, דווקא מסתכל על חצי הכוס המלאה: "לאור התחלואה הגבוהה וכדי לנקוט משנה זהירות אפשר להתפלל בחוץ. אין גשם כעת אפשר להתפלל בחוץ, באוויר הפתוח. נכון כעת חורף וקר, אבל חמירא סכנתא מאיסורא ובוודאי פיקוח נפש מחייב אותנו למשנה זהירות.

מזרחי מוסיף: "הפעם יש חולים קשים בעקומה מטורפת. כל עוד שלא אוסרים להתפלל באופן גורף אלא רק עד 5 במבנה - שיתפללו בחוץ במניין. עדיף מאשר ימותו לנו אנשים ח"ו, זה מצב מאוד מסוכן. תתפללו בחוץ במניין, שיהיו בשו"ט ושה' יביא לנו את הגאולה".

ר' למי הרשקופ, גבאי מניין החצרות 'הרשקופ שול' בנחלת הר חב"ד: "אני באופן אישי חש מאז תחילת הקורונה שההגבלות הפכו לסוג של 'רדיפה', מול בתי הכנסת. מניסיון אישי אצלינו במניין, ששמרנו במאת האחוזים על הכללים וב"ה עד היום לא היתה הדבקה.

מוסיף הרשקופ: "לגבי ההגבלה החדשה שעברה הערב בממשלה על איסור תפילה במניין בתוך בית כנסת במבנה סגור, אני חושב שאלו המייצגים את הציבור הדתי והחרדי לא עושים כלום לייצג את מי ששלח אותם, וביום פקודה הם ישלמו ביוקר".

מנחלת הר חב"ד, עברנו ללוד. הפעם התגובה נחרצת מאוד, ואולי משום כך, הגבאי העדיף לשמור על עילום שמו: 

"בושה וחרפה. אני כגבאי בבית הכנסת רואה איך הקהילה שלנו מתפוררת ועד שהתחלנו קצת לחבר את הקהילה חזרה, הנה שוב הם סוגרים לנו את היכולת לחיות ולקיים חברה נורמלית עם קהילה חמה ואוהבת. 

"גם ככה בגלל הקרונה יש מתפללים מחברי הקהילה שלא חזרו לקהילה כי הם 'נספחו' למניני חצרות שהתרגלו אליהם ואל הנוחות של הקרבה לבית, מתחת לחלון. יותר קל ונחמד להם. 

"אני חושב שזה בושה לנציגות החרדית שיש בכנסת שלא יודעת לייצג את הקהל שלה ודואגת רק לאינטרסים האישיים ולכסאות ולא לקהילות ששלחו אותם לשם. 

"אני מצפה מאוד שנמשיך את הקיים במרחב הפתוח עם שמירת הכללים על מנת לשמור על הקיים הנשאר לנו מהקהילה, שצריכה להמשיך לחיות ולנשום", מסכם הגבאי. (שמו המלא שמור במערכת)

 

 

 

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
חבל
כ"ב טבת ה׳תשפ״א
שלא שואלים כאן גבאים ממקומות שבאמת קר בהם (כמו ירושלים, צפת ועוד), אלא רק מנחל'ה והכפר ששם אפשר להתפלל בחוץ בחורף כי לא קר
2.
מקור ההדבקה האמיתי
כ"ב טבת ה׳תשפ״א
הוא בבתי הספר
שם ההנחיות לא נשמרים במלואם,
שם אנשים חותמים הצהרות בריאות שקריות.
אם כולם היו אחראים וחושבים על ממון, צער וגופם של אחרים לא היינו שם
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.